Špeceraj: trgovina kao spoj ekologije i odgovorne potrošnje

Špeceraj KNJIGA 2 (izrezati kadar u horizontalni)

Način života i poslovanja pod nazivom “zero-waste” (bez otpada) strategija je oponašanja prirode koja ne poznaje otpad. Važna je za Globalni cilj broj 12 jer je riječ o načinu poslovanja u kojem sve što proizvodimo i trošimo ima minimalan ili, u najboljem slučaju, nikakav utjecaj na društvo i okoliš. Prije svega, usmjeren je na proizvodnju dugovječnih i kvalitetnih proizvoda koji ne ostavljaju negativan otisak, a koji mogu biti popravljeni, iznova korišteni ili reciklirani. Riječ je o tome da na dnevnoj razini trošimo racionalno, kupujemo koliko nam doista treba te onečišćujemo što manje.

Povratak lokalnoj proizvodnji i uravnoteženom životu

“Špeceraj” minimarket otvorio je svoja vrata kupcima 12. travnja 2017. na adresi Trg kralja Petra Svačića 1, 10 000 Zagreb s osnovnom idejom – da se od hrane ništa ne baci! Imamo dva stalno zaposlena člana te dvoje studenata. Model naše usluge vrlo je jednostavan: proizvodi se prodaju uglavnom u rinfuzi, bez ambalaže, a kupci su pozvani da i sami donesu svoje posude. Također, kupci kod nas neće dobiti plastičnu vrećicu – mogu kupiti staklenke ili robu spakirati u reciklirane papirnate vrećice, “škarnicle”. Za one koji donesu vlastitu ambalažu redovito pripremamo popuste i druga iznenađenja. Iznimno smo ponosni što nitko od više od 10.000 kupaca od nas nije dobio/kupio niti jednu plastičnu vrećicu, a 98 % kupljenih proizvoda nije bilo u ambalaži štetnoj za okoliš.

Zamisao o otvaranju ovakvog tipa trgovine nastala je kada smo uvidjeli koliko se “zero-waste” trgovine u Europi razlikuju od ostalih te koliko takav način razmišljanja može pridonijeti Hrvatskoj. Osobito zato što naša kultura baštini tradiciju kupovanja domaćeg i zdravog. I sâm naziv “Špeceraj” korijene vuče iz tradicije i starozagrebačkog izraza koji označava kupnju namirnica u dućanima kakve smo nekoć poznavali, a u kojima se prodavalo na grame – to je trgovina koje se sjećaju naši stariji kupci, a istovremeno trgovina budućnosti koja brine o okolišu u svakom segmentu, u nabavi i prodaji. Naša je želja da što veći dio ponude bude upravo onaj lokalni. Radimo s malim mljekarima, suhomesnati su proizvodi iz renomirane Samoborske mesnice, dok je naš partner za kozmetiku “Marikke” iz Ludbrega. Kod nas se jednako tako može pronaći sve što jednom domu i obitelji treba: orašasti plodovi, voće, povrće, žitarice, tjestenine, brašna, ulja, ocat, začini, mliječni proizvodi, jaja, kolači, pekarski proizvodi, med, prirodna kozmetika, bezglutenski proizvodi… Svi su proizvodi mješavina ekoproizvoda i konvencionalnih proizvoda malih proizvođača.

“Zero waste” u mindset smislu osjeti se čim kupci uđu u trgovinu jer u njoj nisu bombardirani brendovima, akcijama i sličnim suvremenim marketinškim alatima. Kod nas su brendovi OPG-ovi s imenima i prezimenima ljudi koji stoje iza svojih proizvoda. Ponosni smo na svoje dobavljače koji se prilagođavaju našim standardima i svoju nam robu daju bez ambalaže ili su, na našu inicijativu, prešli na staklenu ambalažu, kao primjerice dobavljač kozmetike te mljekar koji je upravo u procesu prelaska na staklenke. Jedna mala revolucija!

 

 

Kupujmo onoliko koliko nam treba i čuvajmo okoliš!

Bez obzira na to radi li se o šalici orašastih plodova ili mlijeku u staklenoj boci, spajamo fleksibilnost kupnje s razumijevanjem o otpadu koji nastaje neracionalnom kupnjom namirnica. Cijene proizvoda uglavnom su niže nego u velikim trgovačkim lancima, a naši kupci imaju i mirnu savjest jer znaju da je pametnom kupnjom izbjegnuto ili sasvim smanjeno zagađenje okoliša i bacanje hrane.

Naša ponuda istovremeno je i stalna i promjenjiva – osluškujemo potrebe i prijedloge kupaca, iznimno uvažavamo njihova razmišljanja kako bismo napredovali. Nadamo se da će u budućnosti, uz širenje poslovanja i nove poslovne izazove, prevladati svijest da je ovo način života koji će postati sveprisutan. Na krilima klimatskih promjena ljudi su sve svjesniji svojeg utjecaja na okoliš, ali i negativnih posljedica koje na osobni život ostavljaju loše konzumerističke navike. Sve je vidljivije kako se okrećemo minimalističkom načinu života, recikliramo, pazimo što i kako jedemo, od koga i što kupujemo, pratimo gdje je što proizvedeno i pod kojim uvjetima. Život bez otpada te puna svijest o ciklusu koji proživi jedan proizvod prisutniji je na Zapadu i većim gradovima, no i mi smo sve bliži tome.

“Zero waste” koncepcija nije samo naša, već i budućnost svijeta koji se nalazi pred velikim društvenim izazovima te pred promjenama u segmentu odgovorne proizvodnje i potrošnje. Trgovine poput “Špeceraja” tek su prvi korak prema tome – zapravo se vraćamo onome što smo nekoć imali, kako bismo zbilja ostvarili održiv način života i poslovanja. Važno je napomenuti i to da mi nismo nikakvi aktivisti niti ideolozi. Mi smo trgovci hranom koji žele raditi svoj posao pametnije i bolje, na opću korist društva. Mislimo da je ključno mjesto u ekologiji trgovina – to je mjesto gdje se može presjeći negativni tok zagađenja okoliša i svijesti uopće. Trgovine hranom trebale bi biti mjesta na kojima je važna kvaliteta, a ne šarena ambalaža.

Snježana Zrnić i Danijel Adrušić

Sukladno metodologiji oblikovanja DOP primjera Dobra Hrvatska
Kolovoz, 2018.

Prijava za newsletter

Prijava

Želimo postati tvrtka partner

Prijava