Intervju s Anđelkom Švaljekom, predsjednikom Uprave Regeneracija d.o.o.

Intervju s Anđelkom Švaljekom, direktorom Regeneracije d.d.

Održivo gospodarenje tekstilnim otpadom –  REGENERACIJA iz Zaboka integrator u Hrvatskoj i jedan od lidera u Europi

Regeneracija daje snažan doprinos očuvanju okoliša i održivom razvoju u Hrvatskoj, a svojim poslovnim rezultatima i stabilnosti našeg gospodarstva i prestižnoj hrvatskoj nazočnosti na tržišta Europe, zar ne?

Svjesni smo svojih pozitivnih ostvarenja u zadnjih desetak godina, ali i obveza neprestanog razvoja i investiranja te stalnog pronalaženja načina za održavanje i povećanje konkurentske sposobnosti na jedinom nam mogućem i najboljem tržištu – u Europi.

Tekstilna indutrija u svijetu uspostavila je cjeloviti model cirkularne ekonomije i u tome, uže gledajući, model održivog gospodarenja tekstilnim otpadom. Predočite nam kako to funkcionira.

Filozofija je izražava kroz apsolutni cilj – „Zero Waste“ (nula otpada) koji se postiže sinergijskim djelovanjem više povezanih temeljnih modela: Re-Wear, Re-Use i Re-Cycle. Najmanji dio otpada, kolokvijalno kažemo „nula“, smije završiti na deponiji ili u spalionici. Svaki od tih navedenih blokova funkcionira samostalno, a u suradnji sa ostalima omogućava kompanijama i društvu postizanje zadanog ideala. Kad je u pitanju rabljena odjeće, jedan dio prolazi kroz sustav Re-Wear te se prodaje kao moderna i funkcionalna odjeća, drugi dio se kroz sustav Re-Cycle konvertira u nov industrijski proizvod, a treći se kroz sustav Re-Used u svojoj originalnoj formi upotrebljava na potpuno nov način. Lider u Europi i svijetu u tom cjelovitom modelu je njemačka Soex grupa u čije pogone ulazi dnevno 300 tona tekstilnog otpada.

Gdje je u tome Regeneracija danas?

Regeneracija je poslovnu nišu našla u podmodelu Re-cycle i u tome je nositelj aktivnosti u RH. Poticanje i sudjelovanje u sakupljanju, sustavan otkup tekstilnog otpada, reciklaža, nova proizvodnja te plasman proizvoda u zapadnoj  Europi, srž je našeg poslovanja u čemu egzistenciju nalazi 200 zaposlenih.

Kakvo je stanje – prije i sad – s tekstilnim  otpadom u Hrvatskoj?

Zbog nepostojanja učinkovitog sistema zbrinjavanja tekstilnog otpada u RH u prošlosti taj je otpad većinom završavao na deponijama, a Regeneracija dugo godina bila prisiljena tekstilni regenerat kao sirovinu nabavljati na zapadno-europskom tržištu. Do prije nekih pet godina 90% sirovina i usluga nabavljano je iz uvoza. Ali, na sreću, nije više tako! Svakodnevno nam se i danas nudi tekstilni otpad iz zemalja EU, međutim, naš osnovni cilj, a i naša vizija je uspostaviti centar za gospodarenje tekstilnim otpadom i sav tekstilni otpad koji nastaje u Hrvatskoj – zbrinjavati u Regeneraciji.

U kojoj mjeri posjedujete potencijal za biti integrator održivog gospodarenja tekstilnim otpadom u RH?

U Hrvatskoj godišnje nastaje oko 15 000 tona tekstilnog otpada (2-3% od ukupnog komunalnog otpada), no važno je dodati kako se radi o materijalu s visokim stupnjem mogućnosti recikliranja i široke ponovne primjene. Naš je cilj od toga u 2016. prikupiti 6.000 tona. Realno? O izuzetnom rastu tijekom zadnjih godina govore brojke:  2012. godine sakupili 800 t, 2013. – 1500 t, a  2014. – 2.500 t, a 2015. – 3.500 t.

Kapacitet linije za reciklažu u Regeneraciji je 8000 tona tekstila godišnje pa će doskora sva vama potrebna sirovina biti domaća. Hrvatska se čisti o bacanog tekstilnog otpada! Ponosni ste na to?

Naravno, ponosni smo na svoj doprinos održivom svijetu, a i poslovno time zadovoljni. Regeneracija je sve više na putu da u u Hrvatskoj preuzima sav tekstilni otpad i rabljenu odjeću te industrijski otpad i to nam je vizionarski cilj. Manji dio sadašnjih potreba za sirovinom zadovoljavamo i dalje iz uvoza.

U novije doba sve više preuzimate i rabljenu odjeću. Da li su vam građani postali „partneri“ u tome?

Kod građana još uvijek ne postoji dovoljna razina svijesti o tome da se stari tekstil, umjesto na smetlište, može odložiti na za to predviđena mjesta, i time značajno doprinijeti održivosti svijeta. Ali, stvari se mijenjaju. Rabljena odjeća kao tekstilna sirovina stalno raste i u 2016. će možda zadovoljavati 30% svih naših potreba. Danas ljudi mogu dobiti 0,50 kuna po kg stare odjeće. Smijem kazati da smo mi potakli jendog kooperanta da uđe u taj program, imajući u vidu njegove izuzetne logitičke kapacitte .

Na kraju, ipak, nešto mora biti tzv. neiskoristivi otpad? Kako to planirate riješiti – da bi sve bilo „zero waste“?

Naš krajnji cilj je „zero waste“. Neiskoristivi dio kojeg ne uspijevamo vratiti u proizvodnju (tekstilna prašina), kroz dogledno vrijeme ćemo briketirati i koristiti kao pogonsku energiju.

Vaš proizvodni program – što proizvodite od otpadnog tekstila, i što najviše?

Osnova programa – netkani tekstili koji nam daje preko 90% ukupnog prihoda – nalazi široku primjenu u mnogim industrijama kao što su građevinska, autoindustrija, industrija namještaja i filtracije. Ali tu su i poznati visokokvalitetni, najčešće unikatni i personalizirani, ručno taftani tepisi od prirodne vune u godišnjoj proizvodnji 10-tak tisuća m2.

Sirovina iz Hrvatske, rad hrvatski, a kupci po mnogim zemljama Europe!

Da, izvoz ismo izabrali kao imperativ i uvjet opstanka još prije 15-tak godina. Naše glavno tržište su zemlje EU, a najviše Njemačka, Italija, Austrija, zatim Nizozemska, Francuska, Španjolska. U posljednjih pet godina izvoz nam je porastao za 35 %, na 87 % ukupnog prihoda. U 2016. očekujemo novi rast izvoza – cca. 30 %. Izvoz se pokazao kao težak, ali  jedini ispravni put. To se kod nas pokazalo dobrim, a mišljenja sam da bi taj put trebalo slijediti sve više tvrtki.

Smatrate se liderom u Europi?

Uspjeli smo se nametnuti kao jedan od lidera. Nismo jedini koji se bave ovom proizvodnjom u EU, ali ima nešto važno: jedino Regeneracija zaokružuje cijeli proces – od sudjelovanja u skupljanju otpadnog tekstila, otkupu, preko njegove reciklaže do gotovog proizvoda.

U materijalima koji se koriste u završnim radovima u građevinarstvu – kao što su malerski, knauferski i podopolagački radovi, zauzimamo zbilja lidersku poziciju na tržištu Evropske unije. Naš je udjel na tom tržištu preko 35 posto To nam donosi i najveći dio prihoda.

Investiranje je sastavni i permanetni dio vaše svakodnenvice. U zadnjem programu postavili ste za cilj, između ostalog, i rast plaća 30% – nije li presmiono tako što otvoreno reći?

Razvoj i investicije teku stalno, uporedno s tekućom proizvodnjom. Ukupna vrijednost prvog investicijskog cilkusa u periodu 2012 – 2015. iznosila je sedam milijuna kuna, sa strukturom ulaganja netkani tekstila – 80 %, tepisi – 10 % i reciklaža 10 %. Krajem 2015. počinje drugi ciklus koji će trajati do 2018. – deset milijuna kuna (netkani tekstil – 10 %, tepisi – 30 % i recikliranje – 60 %.) Ciljevi prvog ciklusa su bili povećanje prihoda i izvoza, a drugog povećanje prihoda, profita, zadržavanje postojeće zaposlenosti te rast plaća. Preuzeli smo odgovornost za rast plaća jer vjerujemo u Regeneraciju, u sebe – vodstvo i sve zaposlene.

Želite sudjelovati u razvoju održivog gospodaranje tekstilnim otpadom u Hrvatskoj, potaknuti bolja i brža rješenja?

Na današnjem stupnju razvoja tehnologije, nivoa znanja i dostignute razine ekološke svijesti  tekstilni otpad ne bi smio biti problem u HrvatskojHrvatskoj . Ključnu odgovornost u organizaciji sustava ima Vlada Republike Hrvatske kao regulator (zakoni, pravilnici, itd.) i kontrolor provedbe. No, potrebna je zapravo aktivnost mnogih. Veoma pozitivnom vidimo ulogu nevladinih ekoloških udruga koje su već i do sada dale veliki doprinos u senzibilizaciji javnosti i podizanju ekološke svijesti. Oni će u budućnosti sve više biti i korektor cjelokupnog procesa.

Regeneracija želi biti i predvodnik u razvoju tog sustava?

Tradicija, znanje i iskustvo daju nam pravo i obvezu da predložimo budući model postupanja s tekstilnim otpadom u Republici Hrvatskoj, da sudjelujemo u njegovoj implementaciji i koristima koje on donosi. Mišljenja smo da je Regeneracija jedini subjekt na tržištu koji može ponuditi cjelovito rješenje zbrinjavanja tekstilnog otpada, a također bismo voljeli da se u cjelokupni proces uključe i nove tvrtke – sakupljači, što bi mogao biti i dodatni poticaj zapošljavanju u toj branši. Također, naš je generalni stav da se sustav posloži po načelu „onečišćivač plaća“, a što je u principu i ekološka politika EU.

I… uz sve to, za kraj, naš osnovni cilj su da se pozicioniramo kao jedinstvena i nezamjenjiva tvrtka u svojoj tržišnoj niši u Europi.

Zahvaljujemo, lijepo je bilo slušati. Svakom hrvatskom građaninu – drago!

g.t.

*****

REGENERACIJA d.o.o. – POSLOVNI PROFIL ODRŽIVE TVRTKE

Regeneracija d.o.o. iz Zaboka je tvrtka-lider u Hrvatskoj i jedna od lidera u Europi u području recikliranja tekstilnih materijala te proizvodnji izolacija za potrebe raznih industrija – građevinarske, automobilske, namještaja i filtracije. Dopunski program su unikatni ručno taftani tepisi od vune.

Regeneracija je unatrag pet godina u suradnji s nekoliko drugih tvrtki pokretač prikupljanja tekstilnog otpada u Hrvatskoj na koji način iz domaćih zadovoljava sve više svojih potreba za sirovinom. Plan je ove godine 2016. u Hrvatskoj otkupiti 6000 tona tekstilnog otpada, dok  proizvodnja zahtijeva 8000 tona.  Do prije 5-6 godina uvoz je činio 90% svih nabava! Tim procesima tvrtka postaje značajan činitelj održivog gospodarenja tekstilnim otpadom u RH i preuzima atribut prave eko-tvrtke. Istovremena i veoma značajna činjenica je da Regeneracija gotovo svu svoju proizvodnju plasira u zemlje Zapadne Europe pa izvoz čini 87  % ukupnog prihoda. U 2016. planira se ostvariti 82 milijuna kuna prihoda na čemu radi 207 zaposlenih.

Primjenom ekološki prihvatljivih materijala i tehnologija te stalnom edukacijom zaposlenika, kontinuirano se smanjuje količina svih emisija koje nastaju djelovanjem tvrtke. Svojim poslovnim aktivnostima u području recikliranja tekstilnih materijala, Regeneracija daje snažan doprinos očuvanju okoliša i održivom razvoju.

Regeneracija je osnovana 1954. godine kao tvrtka za prikupljanje, sortiranje i preradu tekstilnog otpada, a od 1955. posluje pod imenom Regeneracija. Prva linija za proizvodnju netkanog tekstila na bazi regeneriranih tekstilnih vlakana iz vlastite proizvodnje instalirana je 1964. Proizvodnja tepiha pokrenuta je 1967., a 1990-te Regeneracija je u Guinnessovu knjigu rekorda upisana kao proizvođač najveće tapiserije na svijetu površine 1242 m2.

Jedan od najvažnijih događaja u novijoj povijesti tvrtke je uspješno provedena privatizacija od strane zaposlenika i strateških partnera iz Njemačke 2005. god. Posljedice toga su veliki rast izvoza, popunjenost proizvodnih kapaciteta, osnivanje Regeneracije GmbH u Waiblingenu 2008. god. kao i preuzimanje tvrtke CO DESIGN 2014. god.

Briga o odnosima sa zajednicom kao istinsko načelo duboko je ukorijenjeno u poslovanje. Stoga su zaštita okoliša, održivi rast, kultura, donacije, sponzorstva i partnerstva bitan dio svakodnevnih napora.

Godinama iz Regeneracije stiže potpora mnogima – za kulturne događaje, umjetničke projekte i autore čime se daje doprinos promicanju hrvatske kulture i umjetnosti. Podupire se niz sportskih događaja, klubova i natjecatelja. Sudjeluje na svaki način u životu uže i šire zajednice. Regeneracija proizvodi, ali i živi u potpunosti u Hrvatskoj i sa Hrvatskom.

Prijava za newsletter

Prijava

Želimo postati tvrtka partner

Prijava