Kolumna: Kako osiromašiti život u zemljama potrošača; aranžmani Googlea i Facebooka s izbjegavanjem poreza stajali Europu milijarde eura

Corporate-Responsibility

Mnoge od najvećih svjetskih kompanija, među njima i Google i Facebook, provode stratešku politiku minimalizacije plaćanja poreza u zemljama-domaćinima u kojima ostvaruju svoje prihode. Rade u jednim zemljama, a plaćaju poreze u drugim – u onima gdje su propisane stope najniže. Uže gledano to izgleda kao „poslovno ispravno i zakonito“. Ali, ipak, nepravedno je.

Kontroverznim poslovnim odlukama najviših kompanijskih bordova tim načinom domicilne zemlje potrošača, u ovom slučaju europske, ostaju bez očekivanih poreznih prihoda, slabe se njihovi proračuni za nekoliko milijardi eura i čine siromašnijim životi mnoštva ljudi – potrošača, klijenata tih tvrtki. Mnogi od njih žive u slabije razvijenim društvima gdje je zadovoljavanje zajedničkih i javnih potreba već i tako problem.

I, naravno, odmah nam se nameće pomisao: čime će, kojim novcem te zemlje zadovoljavati prirodne potrebe svog stanovništva, kako će se (i kod nas) razvijati obrazovanje, zdravstvo, socijalna davanja, školstvo, pa i policija i obrana kad bi se svi koji imaju središnjice negdje daleko ili bliže, a rade tu kod nas, tako ponašali, neuplaćivali poreze. Kako bi bilo kad bi svi naši poduzetnici općenito, domaći ili strani, postupali na isti način? Sva opredjeljenja i zaklinjanja tih menadžera i njihovih tvrtka o društvenoj odgovornosti i održivom razvoju svijeta padaju u vodu.

Visoke pozicije koje nekih od tih kompanija dobivaju na svjetskim skalama odgovornog i bilo kojeg poslovanja, tek su, s ovog stajališta gledano, obični „greenwashing“ – marketinško ispiranje nečistog rublja. Na primjer, Facebook. Godine 2016., čuveni časopis Harvard Business Review, proglasio je tu tvrtku „Najempatičnijom kompanijom“ među Top 10 jer  prema zaposlenima pokazuje izrazito razumijevanje, uvažavanje i brigu…, osigurava im najbolje radne uvjete i bonuse. (No, da ne bude zabune, možda je to je tek prirodan poslovni „deal“ poslodavca i djelatnika, kompenzacijski način, kakva-takva potpora zaposlenicima da izdrže velike napore, velik stres i produljena radna vremena.)

Nažalost, nema te empatije i prema krajnjim potrošačima.

Današnja Europa upravo prepoznaje takvu prakse u svom krugu. Uhvatila se posla i izračunala koliko bi nam proračuni bili veći kad bi Google i Facebook, Amazon, Uber…

U nastavku prenosimo nešto kraćenu agencijsku vijest o svemu tome. (dolje).

A uskoro, već u 2018., možemo očekivati i konkretne odluke EU koje će dugoročno značiti ispravak jedne stare prakse neodgovornosti i farizejstva.

Goran Tudor

——————————————-

Izvornik:
Aranžmani Googlea i Facebooka stajali EU do 5,4 milijardi eura poreznih prihoda

Zemlje Europske unije možda su izgubile do 5,4 milijarde eura poreznih prihoda od 2013. do 2015. godine zbog poreznih rupa koje su koristili Google i Facebook, pokazuje izvješće izvjestitelja Europskog parlamenta zaduženog za izradu prijedloga porezne reforme.

Digitalne multinacionalne kompanije “svode na minimum ukupne porezne obveze u Europskoj uniji preusmjeravanjem svih prihoda u zemlje članice s niskim poreznim stopama, poput Irske i Luksemburga”, stoji u izvješću Paula Tanga, člana u Europskom parlamentu.

U fokusu su izvješća društvene mreže Facebook i tražilice Google jer te dvije američke kompanije većinu prihoda ostvarenih u Europskoj uniji knjiže u Irskoj, zemlji s niskom stopom poreza na dobit. Zahvaljujući tome plaćaju daleko manje poreze u EU nego u drugim dijelovima svijeta.

Prema postojećim propisima, internetske kompanije plaćaju poreze samo u onim zemljama u kojima su samo fizički prisutne i registrirane, bez obzira na to gdje ostvaruju dobit.

Izvan Europske unije Google plaća devet posto poreza na ostvarene prihode, a u Uniji samo 0,82 posto, stoji u izvješću.

Zbog toga su zemlje EU – uz izuzetak Irske – od 2013. do 2015. godine izgubile procijenjenih između 5,1 i 5,4 milijarde eura poreznih prihoda, zaključak je izvješća.

Izvjestitelj Tang trebao bi kroz Europski parlament ′progurati′ prijedlog porezne reforme, takozvanu zajedničku korporativnu poreznu osnovicu koja bi trebala uskladiti porezne olakšice na dobit kompanija među zemljama EU. Prema njegovom pripremljenom amandmanu, multinacionalne kompanije plaćale bi porez u zemljama EU u kojima njihove digitalne platforme generiraju godišnje prihode od namanje pet milijuna eura

Da su zemlje članice odlučile umjesto dobiti oporezivati prihode digitalnih kompanija, kao što sada predlaže Francuska uz podršku Njemačke, Italije i Španjolske, to bi im u razdoblju od 2013. do 2015. uz poreznu stopu od pet posto bilo donijelo prihode od četiri milijarde eura samo u slučaju Googlea i Facebooka, procjenjuje se u izvješću. Amazon bi također prema tom prijedlogu morao plaćati poreze. Trenutno je njegovo europsko sjedište u Luksemburgu, što znači da je u razdoblju od 2013. do 2015. uglavnom bio oslobođen obveze plaćanja poreza jer nije poslovao s dobiti, stoji u izvješću.

Izvor: Hrportfolio / Hina

Više informacija pronađite ovdje.

Prijava za newsletter

Prijava

Želimo postati tvrtka partner

Prijava