spot_img

Električni automobili – kako zapravo rade i koliko su bolji za okoliš?

Električni automobili su 2022. u Europi dosegli rekordnu prodaju od 3,1 milijuna jedinica, što je povećanje od 58% u usporedbi s prethodnom godinom.

Proizvođači automobila obećavaju izdvojiti milijarde za razvoj ekološki prihvatljivih električnih automobila, mada njihova proizvodnja nije bez ugljika.

Volkswagen i Toyota namjeravaju postati ugljično neutralni do 2050., dok je Hyundai Motor Group izjavio da Hyundai Motor i Kia “ubrzavaju napore” da postanu ugljično neutralni. Sva nova vozila iz Mercedes-Benza bit će neto ugljično neutralna duž cijelog lanca vrijednosti do 2039. godine, a General Motors (GM) planira biti ugljično neutralan do 2040. u svojim globalnim proizvodima i operacijama. Švedska tvrtka Polestar ambiciozno namjerava proizvesti automobil s nultom neto emisijom do 2030. identificiranjem i uklanjanjem svih emisija ugljika, od vađenja sirovina do proizvodnje i konačno postupanja na kraju životnog vijeka automobila.

Kako rade električni automobili

Osnovna razlika među električnih i benzinskih automobila je njihov motor. U benzinskom automobilu nalazi se motor s unutarnjim izgaranjem koji radi tako da se smjesa goriva i zraka sabije i zapali što dovodi do eksplozije. Energija iz ove eksplozije zatim se koristi za pokretanje motora i kretanje vozila. U električnom automobilu, s druge strane, motor je električni i radi pomoću elektromagneta.

Druga razlika je, naravno, baterija. Za opskrbu motora električnom energijom i njegov rad, električna vozila opremljena su baterijama. One se uglavnom temelje na litij-ionskoj tehnologiji, sličnoj onoj unutar mobilnog telefona. Struja koju isporučuje baterija je istosmjerna struja. Kako motor za rad treba izmjeničnu struju koristi se inverter koji pretvara istosmjernu struju u izmjeničnu.

Tehnologija elektromotora je jednostavnija od tehnologije motora s unutarnjim izgaranjem. Ima manje dijelova i stoga manje održavanja i manji rizik od kvara.

Utjecaj električnih automobila na okoliš

Iako električni automobili ne stvaraju emisije iz ispušnih cijevi, sama proizvodnja vozila i baterija još uvijek pridonose emisijama ugljika.

Pa ipak ugljični jaz između električnih i tradicionalnih automobila može biti značajan već u trenutku prve prodaje automobila. Tijekom vijeka trajanja, na cesti, automobili na fosilna goriva nastavljaju ispuštati CO2 dok električni automobili ne ispuštaju nikakve emisije osim čestica iz guma i kočnica. Takođe su značajno tiši čime se smanjuje i zagađenje bukom.

Prema istraživanju Transporta i okoliša (T&E), krovnog tijela europskih nevladinih organizacija koje promiču održivost, prosječni električni automobil u EU-u gotovo je tri puta bolji, u smislu emisije ugljika, od ekvivalentnog benzinskog ili dizelskog automobila – i taj se jaz nastavlja širiti.

Prednosti električnih automobila samo će se povećavati kako električna mreža postaje zelenija. Čak i električni automobil koji se vozi u Europi s baterijom proizvedenom u Kini, još uvijek emitira 37% manje CO2 od benzinca. Smanjenje od 83% može se postići električnim automobilom s baterijom koji se proizvodi u Europi i vozi u Europi. Predviđa se da će električni automobili kupljeni 2030. četiri puta smanjiti emisije CO2 zahvaljujući električnoj mreži EU koja se sve više oslanja na obnovljive izvore energije.

A što je s baterijom?

Iako sama vozila ne ispuštaju nikakve zagađivače, baterije koje pokreću motore napravljene su od minerala koji se moraju iskopati, što je proces koji ima ogroman ekološki utjecaj na naš planet. Osim toga sirovine koje se koriste u proizvodnji baterija jedan su od ključnih čimbenika u cijeni električnih automobila i razlog zašto su još uvijek skuplji od ekvivalenta na fosilna goriva.

Kako se tehnologija baterija bude poboljšavala, pojavit će se nove alternative standardnoj litij-ionskoj bateriji. Potencijalne alternative ovim sirovinama konstantno se istražuju. Npr. razvoj nove natrij-ionske baterije od strane CATL-a, kineskog diva za baterije. Također BYD, najveći svjetski proizvođač elektrificiranih vozila, prepoznaje važnost smanjenja upotrebe rijetkih minerala u tehnologiji baterija, a njegova jedinica Blade Battery proizvodi se bez upotrebe kobalta. U međuvremenu bi se moglo učiniti više kako bi se globalno smanjio utjecaj rudarstva na okoliš. Važan korak je i recikliranje ili ponovna uporaba baterije. Regulacija baterija koju je predložila Europska komisija prvi je svjetski održivi zakon o baterijama, koji nastoji ne samo osigurati etičke tehnike rudarenja, već i smanjiti potražnju za rudarenjem učinkovitijim recikliranjem sirovina.

U srpnju je Vijeće EU-a donijelo novu uredbu koja utvrđuje zahtjeve za kraj životnog vijeka, uključujući ciljeve i obveze prikupljanja, ciljeve oporabe materijala i proširenu odgovornost proizvođača. To će daleko doprinijeti poticanju kružnog gospodarstva. Mada treba imati na umu da i proces recikliranja također ima visok ugljični otisak.

Iako električni automobili nisu savršeni, a možda nikada i neće biti, općenito se smatraju najboljom opcijom koju imamo za smanjenje štetnih emisija iz vozila i ovisnosti o fosilnim gorivima, posebice jer se tehnologija koja stoji iza njih konstantno razvija i poboljšava.

Izvor: euronews

DOBRA HRVATSKA

Ako vam se članak svidi, dijelite ga – podržite osvješćivanje društva za sutrašnji održivi svijet.

VEZANI ČLANCI
- Oglas -spot_img

NAJČITANIJE

UM 2024

- Oglas -spot_img
- Oglas -spot_img