Jednostavnost je lijepa.
Manje je više.
Smanji kupovinu, pomogni Zemlji!
Neki dan sam dvjema poslovnim partnericama u sjajnoj tvrtki donio maslinovog ulja na dar, mali darak, i predao im to u različitim vrećicama; par istovrsnih nisam imao na zalihama, a nove nisam htio kupovati. Bilo je to simpatična situacija svima, kad sam kazao kako nisam nabavio dvije nove vrećice jer sam tog dana želio nešto pokloniti i majci Zemlji. (Suzdržavanjem od nove kupnje i potrošnje.) Prošlo je odlično. Dobro ozračje za bolji svijet!
Mogu li ikako pomoći?
Globalni biznis sa ambalažom iznosi preko stotinu milijardi dolara na godinu. Odluke o ambalaži namijenjenoj poslu donose dizajneri, konstruktori, o njoj odlučuju eksperti, voditelji i direktori. Mogu li ja tu išta napraviti?
Uštedi na godinu 30 eura na vlastitoj ambalaži i čuda si za Zemlju učinio!
Zašto proizvodim dodatnu, „nacifranu“, suvišnu ambalažu?
Ukrašavanje ambalaže i ukrašavanje proizvoda ambalažom nasljeđe je prošlosti koje je smišljalo plemstvo, svećenstvo, vladari i vlasnici, u svakom slučaju oni koji su imali para i moć, da bi ugodili svom egu ili, i time, iskazali poštovanje ili odanost primatelju dara. No, društvene konvencije… običaji, poslovna pravila, mijenjaju se pa će uskoro i mnogo ambalaže doživjeti promjene; ostat će od nje samo ono što ima pravu svrhu, što je funkcionalno u najužem smislu riječi. Bit će to održiva ambalaža.
ODRŽIVA AMBALAŽA U NAŠIM STANOVIMA – NAČELA
- Jednostavnost, jednostavnost, jednostavnost!
- Višestruko korištenje iste ambalaže
- Prenamjena stare ambalaže u nov predmet
- Pojednostavljenje i minimiziranje ambalaže
- Odustajanje od „povećavanja vrijednosti“ daru tzv. finom ambalažom (luksuzna ambalaža).
- “Demontaža” ambalaže proizvedene od više vrsta materijala – plastike, papira, tekstila, metala, školjkica, suhog cvijeća … (…Lideri razdvajaju čak i plastični prozorčić na koverti)
- Dosljedno razvrstavanje i odvojeno prikupljanje otpada u svom domu, radi povećanja mogućnosti i ekonomičnosti reciklaže (uključujući spremnost na odnošenje otpada na 3, 4 lokacije, tamo gdje ima spremnika za to)
- Ne obaziranje na diktat društvenih običaja, vlastitih navika! Što će reći drugi? Nije važno… svatko od nas može biti u nečem prvi ili usamljen- onaj „prvi pingvin koji skače u uzburkano more“, kako priča knjiga „Posljednje predavanje“.
- Konzumerizam proizvodi ambalažu! Nailazi li vrijeme manje šopigiranja? Manje kupovine smanjiti će zagađenje Zemlje novom ambalažom!
NEKOLIKO PREPORUKA…
Formiraj zalihe korištene ambalaže. Spremi dobivene vrećice, kutije i sl. Pažljivo odmotaj dobiveni dar da sačuvaš omot i vrpcu.
Prenamijeni staru ambalažu za novu funkciju. Kutije od cipela iskoristi da posložiš čarape i sitne predmete… Upotrebi razne posude od mliječnih proizvoda, sladoleda ili dodataka prehrani za držanje raznih sitnih predmeta. Staklenke i razne tegle iskoristi za držanje olovki, potrošenih i novih baterija, sitnica. Ima „sto“ načina za takvu praksu u sobi, ormarima, policama, ostavi… I nije važno što to nam sve u stanu ne izgleda „kao po špagi“. Jednostavno je lijepo.
Ne brzaj u nabavu novih kutija… . Koristi još neko vrijeme one koje imaš da bi si pospremio odjeću, obuću, igračke…
Odustani od onih „specijalnih“ kutija. Ne kupuj više one „štosne“, „divne“ kutije, bilo za uredno spremanje stvari na ormaru, polici…, bilo za dotjerivanje darova. One dopadljivo dizajnirane i nalickane, plastične ili kartonske, velike ili male kutije, s nalijepljenim ukrasima… jer njihov eko-trag je zamjetan. Nađe se i posve jednostavnih. A da dodamo još jedan argument: postale su neprimjereno skupe. Vrećica za vino 2 eura, a proizvodna cijena im je 20 centi. Bezobrazno povećanje cijena u zadnjih dvije godine!
Raznolikost ne škodi – budimo obični! Nije nužno da sve kutije na polici u ostavi budu od iste vrste i proizvođača. U Opatiji sam ušao u kavanu jednog hotela, gdje su gotovo sve stolice i stolovi bili različiti, rabljeni. Najprije sam se zagledao, a onda kažeš: „Pa što!“.
Stop dotjerivanju darova! Pojednostavi omatanje darova za Božić i rođendana, imendana i drugih prigoda. Ukrasne kutije, vrećice i papir, vrpce, zvončiće ili školjkice počni manje koristiti. Ima već dosta primjera gdje osviješteni ljudi predaju dar ukrašen samo s jednostavnom ukrasnom vrpcom ili sa komadićem ukrasnog papira zalijepljenog selotejpom na kutiju. Time se na simboličan pa i duhovit šalje dobra eko-poruka.
„Demontiraj“ staru ambalažu proizvedu od više vrsta materijala; odvoji papir od plastike, odstrani metalne dijelove… Tako podržavaš ekonomičnost i jednostavnost reciklaže.
Ne obaziri se na ambalažu „s potpisom“, „dizajnersku ambalažu“.
Omot za buket cvijeća koje poklanjaš neka bude od papira, što tanjeg i jednobojnog. Ne od ne celofana, i bez dizajnerskih dodataka i figurica kao ukrasića.
Iskoristi drvenu ambalažu koja ti stigne u kuću (kutije, sanduke, letve, palete i sl.) kao materijal za dobiti nove upotrebive predmete – police, klupe i sjedala na terasi, za alat …, za čuvati luk i krumpir u šupi..
DOBRA HRVATSKA/ G.T.
Veljača, 2023.
odgovorno@odgovorno.hr
www.odgovorno.hr
Konzultant i autor , utemeljitelj Poslovne inicijative DOBRA HRVATSKA, urednik portala www.odgovorno.hr, direktor M.E.P. d.o.o., predsjednik Udruge Mijelom CRO za podršku oboljelima od multiplog mijeloma i članovima obitelji, ali i planinar, inovator,
filantrop, slikar.
Trebate biti prijavljeni kako bi objavili komentar.