Razgovor: Marija Margareta Klika i Tihana Veljačić: „THE GREEN HUB: Zelena platforma za zeleniji svijet “

Andrea Mulder / Photo Art

Jeste li se ikada zapitali gdje završava sve ono mnoštvo plastičnih vrećica, plastičnih boca i razne plastične ambalaže koja više ili manje marljivo odvajamo u posebne kante? Pa, na recikliranju, vjerojatno ćete reći. Odgovor je, međutim, samo djelomično točan. Naime, neka plastika nije pogodna, a neka nije isplativa za recikliranje, a ona koja jeste, može se reciklirati samo jedanput. Sav ostali plastični otpad, dakle većina, u konačnici završava u okolišu, a kao mikroplastika u životinjama i nama, ljudima.

„Prosječni životni ciklus plastične vrećice je oko 12 minuta, a nakon toga završava na odlagalištu ili u prirodi gdje se zadržava mnogo dulje i tako šteti okolišu i životinjama“, kaže naša sugovornica Tihana Veljačić, po struci poslovna analitičarka. Kaže, radila je u marketinškoj, turističkoj i informatičkoj branši, ali doživljava se kao „strastvena enviromentalistica“, pa je – a što drugo – odlučila uzeti stvari u svoje ruke i prestati koristiti predmete od jednokratne plastike. „Odmalena recikliram papir i staklo, a prije nekoliko godina počela sam isto raditi s plastikom. Međutim, kada sam shvatila da se veliki dio plastike ne reciklira, odlučila sam ju prestati koristiti. Tu prvenstveno mislim na jednokratnu plastiku koja se često zbog male vrijednosti uopće ne reciklira već se baca“, kaže Tihana.

Green Hub za FB_Cover C

Tihana često zna ispričati kako je bila zgrožena onim što je vidjela na jednom od svojih putovanja, na plaži u Maleziji. Nakon oluje mještani su stalno čistili plažu, ali i dalje je bila krcata plastičnim vrećicama i drugim plastičnim otpadom. Na Tihanu je to ostavilo snažan dojam. Kada se vratila kući, odlučila je smanjiti korištenje plastike, svakim danom pomalo, ali stalno sve više i više. Danas je potpuno promijenila način života, živi bez plastike (jednokratne), smanjila je udio mesa u prehrani te usvojila i mnoge druge održive oblike ponašanja.

„Sredinom 2017. godine pokrenula sam Instagram profil @ditch.plastic.croatia gdje sam počela dijeliti svoja iskustva o tome kako zamijeniti svakodnevno korištene predmete s održivijim ili višekratnim opcijama koje su bolje za prirodu i društvo. Kod mene je taj prijelaz išao postupno te sam pomalo iz upotrebe eliminirala uobičajene konvencionalne proizvode i počela koristiti nove proizvode koji imaju manji negativan utjecaj na okoliš i ljudsko zdravlje. U početku mi je takav način života iziskivao malo više planiranja i organizacije, ali ništa što nije izvedivo uz malo volje i želje za pozitivnom promjenom“, kaže Tihana.

Poduzetna Tihana nije na tome stala. Prilikom susreta s dugogodišnjom prijateljicom Marijom Margaretom Klika, starijom savjetnicom u agenciji za odnose s javnošću Dialog komunikacije, njih su dvije došle na ideju da svoje znanje i iskustvo iz područja zaštite okoliša i održivosti prošire na što više ljudi. Tako je krajem prošle godine nastao The Green Hub.

„U agenciji Dialog komunikacije sve češće smo se susretali sa zahtjevima klijenata koji su bili usmjereni k ekologiji, zaštiti okoliša i održivosti. Poznavajući dugi niz godina Tihanu Veljačić te znajući da ona zaista živi i prakticira održivi način života, razmišljala sam kako bi bilo dobro ponuditi klijentima cjelovit pristup kada je u pitanju održivost. Stoga smo i zamislile The Green Hub kao multidisciplinarnu platformu čiji su osnivači Dialog komunikacije i Ditch Plastic Croatia, a koja zainteresiranim organizacijama nudi usluge definiranja održivih praksi, edukaciju zaposlenika, pružanje konkretnih alata za prelazak na održivi način poslovanja, osmišljavanje i implementaciju održivih društveno odgovornih projekata te predlaganje alternativa u proizvodnim procesima“, kaže Marija Margareta Klika.

Kada upitamo zašto su izabrale upravo rad s tvrtkama, a ne s građanima, Marija Margareta  jednostavno kaže: „Zato što upravo poslovne organizacije imaju moć i resurse da postanu predvodnici u borbi protiv zagađenja i ostalih ekoloških problema. One su te koje su pokretači promjena i putem njih možemo doprijeti do većeg broja ljudi“.

Zato kroz implementaciju svojih usluga The Green Hub nudi i razna predavanja za zaposlenike usmjerene k educiranju o važnosti zaštite okoliša „jer nam je želja da zaposlenici i kod kuće prakticiraju promjene koje su provedene u njihovom poslovnom okruženju“, kaže Marija Margareta. K tome, Tihana se na svojem Instagram profilu @ditch.plastic.croatia obraća pojedincima i nudi alternative umjesto korištenja jednokratne plastične ambalaže, ali se bavi i brojnim drugim ekološkim temama.

Tihana i Marija Margareta složno kažu da su domaće tvrtke pokazale dobar interes za njihovim uslugama. Uglavnom je tu riječ o velikim, ali i o srednjim te malim poduzećima. Ističu suradnju s Raiffeisen Bank Hrvatska, a pred potpisivanjem su ugovora s još nekoliko kompanija.

„Savjetovanje se vrši ovisno o usluzi, to su ili predavanja za zaposlenike na temu zaštite okoliša, provedba prelaska organizacije na održivi način poslovanja ili osmišljavanje društveno odgovornih projekata usmjerenih k održivosti“, kaže Marija Margareta.

Najprije žele „prikupiti što više relevantnih informacija o tome što tvrtka već primjenjuje u svom poslovanju, ali i o tome gdje ima prostora za poboljšanje“, kaže Tihana i nastavlja: „Proces obuhvaća sljedeće korake: inicijalni sastanak na kojem se utvrđuju potrebe organizacije, snimka postojećeg stanja, definiranje programa implementacije, provedba programa prema konkretnim smjernicama te izrada plana za implementaciju sljedećih koraka u poslovanju. Proces uključuje i edukaciju zaposlenika, što smatramo integralnim dijelom promjene u ponašanju i najvažnijim faktorom za uspjeh provedbe programa. Ono što nam je važno jest da se promjene zaista implementiraju i nastave provoditi po završetku programa te da postanu dio kulture poslovanja, a ne da samo služe promociji određene poslovne organizacije“.

Nakon implementacije programa, organizaciji se dodjeljuje The Green Hub priznanje kojim se potvrđuje da je program uspješno proveden te da organizacija posluje prema načelima održivog poslovanja.

Iako The Green Hub djeluje tek  nešto više od četiri mjeseca, njegove pokretačice već vide puno prostora za širenje. U svoju su „zelenu“ priču ušle, kako kaže Tihana, „s idejom o kreiranju multidisciplinarnog mjesta gdje će zajedno surađivati stručnjaci različitih profila iz različitih područja djelovanja, a s ostvarivanjem jednog zajedničkog cilja – boljim i zelenijim sutra za sve“. Trenutno razvijaju nove društveno odgovorne aktivnosti koje planiraju ponuditi svojim klijentima. No, za sada Tihana ne želi o njima govoriti više jer su u početnoj fazi razvoja. „Također, širenje djelokruga poslovanja naše platforme zamišljamo i kroz predlaganje alternativnih proizvodnih procesa kao i kroz kreiranje alternativnih pakiranja za proizvode u svrhu smanjenja stvaranja otpada“, na kraju će Tihana Veljačić.

DOBRA HRVATSKA/ MDM
Travanj, 2021.

Prijava za newsletter

Prijava

Želimo postati tvrtka partner

Prijava
test5284