Od početka godine francuski se radnici mogu opustiti u slobodno vrijeme – njihovim šefovima i kolegama zakonski je zabranjeno da ih uznemiravaju pozivima i slanjem e-mailova izvan radnog vremena. Od 1. siječnja 2017., naime, stupio je na snagu zakon o „pravu na isključenost“, kojim su sve tvrtke s više od 50 zaposlenika obvezne da s radnicima dogovore u koje vrijeme izvan posla radnici ne moraju odgovarati na e-mailove, poruke i pozive vezane uz posao, prenosi Hina.
Dio je to paketa mjera koje su donesene još u svibnju 2016., a kojima su francuski zakonodavci nastojali liberalizirati zakon o radu. No, dok su druge odredbe, na primjer onu o lakšem otpuštanju zaposlenika, francuski radnici dočekali „na nož“, dotle je, očekivano, odredba o pravu na isključenost prihvaćena s dobrodošlicom. Jer -„vrijeme nakon službenog radnog vremena“, po mišljenju francuske javnosti, i po svakoj logici, trebalo bi ostati „službeno vrijeme odmora“. Odmor, druženje s bližnjima, rekreacija i sl. od vitalne su važnosti za svaku okrjepu, za fizičko i psihičko zdravlje. A time i za spremnost zaposlenika da poslodavcu dade svoj puni radni doprinos.
U obrazloženju zakona stoji da se njime nastoji spriječiti stres i različita oboljenja radnika zbog stalnog pritiska poslovnih obveza (takozvano izgaranje na poslu ili ‘burnout’) te se radnicima želi omogućiti bolju ravnotežu između privatnog i poslovnog života. Doduše, zakonom se ne predviđaju sankcije za poslodavce koji ga krše. I naravno, u određenim hitnim i jasno definiranim slučajevima mogla bi se uvažiti potreba poslodavca i njegovo iznimno traženje angažmana radnika i mimo službenog radnog vremena.
Iako Francuska od 2000. godine ima radni tjedan od 35 sati, mnogi radnici i nakon radnog vremena rade od kuće. Studija francuske istraživačke grupe Eleas, koja je objavljena u listopadu prošle godine, pokazala je da više od trećine francuskih radnika koriste laptope i pametne uređaje za rad izvan radnog vremena, i to svakoga dana.
Inače, neke su europske kompanije već ranije same pokušale spriječiti uznemiravanje radnika izvan radnog vremena. Tako je njemački Volkswagen još 2012. uveo blokiranje dolaska e-mailova na mobitelima radnika izvan radnog vremena, a Daimler je uveo automatsko brisanje e-mailova radnicima dok su na godišnjem odmoru. I njemačko ministarstvo rada 2014. zabranilo je menadžerima da zovu zaposlenike i šalju im e-mailove izvan radnog vremena, osim u hitnim slučajevima.
Dobra Hrvatska