spot_img

Osvrt: Ludilo šopingiranja na Crni petak . Ali uz svijest o odgovornom, humanitarnom i održivom!

Pokažimo da nam je stalo do planeta Zemlje i budućnosti čovječanstva! Zamijetimo tvrtke poput ovih u nastavku! Kakve nam poruke one šalju?

Neke uz Crni petak sade stabla, druge pomažu rad skloništa za žrtve obiteljskog nasilja. Treće pak proizvode odjeću od ostataka tekstila. Ali, ima kompanija koje idu i toliko daleko da kupcima preporučaju da dobro promisle i kupe samo ono što im stvarno treba… Ili pak onih koje podržavaju Gretin klimatski pokret koji izravno zagovara jednostavnost i suzdržavanje od potrošnje, osobnu odgovornost i doprinos održivosti, svakog dana.

Je li uopće moguće na trgovački Crni petak očitovati se kako je čovjeku stalo do planeta Zemlje i budućnosti čovječanstva? Ili su ta dva ljudska djelovanja – pretjerano kupovanje i zalaganje za održivi svijet – jednostavno nespojivi?

Black Frieday je američka prodavačka dosjetka, prihvaćena kasnije u čitavom svijetu. Naravno da se u slučaju „petka“ radi o najagresivnijem obliku poticanja na konzumerizam, kupovanje radi kupovanja, gomilanje stvari po sebi i naokolo sebe. Dan kada se malo tko sjeti zaustaviti se i promozgati – trebaju li nam sva ta dobra i predmeti, čemu vodi to gomilanje, nije li to podrška potrošača onim industrijama koje ostavljaju na Zemlji najveći (negativni) ekološki trag – promet, trgovina, tekstil… Koliko se manijakalnim kupovanjem i potrošnjom uništava šansa da nam Zemlja i svijet (p)ostanu održivi.

No, Crni petak je za neke i „svijetli petak“, želimo li ocrtati baš cijelu priču. Dan kad su cijene znatno niže (30, 50 ili 70 posto), otvara siromašnima i osiromašenom srednjem sloju, rijetku priliku za zadovolji svoje osnove potrebe. Ne zaboravimo, u Hrvatskoj u statističku skupinu „siromašnih“ i onih „na granici siromaštva“ spada čak 24% stanovništva (Vlada RH, studeni, 2020.). U SAD-u je to puno više, a u dijelu Azije ili Afrike pretežito.

***

Usprkos ekonomskoj krizi izazvanoj pandemijom Covida-19, popustima koje su trgovci pripremili za Crni petak teško je odoljeti. Ipak, i takva kupnja može biti više ili manje povezana s održivošću. Navest ćemo samo nekoliko primjera preuzetih sa stranica britanskog lista Guardian, a vama prepuštamo da prije nego što se prepustite čarima online kupnje i sami potražite odgovorne, tzv. „zelene“ ponude i one trgovce koji poštuju etička načela.

IPAK MOŽE I DRUGAČIJE…

  • Allbirds
    Marka održive obuće Allbirds poziva kupce da „krše tradiciju, a ne planet“. Umjesto da smanji svoje cijene, Allbirds ih čak i podiže, ali zaradu od Crnog petka daje međunarodnom klimatskom pokretu mladih pod vodstvom aktivistice Grete Thunberg.
  • Cinta
    Ova mala, neovisna tvrtka sa sjedištem u Britaniji nudi 20% popusta i poklanja 10 funti uz svaku narudžbu za inicijativu „Bez plastike“ („No More Plastic“), koja je stvorena kako bi poticala svijest javnosti o onečišćenju plastikom.
  • Lora Gene
    Ova održiva marka ženske odjeće osigurava poštene radne uvjete i plaću svojim radnicima. Kupcima za Crni petak daje 20% popusta, ali taj će novac sama nadoknaditi kako radnicima ne bi bila manja plaća jer je njihova roba prodana uz popust.
  • Birdsong
    Odjeću Birdsong po narudžbi ručno izrađuju žene migrantice sa sjedištem u Londonu prema dnevnici važećoj i u drugim londonskim tvrtkama za proizvodnju odjeće. Za Crni petak kupci mogu odabrati hoće li uzeti popust od 10% ili 15% ili ga prepustiti Birdsongu kao potporu njihovu radu. Svi su odjevni predmeti izrađeni od obnovljivih i recikliranih tkanina, a pakiraju ih osobe s poteškoćama u učenju.
  • Chalk
    Ovaj brend nakita, koji vodi londonska dizajnerica Malaika Carr, donira 20% od svake prodanog artikla tvrtki Refuge (Sklonište), koja se brine o ljudima izloženim obiteljskom nasilju.
  • Baukjen
    Između Crnog petka i Cyber ​​ponedjeljka Baukjen (i njegova sestrinska marka Isabella Oliver) donira svu zaradu četrima dobrotvornim organizacijama. K tome, tvrtka je CO2 neutralna, ne koristi plastiku, a najmanje 90% tkanina koje koristi je iz održive proizvodnje.
  • House of Sunny
    Ovaj londonski hipsterski brend koristi reciklirane i organske tkanine, biorazgradive vrećice i poseban proces proizvodnje s malo vode (nazvan e-protok). Za Crni petak nudi do 30% popusta, a zasadit će drvo za svaku kupnju.
  • High Hope
    I ova tvrtka koja proizvodi odjeću za slobodno vrijeme obećava da će posaditi drvo za svaku kupnju tijekom vikenda za Crni petak. Nudi do 40% popusta.
  • Maison Bent
    Ova neovisna mala tvrtka koju vode žene za Crni petak ne nudi popuste, već izradu odjeće od ostataka tkanina, koje možete odabrati na web stranici tvrtke ili na Instagramu.
  • Alohas
    Ova španjolska marka obuće posve zaobilazi Crni petak. Umjesto da nudi popuste, od kupaca traži da dobro promisle i kupe samo ono što stvarno trebaju.
  • London Sock Company
    Ova marka čarapa od organskog pamuka nudi 15% popusta na sve artikle, a za svaku narudžbu u studenome donirat će dva para svojih čarapa u dobrotvorne svrhe.

 ***

Ne znamo pouzdano koliko su i hrvatske tvrtke privržene ovakvim praksama. U svakom slučaju, znamo što je dobro i u čemu nam neki mogu biti dobri uzori.

DOBRA HRVATSKA / MDM
www.odgovorno.hr
Studeni, 2020.

VEZANI ČLANCI
- Oglas -spot_img

NAJČITANIJE

- Oglas -spot_img