Kolumna Matija Hlebar: Zeleni plan EU i transformacija globalne prehrambene industrije. Nestlé već objavio svoj plan!

hrana iz vrta

Iako je u svijetu počeo prelazak na održivije sustave proizvodnje hrane, daleko smo od cilja. I dalje smo taoci posljedica pogibeljnog stanja – onečišćenja tla, vode i zraka, gubitka biološke raznolikosti, klimatskih promjena i mnogošta drugog. Eto na primjer: – apsurd je da se za prehranu svjetskog stanovništva troše prekomjerne količine prirodnih resursa, a istovremeno se veliki dio hrane rasipa i baca, dok velik dio svjetskog stanovništva gladuje.

Europski zeleni plan i nova europska prehrambena strategija „OD POLJA DO STOLA“

U središtu Europskog zelenog plana nalazi se nova europska prehrambena Strategija pod nazivom „OD POLJA DO STOLA“ koju je Europska komisija predstavila 20. svibnja 2020. Njezin je konačni cilj oblikovanje pravednog i zdravog prehrambenog sustava koji je prihvatljiv za okoliš.

Strategijom „od polja do stola” se podupire djelovanje europskih poljoprivrednika i ribara koji su presudni u njezinoj provedbi. Ključni instrumenti za potporu tim nastojanjima i dalje su zajedničke poljoprivredne i zajedničke ribarstvene politike koje trebaju osiguravati pristojan život poljoprivrednika, ribara i njihovih obitelji.

U prijedlozima Komisije za iduće proračunsko razdoblje 2021.–2027. propisano je da bi najmanje 40 % ukupnog proračuna zajedničke poljoprivredne politike i najmanje 30 % proračuna zajedničke ribarstvene politike trebalo pridonijeti djelovanju u području klimatskih promjena!

HLEBAR MATIJA 2
Matija Hlebar
autorski članak

Strategija „od polja do stola” pridonosi i ostvarenju kružnoga gospodarstva. Njome se smanjuje utjecaj sektora prerade hrane i maloprodaje na okoliš djelovanjem u području prijevoza, skladištenja, pakiranja i rasipanja hrane.

Naposljetku, strategija „od polja do stola” potiče održivu potrošnju hrane i promiče cjenovno pristupačnu zdravu hranu za sve. Posljedično, uvezena hrana koja nije u skladu s relevantnim standardima EU-a u području okoliša neće biti dopuštena na europskom tržištu.

Ciljevi koje treba osigurati ODRŽIVI EUROPSKI PREHRAMBENI SUSTAV

Strategija „od polja do stola“ želi ubrzati prijelaz na održivi europski prehrambeni sustav koji ima CILJEVE:

  • održavati neutralan ili pozitivan utjecaj na okoliš
  • pomoći u ublažavanju klimatskih promjena i prilagodbi njihovim utjecajima
  • preokrenuti gubitak biološke raznolikosti
  • omogućiti sigurnost hrane, prehranu i javno zdravlje, vodeći pritom računa da svi imaju pristup dovoljnoj količini sigurne, hranjivim tvarima bogate i održive hrane
  • sačuvati pristupačnost hrane istodobno generirajući pravednije gospodarske povrate
  • poticati konkurentnost sektora opskrbe EU-a i
  • promicati poštenu trgovinu.

od polja do stola
Slika: Ciljevi Strategije „od polja do stola“

NESTLÉ UDVOSTRUČUJE NAPORE U BORBI PROTIV KLIMATSKIH PROMJENA

Najveća svjetska prehrambena kompanija Nestlé objavila je prošlog tjedna da planira tijekom sljedećih pet godina uložiti oko 3,6 milijardi dolara s ciljem ispunjenja svoje klimatske neutralnosti do 2050. godine. Tim potezom je Nestlé postao jedna od prvih kompanija u svijetu koja je s javnošću podijelila svoj detaljan i ambiciozan, vremenski definiran klimatski plan!

Nestlé-ov klimatski plan je rezultat cjelovitog pregleda poslovanja i operacija kako bi se razumjela dubina klimatskog izazova i odredile radnje potrebne za njegovo rješavanje. Ovakav sveobuhvatan pristup najbolje dočarava činjenica da je kompanija u 2018. emitirala čak 92 milijuna tona stakleničkih plinova, što će nadalje poslužiti kao polazna osnova za mjerenje napretka.

Nestlé već poduzima mjere za 50-tno % smanjenje svojih emisija do 2030. i postizanje njihovog 100-tnog % smanjenja (klimatske neutralnosti) do 2050., u uvjetima dok se kompanija razvija i raste. Nastavno, aktivnosti kompanije su usmjerene na:

  • podršku poljoprivrednicima i dobavljačima s ciljem unapređenja regenerativne poljoprivrede
  • sadnju stotina milijuna stabala u sljedećih 10 godina
  • dovršetak prijelaza na 100 % električnu energiju iz obnovljivih izvora do 2025. i
  • kontinuirano povećanje broja „ugljično neutralnih“ marki proizvoda/brandova.

Navedene mjere i aktivnosti najbolji su mogući dokaz da Nestlé-ov Odbor prepoznaje stratešku važnost poduzimanja odlučnih mjera za rješavanje klimatskih promjena. Također, podržava ubrzanje i povećanje rada menadžmenta kako bi se osigurao dugoročni uspjeh kompanije i pridonijelo održivoj budućnosti za generacije koje dolaze.

nestle-building

Nestlé se fokusira na regenerativnu poljoprivredu

Gotovo jedna trećina novca (1,2 milijardi dolara) koji Nestlé namjerava uložiti bit će namijenjena unapređenju regenerativnih poljoprivrednih praksi na više od 500 000 farmi i kod 150 000 dobavljača od kojih kompanija nabavlja sastojke za svoje proizvode. Takve prakse poboljšavaju zdravlje tla, smanjuju ovisnost o sintetičkim gnojivima te održavaju i obnavljaju raznolike ekosustave.

Zauzvrat, Nestlé namjerava nagraditi poljoprivrednike i dobavljače kupnjom sastojaka uz premiju, kupnjom većih količina i zajedničkim ulaganjem u potrebne kapitalne izdatke. Nestlé očekuje da će do 2030. godine regenerativnom poljoprivredom nabaviti preko 14 milijuna tona svojih sastojaka, povećavajući tržišnu potražnju za takvom robom.

Nestlé također pojačava svoj program pošumljavanja kako bi u sljedećih 10 godina svake godine sadio 20 milijuna stabala na područjima iz kojih nabavlja sastojke za svoje proizvode. Više drveća znači više sjene za usjeve, više uklonjenog ugljika iz atmosfere, veće prinose, veću biološku raznolikost i veće zdravlje tla.

Također, Nestlé se obvezao da će njegovi primarni lanci opskrbe “ključnim sastojcima” za proizvode, poput palminog ulja i soje, biti bez krčenja šuma do 2022.

Kroz sve opisane napore Nestlé gradi dugoročna partnerstva i poljoprivrednim zajednicama pruža veću sigurnost i veće prihode.

Prijelaz na 100 % obnovljivu električnu energiju

Nestlé očekuje da će u sljedećih pet godina u svojim operacijama završiti tranziciju na svih 800 lokacija na kojima posluje u 187 zemalja svijeta na 100 % obnovljivu električnu energiju.

Također, kompanija planira do 2022. prebaciti svoju globalnu flotu vozila na opcije s nižim emisijama te smanjiti i ukloniti nepotrebna poslovna putovanja.

Kontinuirano povećanje broja „ugljično neutralnih“ marki proizvoda

Unutar svog portfelja proizvoda, Nestlé kontinuirano širi svoju ponudu biljne hrane i pića te preoblikuje proizvode kako bi postali okolišno prihvatljiviji. Tom cilju je posvećeno čak 300 njegovih znanstvenika koji rade samo na alternativama s brendovima kao što su Garden Gourmet (za pljeskavice i kobasice), Sweet Earth Foods (za burito i sendviče za doručak) i Sensational Vuna (za ribu).

Također, kompanija povećava broj „ugljično neutralnih“ marki proizvoda koje nudi potrošačima kako bi im pružio priliku da doprinesu borbi protiv klimatskih promjena. Tako će biljna hrana Garden Gourmet, kao i dodaci Garden of Life postići ugljičnu neutralnost do 2022. godine; hrana na biljnoj bazi Sweet Earth Foods, među ostalim robnim markama, učinit će to isto do 2025. Potom dolaze na vrh predanosti Nespresso, San Pellegrino, Perrier i Acqua Panna ka ugljičnoj neutralnosti do 2022. godine, dok će ostatak Nestlé Waters kategorije postići isto do 2025. godine.

Daljnji koraci Nestléa na putu prema klimatskoj neutralnosti

Izvršni direktor Nestléa Mark Schneider istaknuo je sljedeće:

  • Rješavanje klimatskih promjena ne može čekati, a ne možemo ni mi. Nužno je za dugoročni uspjeh našeg poslovanja.
  • Imamo jedinstvenu priliku da se pozabavimo klimatskim promjenama, jer djelujemo u gotovo svim zemljama svijeta i imamo veličinu, opseg i doseg da učinimo razliku. Surađivat ćemo s poljoprivrednicima, industrijskim partnerima, vladama, nevladinim organizacijama i našim potrošačima da smanjimo naš utjecaj na okoliš.
  • Nestlé će kontinuirano raspravljati o svom napretku vezanom uz klimu i potrebnim ulaganjima, imajući na umu dugoročni pogled.
  • Neki Nestléovi menadžeri već imaju poticaje usklađene s ispunjavanjem klimatskih ciljeva, kao dio svoje naknade. Krećući se naprijed, cijeli izvršni tim imat će dio svoje plaće vezan uz ostvarenje klimatske metrike.
  • Nestlé će pružati godišnja ažuriranja svojih ostvarenja klimatskih ciljeva kako bi osigurao transparentnost svog napretka.

Utjecaj nove Nestléove, ali i Unileverove strategije na globalnu prehrambenu industriju

Profesor ekonomije i menadžmenta na Sveučilištu Cornell u državi New York, Chris Barrett, predvidio je da će nova Nestléova strategija – kao i potezi koje je Unilever najavio ranije ove godine – imati efekt mreškanja među dobavljačima i konkurentima u cijelom prehrambenom sustavu.

Također je istaknuo da postupak velikih kompanija ima nesrazmjernu važnost jer su njihova ulaganja, vrijedna više milijardi dolara, sama po sebi značajna. Te su radnje posebno važne jer tržišni lideri prisiljavaju druge kompanije da slijede njihov primjer, a ugovorni uvjeti koje postavljaju za svoje dobavljače i očekivanja koja postavljaju potrošači, utjecat će na ostale proizvođače hrane, trgovce i lance restorana.

Detaljnije informacije na ovu temu mogu se pronaći na sljedećim linkovima:

https://www.greenbiz.com/article/nestle-digs-deeper-regenerative-ag-puts-36b-behind-net-zero-plan

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-12-03/nestle-to-invest-3-6-billion-in-fight-against-climate-change

https://www.nestle.com/media/pressreleases/allpressreleases/nestle-efforts-combat-climate-change

Autor: Matija Hlebar
Stručnjak za održivi razvoj i nefinancijsko izvještavanje, voditelj održivog razvoja u Podravki d.d., predsjednik Udruge za održivi razvoj Hrvatske

DOBRA HRVATSKA
Prosinac, 2020.

Prijava za newsletter

Prijava

Želimo postati tvrtka partner

Prijava
test5284