spot_img

Evo rezultata istraživanja i komentara čitatelja odgovorno.hr o eko-tragu ambalaže. Hvala svima. Serijal POGLEDAJ AMBALAŽU ide dalje.

„Drago mi je što se i ambalaža sve više propituje u smislu održivosti, što je velika novina unatrag par godina“, napisala je uz odgovore jedna čitateljica-sudionica istraživanja.

Da je ambalaža veliki problem i prijetnja, a svatko od nas u obvezi da i sam pokuša učiniti nešto dobro u vezi s time, pokazuju rezultati prvog hrvatskog istraživanja o stavovima i iskustvu naših čitatelja sa korištenjem ambalaže, o zamislima kako da ambalaža postane ekologičnija, o tome zašto se u domu i tvrtki ne ponašamo „zelenije“. Istraživanje je obavljeno u veljači-ožujku 2023., metodom ispunjavanja javnog dostupnog upitnika.. 

***

Posebna hvala svim čitateljima koji su ispunili upitnik, na volji i uloženom vremenu, na iskazanoj društvenoj odgovornosti. Djelovati u javnosti za naše zajedničko bolje sutra iskaz je društvene odgovornosti osobe. 

Lakše je hodati naprijed kad smo u dobrom društvu.

MINIMIZIRATI – POJEDNOSTAVITI – PRENAMIJENITI – IZBJEĆI!

ambalaža
Primjer 1.: Razbacivanje ambalažom. Neki hoteli pripremaju umjesto ovakvom slikom dočekati goste sa posudama na zidu, napunjenim rinfuza šamponima. Zašto ne!

Ciljevi istraživanja 

Anketom se željelo:

  • Ukazati javnosti na globalni/lokalni problem ambalaže, ekstremno velikog zagađivača. Možda smo u tome uspjeli, jer naš portal ima mjesečno 6000 otvaranja.
  • Saznati više o praksi, iskustvima i stavovima čitatelja – odazvalo se dosta čitateljima, dobili smo komentare, kao izraz osvještenosti.
  • Biti u interakciji, potvrditi zajedništvo u razmišljanju – čitatelja, autora, uredništva o ovoj prevažnoj općoj temi. 

luksuzna ambalaža

Primjer 2. Luksuzna ambalaža. Ukrasna kutija od tvrdog kartona, veća 30 puta od sadržaja. (Kutiji pripada i unutrašnji ukrasni žuti papir – izvađen.)

***

Osnovna slika rezultata – najvažnije u brojkama 

Očekivano, naši čitatelji spadaju među ekološki svjesnije građane, imaju stav i vode računa o eko utjecaju ambalaže u svojem okruženju. 

Prema rezultatima ankete, 97% ispitanika je uočilo/osvijestilo problem velikog eko-traga ambalaže prije 3 i više godina. Jednako tako, 97% ispitanika bi pri kupnji dalo prednost proizvodu koji se ističe održivom ambalažom. Da luksuznu ambalažu treba čim prije napustiti smatra 82% ispitanika, dok je 12% njih misli da će se ona još neko vrijeme zadržati zbog običaja.

S vlastitim vrećicama u kupovinu ide 85% ispitanika, a 14% koristi tu dobru praksu.

Komentari i sugestije sudionika – svjesnost i savjesnost, istinska i duboka zabrinutost

  1. Drago mi je što se i ambalaža sve više propituje u smislu održivosti, što je velika novina unatrag par godina.
  2. Kad vidim koliko ambalažnog otpada proizvedem u jednom tjednu – ja, jedna osoba + mačak ljubimac, jedino što još mogu učiniti je da svu hranu kupujem na placu i smjestim u svoje torbe. Nula ambalaže! Za sve ostalo što čini naš “potrošački meni” – tko zna može li se išta napraviti? Nije u pitanju samo ponašanje potrošača – iznimno su opasne velike i male kompanije i njihova usmjerenost – ovisnost o profitu. 
  3. Pod najhitnije trebamo dizati svijest u svim slojevima društva; naša jedinstvena planeta Zemlja ugrožena je, naš kraj neizvjestan, a neizbježan.
  4. Ukinuti u potpunosti plastične vrećice, promovirati rinfuza proizvoda…
  5. Ponekad je ambalažu teško izbjeći, bez obzira na vlastiti trud. Npr. deterdženti… puno velike i debele i plastike, a u rinfuzi mogu kupiti nešto u svega par dućana, i to samo jednu vrstu, koja nije eko. Pa se čovjek nađe u situaciji da važe – što činiti, što je bolje: da li kupiti deterdžent koji nema kemikalije koje zagađuju ili rinfuzu ili hrvatski proizvod? Za sada, pri kupnji, uspijevam zadovoljiti najviše 2 od 3 spomenuta kriterija, a sva 3 nikako. Sličnih je primjera u svim kategorijama proizvoda.

Hvala svima vama koji se ste aktivno uključili u zajedničko razmišljanje!

Primjer 3. Staklenka koja je dobila novu namjenu

***

REZULTATI 

O korištenju donesene, vlastite vrećice pri kupnji

Velika većina osviještenih čitatelja dolazi u trgovinu noseći sa sobom vlastitu vrećicu – 87,45 %, da bi se izbjeglo trošenje novih vrećica. I nije pri tome važno, kolika je cijena jedne vrećice, koliki je ona trošak za pojedinca. Ukupna cijena, uključujući i zagađivanje svijeta, je kudikamo veća, plaća je ova civilizacija i ugrožena Zemlja.

Korištenje vlastite vrećice u kupnji

O traženju nove namjene za staru ambalažu

Odlično je saznanje da čak 69% ispitanika redovito, svjesno, s namjerom, nastoji staroj ambalaži naći neku novu namjenu. Korištenje stare drvene gajbe od voća, kutije od cipela, posudice od sira… za odlaganje čarapa, alata, pribora… ili prerezana plastična boca koja postaje držač za olovke… udahnjuje novi život onom postojećem. Time se izbjegava, sprečava, smanjuje potreba za novom kupnjom, a time i za novom proizvodnjom (pa je na svijetu manje utrošenog rada, energije, resursa, tehnološkog otpada, zagađenja, ugrožavanja flore i faune) 

Druga veća skupina su čitatelji koji staru ambalažu opetovano koriste povremeno – njih je 29%.

Korištenje stare ambalaže za novu namjenu

O tome koji je najčešći razlozi neekološkoj ambalaži

Jedna četvrtina ili 26,35% ispitanika smatra da je glavni problem ambalaže više različitih materijala, što posljedično komplicira odvajanja sirovine, reciklažu tehnološki otežava i čini je neekonomičnom (tetrapack, mnogostruke kutije ili obloge u onoj najvećoj kutiji…). Istovremeno, 22,97% ispitanika smatra da je problem prevelika količina materijala utrošenog za proizvodnju ambalaže.

Skupina od 10,14% ispitanika ističe i nakićenost, ukrase, puno boje, razne nefunkcionalne dodatke, kao značajan problem nefunkcionalne ambalaže.

Najčešći uzrok neekološke ambalaže

REKAPITULACIJA SVIH PITANJA I ODGOVORA

1. Po vama, koji je najčešći uzrok neekološke ambalaže na koji nailazite? (Moguće je više odgovora)
1.1. prevelike količina materijala (debljina)

34

22,97%

1.2. krivo odabran materijal (vrsta)

31

20,95%

1.3. ambalaža izrađena od više različitih materijala
(što otežava recikliranje)
39

26,35%

1.4. prevelike dimenzije (previše prostora)

26

17,57%

1.5. nakićenost, ukrasi, boje, nefunkcionalni dodaci

15

10,14%

1.6. ne znam

3

2,03%

UKUPNO = 62 upitnika

148

100,00%

2. Kad ste uočili/osvijestili negativan eko-trag ambalaže?
2.1. prije 3 i više godina

59

96,72%

2.2. nedavno, prošle godine

1

1,64%

2.3. ne dosad

1

1,64%

UKUPNO = 62 upitnika

61

100,00%

3. Da li biste pri kupnji dali prednost proizvodu koji se ističe održivom ambalažom?
3.1. Da

59

96,72%

3.2. ne, važnije mi je nešto drugo,
ne zamjećujem taj detalj

2

3,28%

UKUPNO = 62 upitnika

61

100,00%

4. Što mislite o „luksuznoj opremi“ ambalaže za parfeme, žestice, nakit…, koja ostavlja velik eko-trag?
4.1. trebalo bi je napustiti

50

81,97%

4.2. ostat će još neko vrijeme, običaj je,
to su ionako posebne prilike

11

18,03%

UKUPNO = 62 upitnika

61

100,00%

5. Koristite li u kupnji vlastite vrećice, odbijete li ponuđenu vrećicu u trgovini?
5.1. da, sustavno, dulje vrijeme

50

84,75%

5.2. ponekad (nekad da, nekad ne, ovisi…)

8

13,56%

5.3. rijetko, nikad, još ne

1

1,69%

UKUPNO = 62 upitnika

59

100,00%

6. Da li koristite staru ambalažu za novu namjenu?
6.1. da, koristim sustavno, dosta, na više načina

41

69,49%

6.2. nekad, za ponešto

17

28,81%

6.3. nikad, još ne

1

1,69%

statistički rezultati u pdf-u

Osmislili, vodili i realizirali:
Goran Tudor i Snježana Lisica

DOBRA HRVATSKA
Travanj, 2023.

www.odgovorno.hr
odgovorno@odgovorno.hr

Ako vam se članak svidi, dijelite ga – podržite osvješćivanje društva za sutrašnji održivi svijet.

VEZANI ČLANCI
- Oglas -spot_img

NAJČITANIJE

UM 2024

- Oglas -spot_img
- Oglas -spot_img