Naš intervju s prof. dr. sc. Jasminom Havranek, ravnateljicom Agencije za znanost i visoko obrazovanje

AZVO A ravnateljica balkon niža rezoluc,

Agencija koja posjeduje certifikat Mamforce  – prva u javnom sektoru Hrvatske –  promiče rodne i obiteljske politike,  ponosi se kolegijalnim i timskim ozračjem, rezultatima …

Hrvatska Agencija za znanost i visoko obrazovanje (AZVO) dobila je 2016. godine certifikat Mamforce Company (osnovni stupanj). Čestitamo zaposlenima i vodstvu. Imati takav certifikat svojevrsna je potvrda suvremene politike upravljanja ljudskim potencijalima.

Moram priznati da od osnutka Agencije radimo na način kao da se stalno pripremamo za Mamforce. Zadovoljstvo radnim uvjetima, ravnotežom privatnog i poslovnog života, mogućnostima profesionalnog usavršavanja, napredovanja, rodnom ravnotežom i slično – od samih početaka vrlo su nam važni. Već u definiranju ciljeva i vizije Agencije kvalitetno upravljanje ljudskim resursima bilo je visoko postavljeno na “listi” planova Agencije, osobito kada je riječ o unutarnjem životu i organizaciji naše institucije.

Upoznajte nas s dostignućima te politike kroz proteklo razdoblje.

Svake godine provodimo interno istraživanje zadovoljstva zaposlenika u kojem oni otvoreno izražavaju svoje stavove, prijedloge i primjedbe. Tako Uprava dobiva jasne i nedvosmislene povratne informacije koje se onda koriste za daljnje unapređenje upravljanja ljudskim potencijalima. Nastojimo održavati okruženje koje će biti poticaj zaposlenicima za poslovni, ali i osobni napredak. U tom smislu osmišljavamo i provodimo programe profesionalnog usavršavanja te cjeloživotnog učenja.

Poštivanje privatnog vremena, kao i skrb o zdravlju vrlo su nam važni, zbog čega, između ostalog, i organiziramo sistematske preglede. Nadalje, toliko koliko nam dopušta zakonski okvir, omogućili smo korištenje plaćenog dopusta za akademske, obiteljske i privatne potrebe, pružili mogućnost korištenja neplaćenog dopusta, primjerice, za njegu člana uže obitelji i slično te mogućnost djelomičnog korištenja fleksibilnih radnih aranžmana u skladu s propisima. Posebno smo ponosni na visoko razvijenu kolegijalnu podršku, što i sami zaposlenici uvijek ističu kao prednost AZVO-a.

A gdje vidite novi prostor za napredak?

Upravljanje ljudskim potencijalima je kontinuirani proces – ne možemo napraviti nešto i reći – to je to, sad smo gotovi. Uvijek ima prostora za napredak. Iznimno važno u tome  jest –  da slušamo jedni druge. I to je jedan od razloga za naše uključenje u program Mamforce – da čujemo razna mišljenja, dobijemo nove poticaje.

S obzirom na to da smo dio javnog sektora, u uvođenju dodatne fleksibilnosti ograničeni smo propisima. Nadamo da će naš primjer potaknuti i druge institucije da se uključe te da u partnerstvu s kolegicama iz Mamforcea pokrenemo nove inicijative i moguće promjene na korist svih djelatnika u javnom sektoru. Jasno je da prostora za napredak ima i u samoj Agenciji. U idućem ćemo razdoblju aktivno raditi na promociji različitih pogodnosti koje su na raspolaganju zaposlenicima, dodatno ćemo unaprijediti kanale unutarnje komunikacije, aktivno promovirati roditeljski dopust za očeve te uvesti i neke druge novitete.

Čeka nas još dosta posla; trebamo ostvariti planirane aktivnosti iz našeg Akcijskog plana, proći re-audit i, vjerujemo, ostvariti pravo na višu razinu Mamforce certifikata.

Kaže se: “Žena nosi tri ugla kuće”(Slažemo se s tim.). Što je najvažnije jednoj majci, obiteljskoj ženi – koja vrsta organizacijske brige, razumijevanja i izlaženja u susret?

Daleko najvažnije je, rekla bih, da se i muškarci i žene jednako bave ovom temom. Nije to tek „žensko pitanje”, to je pitanje kojim se društvo treba baviti. I same žene moraju osvijestiti da im pripadaju jednaka prava kao i muškarcima.

Ravnoteža poslovnog i privatnog, je li to moguće? Zašto organizacije češće ne pokazuju takvo zalaganje? Ovisi li to o vrsti djelatnosti, poslovanja i tipu organizacije, pa se nekad to može a nekad ne; ili je za sve to presudan onaj osobni pečat, „boja” koju korporativnoj kulturi daje čelna osoba?

Iznimno je važno kakav primjer daje čelna osoba. Navest ću primjer Marisse Mayer iz Yahoo-a. Radi se o iznimno uspješnoj ženi u tehnološkom svijetu, u kojem većinu čine muškarci. Na čelo Yahoo-a došla je kada je ta tvrtka bila u nepovoljnoj situaciji, a sada je prodana drugom telekomunikacijskom divu. Međutim, neki kritičari kažu kako je njezin propust zapravo nešto drugo – propustila je biti dobar vođa, uzor zaposlenicima i ženama diljem svijeta. Nerijetko je isticala kako radi puno, čak i previše, čime zapravo neizravno poručuje svojim zaposlenicima da i od njih očekuje isto. Dobar vođa mora biti dobar uzor.

Human odnos, skladni odnosi između vodstva i radnika i među ljudima općenito, preduvjet i prvi korak su izgradnji timskog duha. S te točke, također, počinje borba za veću učinkovitost zaposlenika. Zadovoljni ste radom ljudi i učincima ustanove?

Mi se doista trudimo da svim osobama u našem radnom timu bude dobro i da naša organizacija dobro funkcionira, da izvršavamo dobro svoju odgovornu društvenu zadaću. Postoje slučajevi kada se to teže ostvaruje i kada neki modeli baš ne funkcioniraju. Ali zadatak nam je da se nađemo u onoj točki koja većini odgovara. Zadovoljni zaposlenici prenose svoje raspoloženje na radnu sredinu u kojoj onda ostvaruju i visoke poslovne rezultate.

Na tragu toga, spomenut ću i jedan projekt čiji je AZVO nositelj, a financiran je iz Erasumus + programa Europske unije. Riječ je o dvogodišnjem projektu HRMinHEI (Modernizacija visokih učilišta putem unapređenja funkcije upravljanja ljudskim potencijalima), čiji su glavni ciljevi poticanje izvrsnosti akademskog osoblja, jačanje organizacijske učinkovitosti visokih učilišta i njihove konkurentnosti.

Što je Agenciju potaklo na priključenje u program evaluacije i promocije obiteljski orijentiranih organizacija? Inozemni primjer, literatura, neka inicijativa s treće strane? Koliko vam je trebalo za odluku?

Izvrsno da ste me to pitali jer je inicijativa došla odozdo – od naše zaposlenice. Uprava je brzo prihvatila prijedlog. Dobili smo priliku za svojevrsno brendiranje naše organizacijske kulture, a na inicijativu samih zaposlenika.

AZVO je sada postao primjer! Znate li da još netko u društvenoj “nadgradnji” radi slično? Što preporučate drugima?

Želimo da naš primjer potakne i druge organizacije, a posebno institucije iz javnog sektora da se uključe u ovaj projekt te da skrbe o rodnoj i obiteljskoj politici. U svakodnevnom radu, koji može biti prožet različitim izazovima, nekad i problemima, dogodi se da organizacije stave posao ispred čovjeka. To ne bi smjelo potrajati, to treba prepoznati. Stoga naša Agencija želi poručiti da briga o zaposlenicima treba biti jedan od prioritetnih zadataka svake organizacije jer se jedino tako mogu graditi učinkoviti i uspješni radni timovi.

U kojoj je mjeri moguće to primijeniti na širu akademsku zajednicu – osobno je dobro poznajete? Biste li isto pokušali provesti da sada dođete na drugu poziciju, u drugu organizaciju?

Ako mislite na sama visoka učilišta, metodologija Mamforcea može se primijeniti, uz određene prilagodbe, i tom tipu organizacije. Kako sam i sama bila na čelu jednog visokog učilišta – Agronomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, iskustvo mi govori kako je upravljanje ljudskim potencijalima, s naglaskom na rodne i obiteljske politike, jednako važno svugdje, u svakoj organizaciji.

Nedostaje li vam muškaraca u radnoj okolini? Je li možda previše „ženskog činitelja” u ustanovi s preko 80 % zaposlenica?

Činjenica je da smo ženski kolektiv, i činjenica je da ne možemo utjecati na to hoće li se na natječaje javljati žene ili muškarci. Žene su, moglo bi se reći, „osobe s više paralelnih zadataka, odnosno uloga” i to podržava njihov svestran razvoj. Naime, briga o djeci i obitelji te mnogobrojnim dnevnim obavezama, nauči ih da moraju istovremeno, a kvalitetno i učinkovito obavljati mnogo zadaća, što se onda i u radnom okruženju pojavljuje kao dodatna kvaliteta. Na našem primjeru pokazalo se da su žene itekako sklone kvaliteti i procesima povezanima s unapređenjem kvalitete u visokom obrazovanju i znanosti i da to dobro rade.

Ravnoteža „muškog“ i „ženskog“ zasigurno je nešto čemu težimo. No, ipak najvažnije je, kakva god struktura bila, da se i jedni i drugi osjećamo dobro u svojoj sredini. Izuzetno, i jednako, cijenimo sve naše kolegice i kolege.

Na čelu ste Agencije više godina, stoga ste u sve ovo osobno i duboko involvirani.

Na neki način sam osnivač Agencije zajedno s predstavnicima Ministarstva znanosti i obrazovanja, prvo kao privremena ravnateljica, a nakon odluke Europske komisije te stupanjem Zakona o osiguravanju kvalitete u znanosti i visokom obrazovanju – kada su jasno definirani svi postupci – krenuli smo „punom parom”. Svega nekoliko nas krenulo je graditi ovu organizaciju. Danas smo prepoznatljivi u akademskoj zajednici i šire, u Hrvatskoj i izvan njenih granica, članica smo najvažnijih europskih organizacija iz područja osiguravanja kvalitete obrazovanja – Europske udruge za osiguravanje kvalitete u visokom obrazovanju (European Association for Quality Assurance in Higher Education – ENQA) i Europskoga registra agencija za osiguravanje kvalitete u visokom obrazovanju (European Quality Assurance Register for Higher Education – EQAR) te drugih međunarodnih udruženja.

Zapošljavamo stručni i kvalitetan kadar, zajedno rastemo i razvijamo se. Izuzetno je dobar osjećaj imati povjerenje u svoje suradnike, biti siguran da sve što čine, zaista čine sa znanjem i velikom željom za stalnom edukacijom koja je nužna u ovom načinu rada. Prelijepo je svakodnevno susretati ljude koji vole svoje radno okruženje i koji ne dolaze samo po plaću, već ugrađuju sve veću i veću kvalitetu rada, što je prepoznato i u akademskoj zajednici na moje veliko zadovoljstvo. Sve su to stvari zbog kojih sam profesionalno i osobno ponosna.

Što će Vam ostati kao trajna uspomena na sve ovo?

Naš je zadatak odlaziti na visoka učilišta, tražiti od njih razne dokumente, razgovarati s nastavnicima i studentima, provjeravati i vrednovati. Sada smo se našli u obrnutoj situaciji, gdje smo imali priliku reći što i kako radimo u određenom segmentu upravljanja ljudskim potencijalima. Izdvajam to kao posebnost ovog projekta.

Kao trajna i lijepa uspomena, pored ugodnog ozračja u Agenciji, ostat će mi zasigurno i oni vidljivi pozitivni pomaci u institucijama visokog obrazovanja, promjene koje potvrđuju i sami čelnici institucija. A tome smo i mi pridonijeli. Svakako ću pamtiti svoje ambiciozne i marljive djelatnike pune entuzijazma.

Prijava za newsletter

Prijava

Želimo postati tvrtka partner

Prijava