spot_img

Promicanje društvenog poduzetništva na Fakultetu ekonomije i turizma “Dr. Mijo Mirković” Pula

Koncepcija društvenog poduzetništva (DP) odnosi se na poduzetničke poduhvate kojima su u temelju načela društveno, ekonomski i ekološki održivog poslovanja. Društveni poduzetnici, kao akteri društvenog poduzetništva, usmjereni su na rješavanje društveno-ekonomskih izazova i neravnoteža.

Na razvoj društvenog poduzetništva utjecali su sve očitiji nedostaci dominantnoga ekonomskog modela temeljenog na neoliberalnoj politici, kao i sve prisutnije smanjivanje uloge javnog sektora u zadovoljavanju potreba različitih skupina dionika, osobito onih osoba koje su zbog različitih razloga isključene iz tržišta rada.

U Hrvatskoj je razvoj društvenog poduzetništva gotovo na početku. Tek je 2015. Vlada RH usvojila “Strategiju razvoja društvenog poduzetništva u Hrvatskoj”, što sada predstavlja kvalitetan pravni i institucionalni okvir za intenzivniji razvoj društvenog poduzetništva.

U 2016. godini u nas je mapirano stotinjak društvenih poduzetnika. Neki od najuspješnijih društvenih poduzetnika stasali su u Čakovcu: ACT Printlab d.o.o., ACT Konto d.o.o., Socijalna zadruga Humana Nova i Centar za eko-društveni razvoj CEDRA. Tu su još, da spomenemo samo neke od njih, Rodin let d.o.o. u Zagrebu, Hedona d.o.o. u Križevcima i društveno poduzeće Punkt u Puli.

Visoko obrazovanje i društveno poduzetništvo

U području visokog obrazovanja društveno poduzetništvo (DP) ima sve važniju ulogu. Prvo je predavanje o DP-u održao J. Gregory Dees, profesor Poslovne škole Fuqua Sveučilišta Duke u SAD-u sredinom 90-ih godina prošlog stoljeća. Danas je DP zastupljen kao kolegij ili nastavna tema na brojnim poslovnim školama i ekonomskim fakultetima. U Hrvatskoj više visokoškolskih institucija podržava društveno poduzetništvo, npr.: Odjel za socijalnu politiku Pravnoga fakulteta u Zagrebu, Ekonomski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Fakultet ekonomije i turizma “Dr. Mijo Mirković” Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli, Poslovna škola Vern u Zagrebu, Zagrebačka škola za ekonomiju i menadžment u Zagrebu i druge.

O DP-u na Fakultetu ekonomije i turizma (FET) u Puli studenti imaju priliku učiti na nekoliko kolegija, ali i na projektima. Tijekom akademskih godina 2015./2016. i 2016./2017. FET je – u suradnji s udrugom Alfa Albona, Gradom Labinom, LAG-om Istočna Istra i Srednjom školom “Mate Blažina” iz Labina – provodio projekt “Mladi u društvenom poduzetništvu” (MuDP), sufinanciran sredstvima Ministarstva socijalne politike i mladih. Cilj projekta bio je promicati DP i međusektorskom suradnjom pružiti mladima priliku da aktivnim sudjelovanjem pridonose ekonomskom i socijalnom osnaživanju svojih lokalnih zajednica.

Učenje kroz natjecanje “Izazovi društvenog poduzetništva”

Projekt je provođen natjecanjem studenata pod nazivom “Izazovi društvenog poduzetništva”. Studentima su društveni poduzetnici, vanjski suradnici projekta, ponudili izazove, realne poslovne situacije, za koje su oni, u interdisciplinarnim timovima, tražili rješenja. Edukacija, mentoriranje i rješavanje poslovnih slučajeva provodilo se na temelju metode dizajnerskog promišljanja (engl. design thinking). Metoda je usmjerena iznalaženju kreativnih rješenja na temelju razumijevanja potreba ili iskustava korisnika, i to u pet koraka: uživljavanje/razumijevanje potreba korisnika, definiranje problema, razvoj ideja i idejnih rješenja, izrada prototipova te njihovo testiranje na budućim korisnicima.

Odabrani primjeri izazova:

  1. Društveno poduzeće Punkt Pula, osnovano radi otvaranja radnih mjesta za osobe s intelektualnim teškoćama kao i za ostale teško zapošljive skupine educirane za poslove u ugostiteljstvu. Izazov: izraditi prijedlog inovativne metode promocije usluga na području grada Pule i Istarske županije.
  2. Projekt “Društveni vrtovi Labin”. Izazov: predložiti poslovni model pokretanja društvenih vrtova na području grada Labina koji bi uskladio interese i mogućnosti dionika.
  3. 3. Gradnja zgrade društvenog poduzetništva – hostela za mlade u gradu Labinu. Izazov: predložiti održiv poslovni model.
  4. Zadruga za etično financiranje, osnivač buduće Etične banke, usmjerena je i na poticanje poslovne suradnje svojih članova. Izazov: izrada modela povezivanja članova Zadruge radi intenzivnije suradnje na internom tržištu.
  5. Društveno poduzeće Socijalna zadruga Humana Nova Istra potiče zapošljavanje osoba s invaliditetom i drugih društveno isključenih osoba kroz proizvodnju i prodaju kvalitetnih i inovativnih tekstilnih proizvoda od ekoloških i recikliranih materijala za domaće i inozemna tržišta. Izazov: izraditi SWOT analizu tržišta tekstila u Istarskoj županiji te prijedlog poslovnog modela.
  6. Kreativna cvjećarnica “List i kist” – pokreću ju dvije mlade, nezaposlene majke kako bi uskladile poslovne i obiteljske obveze. Izazov: poslovni model cvjećarnice koja bi, temeljem lokalno i ekološki uzgojenog cvijeća, nudila različite proizvode cvjećarstva, organizirala radionice i sl.

Dvogodišnje iskustvo rada sa studentima na temu DP-a potvrdilo je otvorenost studenata za razumijevanje specifičnosti i izazova DP-a te njihovu spremnost da primjenom kreativnih metoda rada pridonose rješavanju konkretnih poslovnih izazova.

Izvan.prof.dr.sc. Kristina Afrić Rakitovac i
izvan.prof.dr.sc. Violeta Škugor

Ako vam se članak svidi, dijelite ga – podržite osvješćivanje društva za sutrašnji održivi svijet.

VEZANI ČLANCI
- Oglas -spot_img

NAJČITANIJE

- Oglas -spot_img
- Oglas -spot_img