spot_img

Svjetski dan prava potrošača: podizanje svijesti o pravima i potrebama potrošača!

Ako ste ikada nešto kupili i onda to iz nekog razloga vratili, iskoristili ste jedno od svojih potrošačka prava. 

Svjetski dan prava potrošača, koji se obilježava 15. ožujka svake godine, globalni je događaj čiji je cilj podizanje svijesti o pravima i potrebama potrošača. Obilježavanje tog dana je i proslava solidarnosti unutar međunarodnog pokreta potrošača koji promiče osnovna prava svih potrošača, zahtijeva poštovanje i zaštitu tih prava i protestira protiv zloupotreba tržišta.

Povijest Svjetskog dana prava potrošača

Svjetskog dana prava potrošača uveo je Consumers International, međunarodna federacija potrošača osnovana 1960. godine, s ciljem borbe za pravednu, sigurnu i održivu budućnost za potrošače na globalnom tržištu kojim dominiraju međunarodne korporacije.

Svjetski dan prava potrošača prvi je put obilježen 1983., na isti datum kada je tadašnji predsjednik SAD-a John F. Kennedy održao važan govor u Kongresu SAD-a 1962. U toj “Deklaraciji o osnovnim pravima potrošača” J.F. Kennedy je skovao četiri ključna prava potrošača, a to su pravo na sigurnost roba i usluga, pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju, pravo na izbor roba i usluga i pravo potrošača da se čuje njihov glas.

Predsjednik John F. Kennedy bio je pionir na mnogo načina. Kada se tog davnog 15.3.1962. obratio Kongresu i iznio svoj plan davanja prava potrošačima izvršio je utjecaj na svijet koji se i danas osjeća.

Od 1985. godine Svjetski dan prava potrošača prihvaćen je od strane Ujedinjenih naroda.

S vremenom je potrošački pokret radio na prepoznavanju 8 osnovnih potrošačkih prava. Ta prava uključuju ideje kao što su pravo na sigurnost, pravo na zadovoljenje osnovnih potreba, pravo na naknadu i pravo na informiranost.

Danas Consumers International ima preko 200 članova i obuhvaća 100 zemalja. Misija im je da budu glas i zagovornici potrošača na forumima za donošenje politika i na globalnom tržištu. Djeluju izvan bilo koje političke stranke i održavaju svoju neovisnost kako bi osigurali da se prema potrošačima postupa ispravno.

Kako se obilježava Svjetski dan prava potrošača

energetska učinkovitost
Foto: Freepik

Svake godine Svjetski dan prava potrošača donosi istaknutu temu. Za 2023. godinu tema je Osnaživanje potrošača kroz prijelaz na čistu energiju.

Većina gospodarstava suočava se sa sve dubljom energetskom krizom na globalnoj razini što se u konačnici reflektira na one najranjivije – krajnje potrošače. Globalne cijene energije rasle su tijekom 2022., a očekuje se da će ostati visoke i u 2023. godini. Izazov visokih cijena energije zajedno s značajnim povećanjem cijena hrane prisiljava potrošače posvuda u svijetu da mijenjaju svoj stil života kako bi zadovoljili osnovne potrebe. Stoga je 2023. godine cilj obilježavanja Svjetskog dana prava potrošača podržati potrošače kroz emanentnu krizu troškova života i sudjelovati u promicanju pristupa održivoj energiji na globalnoj razini.

DOBRA HRVATSKA

Ako vam se članak svidi, dijelite ga – podržite osvješćivanje društva za sutrašnji održivi svijet.

VEZANI ČLANCI
- Oglas -spot_img

NAJČITANIJE

UM 2024 - poklon koji ima što reći

- Oglas -spot_img
- Oglas -spot_img