spot_img

Jeste li e-mail ovisnik? I stresirana i neorganizirana osoba (odgovoran građanin prema svijetu i sebi)

Evo prilike, evo teme koju možete uvrstiti u popis svojih odluka o rastu i promjenama uz Novu godinu. A može i mimo tog datuma. Pozabavite se dovoljno sa temom koja ometa stvaranje vašeg boljeg svijeta. 

Što ste prvo učinili danas kad ste se probudili? Provjeravali e-poruke? Kad ste to zadnji put učinili? Koliko puta u zadnjih sat vremena? Ako ste među onima koji poruke provjeravaju čim se probude i čine to svako malo u tijekom cijelog dana, možda ste postali e-mail ovisnik. Pogotovu ako osjećate napetost i nervozu ako trenutačno ne možete do poruka, jer ,npr., imate goste  u kući. 

Zamislite da dnevno primate 50 ili 100 poruka i osvijestit ćete brzo ozbiljnost ove teme. Hoćete li postati e-mail ovisnik?

Ovisnost se može razviti i bez unošenja psihoaktivnih ili drugih kemijskih tvari u organizam odnosno može se razviti iz aktivnosti ili ponašanja koja iz navike prelaze u ponavljajuće i primoravajuće. Ovisnost o internetu može biti različite vrste: ovisnost o društvenim mrežama, ovisnost o online igrama (posebno opasna kod djece, ali i kod dijela odraslih), ovisnost o online kockanju, ovisnost o kupnji putem interneta, ovisnost o  stalnoj potrazi za  novim informacijama i znanjem na internetu, ovisnost o cyberseksu(pornografski materijali). Dodajmo tome, koja nas ovdje više zanima, i ovisnost o e-komuniciranju.

Koje posljedice vrebaju, od naoko malih do velikih 

Sklonost čestom/stalnom pogledavanju ulazne pošte u ekstremnom slučaju ima posljedice, može preći ovisnost, koja, naravno, nema veze sa unosom stranih tvari, pa i nije toliko opasna kao ovisnost o drogi, alkoholu ili kockanju i zato vjerojatno nećete završiti negdje na odvikavanju. Ali, bit će vam teško odviknuti se, odlučite li se na to.  Ali posljedice ipak nisu bezazlene. Osobe koje učestalo i mnogo vremena provode na e-mail porukama dokazano su pod većim stresom od onih koji to čine u manjoj mjeri. A to nije dugoročno dobro za zdravlje. Takve osobe nisu mirne, dapače, osjećaju nemir, napetost. Takvi među nama ne vladaju svojim vremenom, nisu smireni ni produktivni. Dolazak i pogledavanje e poruka ometa rad po dnevnom planu, pa takvo ponašanje  spada u nove, velike „kradljivce vremena“. A, nerijetko, spada i u velike „životne smutljivce“ jer gura našu pažnju i usredotočenost sa važnih tema. Zbog niza sitnica, pati ono usamljeno važno!!! Tzv. važan rad podrazumijeva baviti se onim što donosi uspjeh, jače popravlja život u budućnosti, podržava nam karijeru. Podsjetimo, da velika većina poruka ima manju važnost, a odvlači pažnju od važnog. 

Zašto smo toliko ovisni o porukama?

Većina poruka koje dobijemo nevažne su ili opterećujuće. Ali, povremeno stigne nešto važno, ugodno, dobro. Netko nam se zahvali, pohvali, čestita,  ili očituje da smo dobro postupili, dobro obavili posao,. Dobijemo vijest koja znači uspjeh, dobru poslovnu ponudu. I u tom podsvjesnom očekivanju nečeg važnog – dobrog – lijepog, ili tek zanimljivog, razvijamo stalnu pripravnost za ugodu  i stalno smo u in-boxu. 

RAZBORITO POSTUPANJE S E-PORUKAMA

Kako reagirati na more poruka

Foto: rawpixel.com / Freepik

Neki odgovaraju na svaku poruku iz osjećaja dužnosti. Naime, u odnosima s drugima navikli smo se na pravilo reciprociteta. Ako nas netko pozove na kavu, red je da i mi njega pozovemo. Ako nam netko pošalje poruku, pristojno je da odgovorimo. U većini socijalnih situacija takvo je ponašanje konstruktivno, ali ne i u e-komunikaciji. Ima i onih koji pišući odgovore kao da uživaju u „malim uspjesima“ ili „izvršenju zadaće“. Svaki put kad nekome odgovore na e-poruku imaju osjećaj pomaka. Kao da su nešto precrtali sa svog „to do“ popisa. Imaju iluziju da su nešto odradili, čak i kad je to trivijalno. Dok su ozbiljni poslovi „na čekanju“, imamo mirnu savjest. Jer „mi radimo!“

  • Kolegama, prijateljima i članovima obitelji i još nekome trebali bismo odgovoriti, što kraće. 
  • Onima koje ne poznajemo, možemo napisati nekoliko riječi ili ništa, ovisi o slučaju. 
  • Važne ulazne poruke zavređuju razborito djelovanje, pažljivo oblikovanje reakcije, odgovora. Poruka je djelovanje!

TOP 9 savjeta za razborito i produktivno ponašanje uvezi sa e-porukama

  1. Obrasce i vrijeme za poruke shvaćajte ozbiljno, kao što shvaćate i sastanke.
  2. Ne započinjite dan čitanjem poruka. Radije prije toga radite sat-dva nešto važno i smisleno. 
  3. Posvetite se slanju/primanju poruka dva do tri puta na dan. Primjerice, 30-60 minuta dopodne i isto toliko popodne. 
  4. Ako je ikako moguće, neka to bude u točno određeno vrijeme, što se može prilagoditi vrsti posla. Neki u svom planeru rezerviraju fiksno vrijeme za poruke. 
  5. Počnite i završite rad na porukama u razarvirano -planirano vrijeme
  6. Ako ipak krenete pogledati poruke, po navici, zaustavite se, osvijestite, pomislite: Ne treba mi to, ništa  se neće dogoditi ako to ostavim za kasnije planirano vrijeme, da i to uradim po svom dobrom planu. 
  7. A koliko tek možete uštedjeti pametnim oblikovanjem kratkih odgovora!Manje je više“ prvo je pravilo formuliranja bilo koje poruke. Skicirajte poruku pa je skratite izbacivanjem svega bez čega se može. Iznenadit ćete se učinkom tog korektivnog zahvata. 
  8. Na ozbiljne poruke, odgovaramo ozbiljno. Neki imaju dobru naviku da prvo napišu natuknice ili nacrt odgovora, pa sve ostave za kasnije, do sutra, da procesiraju najbolju verziju. U ponovnom pregledu, često se dogodi da bolje i drugačije akcentiraju važne misli.
  9. Na kraju dana svakako pobrišite sve što nema smisla čuvati kao vrijednost za budućnost. I to neka vam postane ritual – odvajanje od svega što nije važna životna poputina.

I na kraju – opći znakovi koji upućuju na ovisnost o internetu 

  • žudnja za priključivanjem na internet koju osoba ne može kontrolirati, priključenje na internet postaje prva aktivnost u danu
  • gubitak kontrole nad vremenom provedenim na internetu i pronalaženje lažnih opravdanja za vlastito ponašanje
  • tjeskoba, napetost i razdražljivost kao posljedica nemogućnosti pristupa internetu
  • razvoj potreba za sve duljim korištenjem interneta da bi se postiglo zadovoljstvo
  • nastavljanje s internet aktivnostima unatoč činjenicama o štetnim posljedicama

Sve u vezi sa ovisnostima, na koncu, završava zanemarivanjem drugih životnih aktivnosti i navika, ravnoteže i umjerenosti u života, što je i najveća negativna posljedica svake ovisnosti. Kao i uvijek s ovisnostima, i ovdje su sprečavanje započetog i prekid težak, ali je moguć. Zamislite da dnevno primate 30 ili 100 poruka i osvijestit ćete brzo ozbiljnost ove teme. 

Prepoznajmo sve to na vrijeme, kako je kazao veliki starokineski mislilac Sun Tzu:

Prepoznajmo hrast dok na dlanu držite mali žir.

Referenca: HZJZ  

Majda Rijavec i Goran Tudor

DOBRA HRVATSKA
Prosinac, 2022.

www.odgovorno.hr
odgovorno@odgovorno.hr

 


Internet je postao dio naše svakodnevnice i svi rado koristimo njegovu dobrobit, od traženja informacija, pregledavanja društvenih mreža do gledanja raznih sadržaja… Potpunu kontrolu nad svojim ponašanjem i vremenom koje posvećujemo virtualnom svijetu imamo ako korištenje interneta ima jasan cilj i svrhu i možemo ga napustiti u svakom trenutku. Ako osoba većinu svog vremena provodi na internetu stalno provjeravajući društvene mreže i online sadržaje i nerijetko, umjesto izlaska vani, odabire ostanak kod kuće živeći život putem socijalnih mreža, razvija se ovisnost.

Kad se govori o ovisnosti obično se prvo pomisli na ovisnost o psihoaktivnim tvarima. Dakle, , ovisnost se može razviti i bez unošenja psihoaktivnih ili drugih kemijskih tvari u organizam odnosno može se razviti iz aktivnosti ili ponašanja koja iz navike prelaze u ponavljajuće i primoravajuće, što nikad nije dobro. Ovisnosti o internetu mogu biti različite vrste: ovisnost o društvenim mrežama, ovisnost o online igrama (posebno opasna kod djece, ali i kod dijela odraslih), ovisnost o online kockanju, ovisnost o kupnji putem interneta, ovisnost o  stalnoj potrazi za  novim informacijama i znanjem na internetu, ovisnost o cyberseksu (pornografski materijali).

I na kraju – opći znakovi koji upućuju na ovisnost o internetu su:

  • žudnja za priključivanjem na internet koju osoba ne može kontrolirati, priključenje na internet postaje prva aktivnost u danu
  • gubitak kontrole nad vremenom provedenim na internetu i pronalaženje lažnih opravdanja za vlastito ponašanje
  • tjeskoba, napetost i razdražljivost kao posljedica nemogućnosti pristupa internetu
  • razvoj potreba za sve duljim korištenjem interneta da bi se postiglo zadovoljstvo
  • nastavljanje s internet aktivnostima unatoč činjenicama o štetnim posljedicama.
  • zanemarivanje drugih životnih navika

Sve duljim korištenjem interneta osobe se socijalno izoliraju, tjelesno i mentalno iscrpljuju, što se naravno odražava na obiteljskom, socijalnom, školskom ili radnom funkcioniranju, a na kraju može rezultirati potpunom psihičkom dekompenzacijom. U većem riziku za razvoj ovisnosti o internetu su svakako osobe koje teže kontroliraju vlastito ponašanje te nesigurne, povučene i usamljene osobe. Danas, sve više tinejdžera i mladih razvija ovisnost o internetu, a da toga nisu ni svjesni ni oni ni roditelji, što postaje ozbiljan problem za njihov uspješan i produktivan život te nepovoljno utječe na dinamiku i odnose u obitelji.

Ponekad roditeljima može biti teže razlikovati pozitivnu upotrebu interneta od one negativne, koja vodi u ovisnost. Ovo su neki znakovi koju upućuju na postojanje problema kod djece i mladih:

  1. opadanje ocjena u školi i zanemarivanje školskih obaveza,
  2. smanjivanje interesa za druženje s prijateljima i za ostale društvene aktivnosti,
  3. tajnovitost i laganje o vremenu provedenom na internetu,
  4. veća odstupanja u navikama spavanja (korištenje interneta noću, a spavanje danju).

Ukoliko roditelji primijete znakove upozorenja, ranije dovođenje djeteta stručnjaku može ubrzati rješavanje problema.

Ako vam se članak svidi, dijelite ga – podržite osvješćivanje društva za sutrašnji održivi svijet.

VEZANI ČLANCI
- Oglas -spot_img

NAJČITANIJE

- Oglas -spot_img
- Oglas -spot_img