Stopa recikliranja PET ambalaže nigdje nije visoka, a u Japanu iznosi svega 24,3%. Tražeći nova rješenja japanski proizvođači pića napuštaju upotrebu plastike te plastične boce zamjenjuju aluminijskim limenkama. Ovakva poslovna odluka, dakako, predstavlja istraživački korak prema održivijem gospodarstvu i smanjenju zagađenja mora plastičnim otpadom. Ali i aluminij ima ograničenja, tvrde kritičari….
Zagađivanje oceana i mora plastikom je iznimno, sa pogibeljnim posljedicama za mnoge aspekte života na Zemlji:
- Prema WWF-u, u svjetskim morima i oceanima svake godine završi najmanje osam milijuna tona plastike.
- Mikroplastika ima štetan utjecaj na sav živi svijet te ulazi u probavni sustav morskih organizama, a pronađena je u želucima više od 90 % morskih ptica.
- U 2017. godini svjetska proizvodnja plastičnih proizvoda iznosila oko 350 milijuna tona.
Plastika se u cijelom svijetu i dalje najčešće koristi za pakiranje proizvoda, kako zbog niske cijene, tako i zbog svoje svestrane upotrebljivosti i funkcionalnosti..
S obzirom da ekološka svijest sve više usmjerava izbor potrošača, čemu pogoduju i sve brojnije zabrane plastike, brojni su proizvođači prisiljeni ulagati u održive tehnologije i proizvode.
Japanci počeli sa aluminijskom ambalažom – što ima prednosti i donosi više prednosti
Odluka o zamjeni plastike aluminijem temelji se na više povoljnih aspekata:
- Odluka je donesena nakon što su podaci otkrili da je stopa recikliranja znatno veća za aluminijske limenke nego za plastične boce. Prema podacima Japanskog udruženja proizvođača i prerađivača aluminija stopa recikliranja aluminijskih limenki iznosi 71 %, dok je stopa recikliranja PET boca svega 24,3 %.
- Za razliku od PET ambalaže, aluminijske limenke se mogu više puta reciklirati.
- Također, aluminijske limenke su prikladniji za pića zbog roka trajanja upakiranog proizvoda. Naime, utvrđeno je kako se prelaskom na aluminijske limenke rok trajanja proizvoda produžuje za 90 do čak 270 dana, Neprozirnost navedenih limenki sprječava propadanje njezinog sadržaja izlaganjem svjetlosti, što je za Ryohin Keikaku Co. bio dodatan argument za uvođenje ove vrste pakiranja.
Nova praksa japanskih proizvođača – prijelaz na aluminij
Japanska maloprodajna tvrtka Ryohin Keikaku Co., koja stavlja naglasak na recikliranje i smanjenje proizvodnje ambalažnog otpada, a također upravlja i lancem trgovina pićima Muji, ovog je travnja počela s prodajom 12 brendova hladnih čajeva i bezalkoholnih pića pakiranih u aluminijskim limenkama umjesto u plastičnim bocama.
Još jedan veliki japanski proizvođač pića, DyDo Group Holdings Inc., na sličan je način ranije ove godine zamijenio plastične boce aluminijskim limenkama za šest svojih proizvoda, među kojima su određeni napitci od kave i energetska pića.
Prema riječima Yoshihiko Kimura, čelnika Japanskog udruženja proizvođača i prerađivača aluminija, „aluminij dobiva pravi zamah“. Stoga se od srpnja 2021. javnost učestalo informira o prednostima korištenja aluminija za pakiranje, a s ciljem podizanja svijesti o ovoj temi udruženje do kraja godine planira održati i umjetnički natječaj za dizajn aluminijskih limenki.
Istraživanje najboljih putova nalik na vrludanje. Ljudi pokušavaju naći najbolje.
Koja je sudbina aluminija?
Aluminijske limenke se koriste za pakiranje pića i u ostatku svijeta, a posebno se ističe podatak kako je na ovogodišnjem summitu skupine G7, održanom u Cornwallu (Ujedinjena Kraljevina) od 11. do 13. lipnja, poslužena voda pakirana u aluminijskim limenkama, dok se u travnju gigant Unilever obvezao na prodaju šampona za kosu u aluminijskim pakiranjima u trgovinama širom SAD-a.
Aluminij je trenutno jedan od materijala koji se najviše reciklira u svijetu, ali od stručnjaka dolazi dosta kritike i na njegov račun jer je:
- proizvodni procesa alumija je energetski vrlo zahtjevan, pa se kritizira njegov utjecaj na okoliš,
- visoki troškovi proizvodnje također otežavaju široku primjenu.
A koja je sudbina PET?
Prema studiji koju je provela konzultantska tvrtka za energetiku, kemikalije, obnovljive izvore energije, metale i rudarstvo Wood Mackenzie (WoodMac), jasno je da aluminij sam po sebi neće riješiti plastičnu krizu. No ipak, japanski proizvođači pića možda su odabrali pravi put jer WoodMac predviđa porast potražnje za aluminijskom ambalažom na određenim tržištima jugoistočne Azije.
Budući da potražnja za recikliranom PET ambalažom neprestano raste, osobito u europskim okvirima, u sljedećih deset godina ne očekuje se da će aluminij prevagnuti; čak obrnuto, predviđa se, barem u EU, smanjenje potražnje i potrošnje ambalaže na bazi aluminija.
Nažalost, sve ovo znači da problemi s (plastičnom) ambalažom i dalje ostaju otvorenim.
Referenca / Izvor: Ekovjesnik
DOBRA HRVATSKA
Rujan, 2021.