Turisthotel d.d. – zadarska tvrtka u pretežnom je vlasništvu zaposlenih. Otkupom vlastitih dionica zaposlenici i drugi, uglavnom Zadrani, postaju dioničari tvrtke, počev od 1996. Nije bilo dvojbe treba li to učinit, jer motiv je bio: “Mi možemo i znamo voditi i izvršavati poslove poduzeća!” Velika većina tadašnjih zaposlenih ušla je time u jedno novo iskustvo, poneki u to založivši svoju vlastitu imovinu. Poduzetnički duh ušao je u poduzeće kao novi poticaj, povrh znanja i iskustva akumuliranih u „starom“ Turisthotelu koji postoji još od 60-ih. Raste domaćinski odnos – svako se mora upitati: što će biti s našom tvrtkom, koja je sigurnost radnih mjesta?
Poduzeće o kojem brinu vlasnici-zaposlenici
Danas, krajem 2015-e, Turisthotel ima preko 700 dioničara. Tržišna vrijednost dionica penje se na 2.600 kuna, prema onih 100-njak krajem 90-ih. Na staroj osnovi izgrađeno je novo poduzeće s liderskom ponudom. Godišnji prihod je oko 200 milijuna kuna. U zadnjih 10-ak godina redovito se isplaćuje dividenda dok se druga polovica znatne dobiti reinvestira. Shvaćamo: bolje je imati kapital u dionicama Turistotela nego na štednji ili u nekretninama, što je najveća potvrda uspjeha. Ljudi osjećaju: dobro je biti zaposlenik i dioničar Turiosthotela.
Uspješno poslovanje je dobro za sve: dioničare, zaposlenike i državu koja dobiva poreze i doprinose. A sve to vodi stalna ekipa i realiziraju radnici koji su 1996-e bili poprilično mladi, ali već iskusni i visoko motivirani.
Dugogodišnja razvojna politika se potvrdila. Uspješno tržišno i financijsko poslovanje i dugoročna stabilnost, stalna unapređenja i inovacije, kriteriji su svakog dobrog upravljanja. Permanenta ulaganja u rast kvalitete i raznovrsnost ponude jamče nam rast prihoda, dobiti i položaja na tržištu. Svakogodišnje investicije su značajne ali i podnosive, s brigom da se ne ugrozi tekuća stabilnost. Izvori financiranja su pretežito vlastiti. Tvrtkom se upravlja prema zakonima ekonomije, transparentno na svaki način. Tržišna pozicija je zadovoljavajuća, dobra , naša glavna sezona se produljuje, a i novi programi donose i porast prihoda, kako i mora biti .
Turisthotel zapošljava oko 350 zaposlenika na bazi sati rada i oko 400 sezonaca.
Poduzeće ostvaruje funkciju kroz pet profitnihcentara! Svaki se intenzivno razvija, svaki treba dati novi doprinos uspjehu. Velikim ulaganjima u Zaton Holliday Resort objekt je prerastao u respektibilan centar obiteljskog turizma sa mnogim obilježjima turističkog grada, kampingom, apartmanima, sadržajima visoke kvalitete. To privlači novu vrstu klijentele te omogućuje rast cijena. Druga naša jedinica – Hostel, predstavalja iskorak u toj vrsi ponudie. Visoka kvaliteta i odlična lokacija na Forumu dovodi ga u vrh te vrste objekta u RH i šire. Treća poslovna jedinica, nova praonica rublja u Gaženici, jedna je od najsuvremenijih u Hrvatskoj – afirmira novu vrstu ponude velikim korisnicima na Jadranu – najam čiste posteljine po principu „banke rublja“. Gradsko ugostiteljstvo i Catering profitni su centri koji zaokružuju ponudu i omogućuju cjelogodišnju zaposlenost.
Mi živimo s gradom i zavičajem. Dugačak je niz ustanova, društava, mnogih udruga, pojedinaca koje Turisthotel podržava, novčano i na druge načine. Invalidima i braniteljima smo potpora, podržavaju se mnogi sportovi, bolnici pomažemo nabavu sofisticirane opreme, školama… Svaki dan stiže neki zahtjev, ali nije moguće uvijek udovoljiti svima.
Nagrade su dodatni znak prihvaćanja. Tržište – agencije, udruženja, gosti, ne ostaju ravnodušnim. Kamp Zaton dobiva priznanja prema anketama prestižnih udruženja i klubova (njemački ADAC, nizozemski ANWB i drugi). Domaća priznanja – spomenemo samo neka: Najbolji hostel 2015, više puta Najbolji kamp, Zlatna kuna, Nagrada grada Zadra….
Hrvatska ima prednosti za razvoj turizma! Toplo i čisto more, blizinu tržišta, kulturnu baštinu, atraktivnu obalu, mogućnost uzajamnog razvoja turizma i poljoprivrede, morskog i gorskog turizma. Sve to nije dovoljno za uspjeh ako nema i motivacije, znanja i uključenosti ljudi. Zato ističemo naš primjer. Iz naše perspektive možemo kazati kako je šteta za Hrvatsku što više dobrih poduzeća nije pošlo putem Turisthotela i nekih drugih tijekom privatizacije. Činjenica da su zaposlenici ujedno i vlasnici nama nije teret, već prednost.
Sutra, za deset godina… I mi znamo za probleme, ali stvari idu. Prošlo je skoro 20 godina novog Turisthotela. Mnogi dobri pokazatelji i relativna stabilnost turističkog tržišta idu nam na ruku. Zato nastavljamo se strateškim ulaganjima. U pripremi je izgradnja aquaparka i novog kampa što će dati novu dimenziju Zatonu.
Nailazi vrijeme kad će se trebati jasnije distancirati status vlasnika od statusa zaposlenika. Jednako tako provesti i distinkciju menadžmenta od vlasništva. Predstoji nam do kraja u praksi provesti suvremeno upravljanje, vođeno ciljevima, budžetiranjem troškova, ovlastima i odgovornostima na svim razinama, tako da i primanja najbolje odražavaju pojedinačni i skupni rezultat. Vođenje tvrtke trebat će sve više prepuštati profesionalcima u struci i novoj mlađoj generaciji, po onoj poznatoj misli Petera Druckera: „Najveći ispit uspješnog vodstva dolazi na kraju: pripremiti i uvesti u posao uspješno buduće vodstvo!“
Turisthotel, „poduzeće u vlasništvu domaćih ljudi“, nastavlja s konceptom razvoja profitabilnog društva kapitala i društveno odgovornog poslovanja, na dobrobit Grada, Županije i Hrvatske
Frane Skoblar, predsjednik Uprave Turisthotel d.d.