spot_img

Austrija uvodi besplatan KlimaTicket za mlade kako bi ih dugoročno usmjerila na javni prijevoz

Austrija od 01. srpnja 2024. uvodi besplatan KlimaTicket za 18-godišnjake. Javni prijevoz jedan je od načina putovanja s najmanjom emisijom ugljika. Besplatnim KlimaTicketom Austrija želi što više mladih ljudi dugoročno usmjeriti na javni prijevoz.

Mladi će između svog 18. i 21. rođendana moći birati kada žele započeti s korištenjem svoje godišnje karte. Očekuje se da će pravo na besplatanu kartu KlimaTicket ostvariti oko 88.000 ljudi godišnje. Ova karta normalno košta između 821 i 1095 eura. Za projekt je  predviđeno 120 milijuna eura godišnje, prema najavi koalicije konzervativnog ÖVP-a i Zelenih.

Što je to KlimaTicket Ö

KlimaTicket Ö je jedinstvena karta koja omogućuje korištenje svih usluga javnog prijevoza unutar cijele Austrije. Obuhvaća sve gradske prijevoznike, autobusne tvrtke kao i ÖBB vlakove i privatne željezničke tvrtke. Austrija ga je uvela na jesen 2021. godine s namjerom da promovira  klimatski prihvatljivije oblike kretanja umjesto vožnje automobilima.

KlimaTicket Austrija

U Austriji je i prije uvođenja KlimaTicketa javni prijevoz bio dosta popularan. Kombinacija pouzdanih, visokokvalitetnih, integriranih usluga, jednostavne prodaje karata i atraktivnih cijena odavno ga je učinila poželjnim za putnike. Pa ipak, prema službenim vladinim podacima za 2018., iako su Austrijanci godišnje prešli više kilometara vlakom nego svi u Europi osim Švicaraca, samo je 16% putovanja obavljeno javnim prijevozom. Kako bi se javni prijevoz u Austriji dodatno promovirao uveden je KlimaTicket.

Svaki sedmi stanovnik Austrije koristi KlimaTicket

Velika popularnost KlimaTicketa pokazuje da ljudi u Austriji žele putovati na klimatski prihvatljiv način. Spremni su prijeći na javni prijevoz ako je jednostavan, ugodan i jeftin. Trenutno više od 280.000 ljudi ima KlimaTicket za Austriju. To znači da već svaki sedmi stanovnik Austrije putuje s KlimaTicketom.

Ankete kupaca pokazuju da se ponašanje vlasnika KlimaTicketa u vezi s mobilnošću mijenja. U samo godinu dana 50% ih je promijenilo svoje ponašanje i češće bira javni prijevoz. Navode da za jedno od pet putovanja koja su prije bila automobilom sada koriste vlak.

Austrija svojim planom mobilnosti ima za cilj smanjiti korištenje osobnih automobila sa 70% ukupno godišnje prijeđenih kilometara na 54% do 2040. Povećati udio javnog prijevoza sa 27% na 40% i udvostručiti aktivna putovanja (pješačenje i vožnja biciklom) od 3% do 6%.

Europski trend uvođenja klimatskih karata

Putnik u električnom vlaku troši samo 55% energije koju troši električni automobil za isto putovanje. To znači da se velika smanjenja emisije ugljika mogu postići s relativno malim postotkom prelaska na održivije načine putovanja.

Zadnjih par godine se sve više zemalja i gradova u Europi odlučuje za uvođenje klimatskih karata. Uz rastuće troškove života i stalnu zabrinutost oko emisije ugljičnog dioksida, ova vrsta karata za nacionalni javni prijevoz postaje sve popularnija u javnosti. Pri tome treba naglasiti da trošak javnog prijevoza mora biti niži od troška vožnje automobilom i vrijedan cijene ili ga ljudi neće koristiti.

Foto: Deutschlandticket karta za drugi razred u cijeloj Njemačkoj i to u lokalnom i regionalnom prijevozu (autobus, TaxiBus, tramvaj, S-Bahn, RRX, RB i RE) po cijeni od 49 eura dostupna je od 1. svibnja 2023.

Njemačka, Mađarska, Slovenija i Portugal bile su među europskim zemljama koje su 2023. krenule s uvođenjem svojih klimatskih karata. Francuska je ciljala na shemu sličnu njemačkoj željezničkoj karti, Deustchlandticket, od 49 eura mjesečno. To je međutim smanjeno na kartu koja omogućuje neograničeno putovanje TER i Intercity vlakovima, ali isključuje brze TGV vlakove.

Nisu se svi programi poticanja ljudi da koriste vlakove i autobuse pokazali učinkovitim. Nepristupačnost, prenapučenost i rijetke mreže javnog prijevoza na nekim mjestima uzrokuju probleme u realizaciji. Čak i ako se smanje troškovi i pojednostavi kupnja karata, željezničke i autobusne usluge moraju se poboljšati kako bi ih ljudi htjeli koristiti. Natjerati ljude da se odreknu automobila i aviona pokazalo se daleko složenijim nego samo osigurati besplatne ili jeftine karte.

Gdje je najjeftiniji i najpristupačniji javni prijevoz u Europi

Prošlogodišnje izvješće Greenpeacea prikazuje stanje javnog prijevoza u 30 europskih zemalja. Države su rangirane na temelju četiri kriterija: jednostavnosti njihovih sustava za prodaju karata, pristupačnosti dugoročnih karata, popusta za socijalno ugrožene skupine i stope PDV-a. Izvješće se također bavilo pojedinačnim glavnim gradovima, rangirajući ih na temelju istih kategorija. Svakom glavnom gradu i zemlji dodijeljen je rezultat od mogućih 100 bodova.

Luksemburg, Malta, Austrija , Njemačka, Cipar i Španjolska zauzele su prvo mjesto s visokim ocjenama za jednostavne karte i popuste. Tallinn u Estoniji , Luksemburg i Valletta na Malti našli su se na prva tri mjesta na ljestvici gradova.

Grčka, Hrvatska i Bugarska bile su na dnu popisa zemalja. Bugarska niti u jednoj od četiri kategorije nije osvojila ni bod. Kad je riječ o pojedinačnim gradovima, Amsterdam u Nizozemskoj, London u Ujedinjenom Kraljevstvu i Dublin u Irskoj dobili su najgore ocjene za cijenu i pristupačnost. Grad Zagreb bio je ukupno 22. od 30 rangiranih gradova.

DOBRA HRVATSKA

Ako vam se članak svidi, dijelite ga – podržite osvješćivanje društva za sutrašnji održivi svijet.

VEZANI ČLANCI
- Oglas -spot_img

NAJČITANIJE

UM 2024

- Oglas -spot_img
- Oglas -spot_img