Nakon brze mode pojavljuje se još jedno tržište koje šteti okolišu – to je tzv. brzo dekoriranje ili fast deco. Radi se o jeftinom namještaju i dekoracijama za dom proizvedenim na veliko. Poput odjeće, i to su jeftine imitacije modnih trendova koji se sve brže izmjenjuju. Kao i brza moda, brzo dekoriranje postaje dio potrošačkih navika i ima sve štetniji utjecaj na okoliš.
Zero Waste France, u partnerstvu s National Ressourceries and Recycleries Network i Friends of the Earth France, objavio je u svibnju 2024. izvješće o fast deco praksi i njenom utjecaju na društvo i okoliš. Izvješće upozorava na sve veći utjecaj brzog dekoriranja na okoliš i ističe da se radi o ekološkom problemu usporedivom s problemom brze mode.
Industrija namještaja naime slijedi isti ekonomski model kao i brza moda. Poticanje na kupnju, agresivan marketing, sve atraktivnije cijene. Brendovi namještaja i dekoracija implementiraju ovaj fast deco model, na štetu okoliša i uvjeta rada.
Uređenje interijera, rastuće tržište
Iako fast deco nije nova pojava ona se je tijekom COVID-a znatno ubrzala. Zatvoreni u svoje domove, brojni su ljudi ulagali u uređenje interijera, a to je dovelo do naglog porasta kupnje. Dom postaje mjesto diferencijacije posvećeno praćenju trendova sukladno osobnosti i željama ukućana. “Divovi brze mode, e-trgovine i masovne distribucije, ali i novi igrači u carinjenju i e-trgovini, učinili su sve kako bi ojačali ovaj trend i kako bi iz njega izvukli maksimalan profit, s katastrofalnim posljedicama za planet.” – rekla je Pauline Debrabandere iz Zero Waste France u priopćenju za javnost.
“Između 2017. i 2022., broj komada namještaja stavljenih na tržište u Francuskoj porastao je za 88%, sa 269 na 505 milijuna jedinica stavljenih na tržište.” – ističe se u izvješću. To za 30 milijuna francuskih kućanstava znači gotovo 17 komada novog namještaja po kućanstvu godišnje prema izračunima Zero Waste France. 46% kupaca proizvoda za uređenje interijera obnavlja elemente svoje dnevne sobe barem jednom godišnje.
Brzi namještaj, koji su 1980-ih popularizirali brendovi poput IKEA-e, postaje raširen u svim područjima uređenja interijera. Prema Les Échos Études, tržište dekoracija i namještaja predstavlja [u 2021.] gotovo 26 milijardi eura u Francuskoj – ističe se u izvješću – raspoređeno gotovo jednako između namještaja (12,73 milijarde eura prema IPEA-i 2020.) i dekoracija (13,2 milijarde eura). To je povećanje od 53% u odnosu na 2019.
Fast decoration i fast furniture: umjetnost poticanja potrošnje
Porast prodaje pratila je i promjena u sektoru namještaja i dekoracija. Iako tradicionalni igrači (But, IKEA, Maisons du monde itd.) ostaju vodeći s 38% tržišnog udjela u 2022. sve veća fragmentacija sektora postepeno ih potiskuje. Jačanje pojedinih tvrtki brze mode – H&M i Zara s asortimanom pod brendom Home te dolazak novih igrača u internetskoj trgovini i diskontu, poput kineskih Sheina i Temua, već poznatih u tekstilu, pokazuju pomak sektora prema online trgovini i jednokratnoj potrošnji.
Unatoč svojim društvenim i ekološkim obvezama, IKEA i Maisons du monde dodaju dvije do tri tisuće novih proizvoda u svoj katalog svake godine. Brzo dekoriranje i brza moda dijele isti poslovni model: ogromne količine jeftinih proizvoda i brzo obnavljanje kolekcija. Komercijalni praznici kao što su Valentinovo i Majčin dan koriste se za lansiranje novih kolekcija i poticanje kupnje. Uz to iskorištavaju i prednosti društvenih medija koristeći “unboxing” i “haul” videozapise u kojima utjecajne osobe promiču njihove proizvode.

Organizacije za zaštitu okoliša zagovaraju popravak i ponovnu upotrebu
Na drugom kraju lanca životnog ciklusa proizvoda, model “brzog dekoriranja” također predstavlja značajan izvor otpada. Između 2014. i 2020. broj prikupljenog otpada od namještaja udvostručio se, dosegnuvši 1,3 milijuna tona u 2022. To je više od 18 kg po stanovniku godišnje. I to bez malih ukrasnih predmeta.
Istovremeno, ponovna uporaba, iako ključna poluga za osiguranje održivosti životnog ciklusa predmeta, suočava se s brojnim preprekama. Loša kvaliteta proizvoda, nedostatak financijskih sredstava, nedovoljno zemljišta… Kao rezultat toga, samo 3% prikupljenog namještaja ponovno se koristi, dok 36% završi spaljeno ili oporabljeno za energiju.
Kako bi se situacija promijenila, autori izvješća pozivaju javne vlasti da reguliraju brzo dekoriranje, na isti način kao i brzu modu. Posebno predlažu da se u zakon unese progresivna putanja smanjenja količina koje se stavljaju na tržište, ali i uspostavljanje bonus-malusa za robne marke koje plasiraju prevelik broj proizvoda.
Zero Waste France, Friends of the Earth France i National Ressourceries and Recycleries Network pozivaju na obvezujuće mjere:
- smanjiti količine namještaja i dekorativnih artikala koji se prodaju u Francuskoj, kako bi se poštovala granica od +1,5°C određena Pariškim sporazumom.
- udvostručiti iznose uložene za razvoj ponovne uporabe u sektoru namještaja i dekoracije, pod vodstvom države.
- podvrgavanje dekorativnih artikala načelu onečišćivač plaća kroz sektor posvećene proširene odgovornosti proizvođača (EPR), na isti način kao i kod namještaja.
- ograničavanje i regulacija marketinške prakse i oglašavanja koja potiču prekomjernu potrošnju.
- smanjiti troškove popravka namještaja i dekorativnih artikala ispod psihološkog praga od 33% nove cijene, zahvaljujući prilagođenoj pomoći (“bonus za popravak”).
- zabraniti ili barem primijeniti snažno odvraćajuće kazne od 2025. za proizvode koji se ne mogu reciklirati ili proizvode izrađene s resursima kojima se ne upravlja održivo, kao što je npr. plastično cvijeće.
Izvor: Zero Waste France i euronews.green
DOBRA HRVATSKA
Trebate biti prijavljeni kako bi objavili komentar.