Davne 1957. udareni su temelji tvrtki ILIRIJA d.d. u Biogradu na Moru. Turizam, ugostiteljstvo i svi srodni oblici djelatnosti postali su glavna gospodarska odrednica Ilirije i cijeloga biogradskog kraja. Kako davne 1957., tako i danas, 56 godina poslije, grad Biograd na Moru živi od turizma i za turizam.
Danas je Ilirija izrasla u suvremeno opremljenu i organiziranu sredinu, postala je nositelj ukupnog turističkog i gospodarskog razvoja kraja, jedna je od dvije vodeće turističke tvrtke zadarske regije i ulazi među 15 vodećih u Hrvatskoj. Iz jednog hotela 1957., a koji je izgrađen još davne 1930., izrasla su četiri nova, s više od 1 000 kreveta, s četiri zvjezdice koje sjaje punim sjajem. Privilegija je tvrtke Ilirija što je sredinom 1970-ih postala i pionirom nautičkog turizma u Hrvatskoj, građenjem marine sa stotinjak vezova i organiziranjem prve čarter-flote s 40 plovila. A danas je u njezinu sastavu jedna od najmodernijih marina na Jadranu – Marina Kornati, s više od 800 vezova. Kampiranje, ta nekadašnja robinzonska strast, danas se ima priliku odvijati u suvremenom kampu Park Soline, kapaciteta od 3 000 gostiju. Postati i biti domaćin svakog dana tolikom broju gostiju – njima 6 000, potvrda je da je Ilirija ostvarila veliku viziju svojih davnih pokretača kojima su današnje generacije i te kako zahvalne.
Ilirija je društveno odgovorna kompanija, dobitnica nacionalnih priznanja za društveno odgovorno poslovanje INDEKS DOP 2011. i 2012., čija su načela ugrađena u temeljne postulate tvrtke.
U čemu je smisao upravljanja ljudima, poslovnim procesima i odlučivanja o njima, kad već imate priliku upravo za to?
Temeljno pitanje u suvremenoj gospodarskoj aktivnosti svake tvrtke, ali ne i jedino, jest kako angažirani kapital reproducirati i uvećati kroz funkciju stvaranja nove, tehnološki uvećane vrijednosti u korist svih sudionika tog procesa, počevši od vlasnika angažiranog kapitala, do kreatora tehnoloških procesa uz korištenje najboljih znanja, rada i vještina, kao i općekorisne funkcije gospodarske aktivnosti u korist cijele zajednice. Današnje vitalno pitanje jest – kako postići uravnoteženost i dugoročnu održivost opravdanih i realnih interesa svih sudionika gospodarskog pothvata, potom uravnoteženost rasta i razvoja na mikro i makrorazini u suvremenim uvjetima današnjih društvenih i ekonomskih odnosa, kako u svijetu tako i kod nas. Posljednje još i više, imajući u vidu kao vrijednosno načelo obvezu harmonizacije, razmjernosti i održive ravnoteže, očekivanih i opravdanih interesa svih zainteresiranih u poslovnom procesu stvaranja materijalne, humanistički i socijalno prihvatljive društveno-ekonomske nadgradnje.
Ciljevi poslovnog sustava moraju biti (i) to da se opravdani interesi stručno osposobljenog, motiviranog, obrazovanog i kulturološki izgrađenog pojedinca društveno valoriziraju kroz pravo na rad i primjeren život od rezultata tog rada, te da se uravnoteže s različitim interesima zajednice u cjelini, a pritom ne dovodeći u pitanje reproduktivnu snagu uloženog kapitala i stečenih tehnoloških dostignuća. Ukratko – ravnoteža i održivost postaju najvažniji, oni su vrijednosni sustavi i poluge na temelju kojih opstoji stvarnost, kako pojedinca, tako i poslovnog sustava. Također, u suvremenim uvjetima poslovanja, znanje, brzina i sposobnost promjena postaju ključni čimbenici proizvodnje, potiskujući kao ovisne o znanju i sam radni proces i kapital; svi zajedno oni u ravnoteži stvaraju ono što danas zovemo svjetska civilizacija. Ovakav sustav možemo poistovjetiti i s društveno odgovornim poslovanjem koje bi u svojem poslovanju trebali provoditi svi gospodarski subjekti i svaka ozbiljnija tvrtka.
Ove su premise vodilje djelovanja, ponašanja i odlučivanja vodstva Ilirije d.d., svakog trenutka. Ovo je pitanje svih pitanja za onog tko upravlja ljudima, procesima i materijalnim sredstvima, za onog tko planira, organizira i vrednuje ostvarene rezultate u određenoj organizaciji.
Uvažavati načela pravilne selekcije ljudi, imati oko sebe jednake ili bolje od sebe, uz prepoznavanje talenta i sklonosti specifičnim i neistraženim vrijednostima, uz stalno educiranje, također su odrednice liderstva. Osjećati sve to pri upravljanju desecima i stotinama ljudi, milijunima i desecima milijuna kuna, imati osjećaj za svakog pojedinca koji u dobroj vjeri i najboljim znanjem pridonosi zajedničkom pothvatu, imati osjećaj za dugoročnu korisnu i upotrebnu održivost onog što radite, imati osjećaj za ravnotežu i usklađen balans međuodnosa, kako ga je nedokučivo i nepogrešivo uspostavila priroda – zemlja, zrak i voda koji nam obdaruju ovozemaljski život, pitanje je kojim menedžer mora provjeravati sebe u svakom trenutku i pri svakoj odluci. Znanje daje podršku da u tome ne pogriješite.
Ali znanje je tek preduvjet da se menadžeru povjere dužnost i obveza da vodi i upravlja, organizira i kontrolira, procjenjuje i odlučuje. Znanje kod loših ljudi i loših vođa opasno je oružje. I to vidimo svaki dan.
Odgovor na pitanje jeste li uspjeli u tome što radite i činite ne dajete vi. Odgovor daju vrijeme i ljudi oko vas, oni koji s vama stvaraju novu vrijednost i koji pridonose kako pojedinačnom uspjehu, tako i općem dobru. Odgovor daju oni ljudi koje vidite, oni koje čujete, oni koji se s vama smiju i koji s vama dijele i vašu i svoju zabrinutost, oni s kojima dijelite dan i tjedan, godinu i dvije, deset ili dvadeset, oni s kojima živite i stvarate cijeli život u njegovoj održivosti i njegovoj vječnosti.
Ako želite uspjeti potrebno je razmišljati o dugoročnosti i ravnoteži izvedivosti; tada ste u prilici donositi odluke zbog kojih u životu nećete zažaliti. Te će odluke odrediti vašu budućnost i biti će vrijedne uspomene na vas u riječima vaših unuka.
Goran Ražnjević, predsjednik Uprave Ilirije d.d.
Fotografija: sportiputovanja.hr