Agenda stigla u Hrvatsku: Zagreb kreće s realizacijom WEF projekta ’15 minutni grad’, naslov je članka (arhiviran ovdje) objavljenog na rubnom portalu Epoha za kojega je Faktograf.hr u više navrata ustvrdio da širi dezinformacije.
Stajalište odgovorno.hr:
„Teoretičari zavjera“ atakiraju na UN Agendu 2030 ponovno, sad kroz temu-povod: „15-minutni grad“, tj. „grad širok 15 minuta“, kako mi kažemo. No, već i sama činjenica da usvajanje Agende predstavlja jedan od najvećih i najopsežnijih dogovora 200 zemalja svijeta uopće, i to o viziji boljeg svijeta budućnosti, vrijedna je divljenja i ponosa. Nismo u svemu za, ni Agenda 2030 nije savršen model ciljeva, pogotovu gledajući s protekom osam godina od usvajanja u Skupštini UN. Više nam leži koncepcija Odrast (koja zagovara sporiji rast, promišljeniji i jednostavniji života). Ali – ipak – Održivi razvoj kroz svojih 17 ciljeva, nešto je što ovom svijetu donosi mnogo dobrog, u ovoj etapi razvoja.
Svoje zalaganje za humaniji grad, portal odgovorno.hr pokazuje često u svojim objavama, u 2021., … 2023, pa i u ove dvije posebno:

Portal Epoha ponavlja teoriju zavjere o konceptu ’15-minutnog grada’ kao načinu kontrole kretanja ljudi, pa se tako u članku navodi da i u Zagreb dolazi koncept 15-minutnog grada u “sklopu agende Ujedinjenih Naroda i Svjetskog ekonomskog foruma vezanim za ‘klimatske promjene’, gdje se ljudima pod izlikom zaštite klime, doslovno želi ograničiti njihov radijus i sloboda kretanja“.
Dostupnost svih (bolje rečeno većine) sadržaja unutar 15 minuta hoda
Potom se prenosi izjava zamjenice zagrebačkog gradonačelnika Danijele Dolenec da su pred Zagrebom “veliki projekti”, kao i “realizacija projekta ’15-minutni grad’ za kojim posebno vape novije četvrti grada“.
Točno je da je Dolenec rekla da je ostvarenje koncepta “15-minutnog grada” u planu gradske vlasti (arhivirano ovdje), da su starija naselja u Novom Zagrebu građena s logikom dostupnosti sadržaja unutar 15 minuta hoda te da će gradska vlast na idućoj sjednici Gradske skupštine “pokrenuti postupak izmjene Generalnog urbanističkog plana za Zagreb i Sesvete”, što je prilika da “uz pažljivo mapiranje gradskih četvrti, isplaniramo izgradnju društvenih sadržaja u postojećim, ali i novim zonama izgradnje”.
Međutim, nije točno da je ’15-minutni grad’ zamišljen kao način kontrole kretanja ljudi i ograničavanja radijusa njihova kretanja.
O konceptu 15-minutnog grada Faktograf.hr već je pisao, kao i o procesu prilagodbe Zagreba klimatskoj krizi koji bi trebao ići paralelno s obnovom grada od potresa. Koncept je to koji podrazumijeva da svi stanovnici moraju zadovoljiti svoje osnovne potrebe u kratkoj šetnji ili vožnji biciklom od kuće, u trajanju od najviše 15 minuta.
Velika ideja humanog grada nagrađena i prestižnom nagradom Obel
Ideja je to francuskog arhitekta i urbanista Carlosa Morena, koji ju je počeo razvijati 2016. godine, i za koju je kasnije bio nagrađen prestižnom nagradom Obel. (Opaska odgovorno.hr: Futuristička ideja o 15 minutnom gradu potječe iz 1960-ih i više se puta dorađivala. Rad Morena je najnovija i najsnažnija, obogaćena i razrađena verzija, sukladna našem vremenu koje je konačno sazrelo za takve vizionarske promjene). Moreno je radio i kao savjetnik u kampanji aktualnoj pariškog gradonačelnici Anni Hidalgo, koja je, naime, prihvatila koncept ’15-minutnog grada’ kao jednu od okosnica svoje kampanje, da bi ga kasnije prihvatili i u drugim europskim gradovima kao što su Barcelona, Dublin, Milano, Lisabon i Rim (1, 2, 3).
Teorije zavjere koje se tiču 15-minutnog grada pokrenuli su medijski napisi o planovima okružnog vijeća Oxfordshirea u Velikoj Britaniji koje je 29. studenog 2022. godine donijelo odluku o probnom uvođenju šest ‘prometnih filtera’ u Oxfordu. Prometni filteri, o čemu je Faktograf također pisao, bili su dizajnirani da reduciraju gužve u prometu, učine putovanje autobusima bržim te pješačenje i vožnju biciklom u gradu sigurnim.
Kako su tada javne vlasti napisale na službenim stranicama u kojima je predstavljen novi prometni plan, radi se o želji i cilju da se smanji nepotrebno putovanje privatnim automobilima te da se hodanje, bicikliranje, javni prijevoz i dijeljenje prijevoza učine prirodnim prvim izborom. Nije se radilo o blokiranju pristupa bilo kojem dijelu grada Oxforda ili ostatku države, niti o pokušaju da se ljude zatvori u njihovim četvrtima.
No, bez obzira na pojašnjenja okružnog vijeća, koncept ’15-minutnog grada’ razvio se u zasebnu teoriju zavjere da se radi o ‘međunarodnoj socijalističkoj uroti’ ili ‘uroti da se ograniči kretanje ljudi’, o čemu su pisali i brojni mainstream mediji (Guardian, Bloomberg).
Međutim, koncept ’15-minutni grad’ predstavlja pokušaj organiziranja grada tako da se stanovnicima omogući zadovoljavanje (nekih, ne svih) osnovnih potreba u kratkoj šetnji ili vožnji biciklom od kuće, u trajanju od najviše 15 minuta.
Zbog svega toga ocjenjujemo kako članku portala Epoha nedostaje kontekst.
Izvor – preuzeto: FAKTOGRAF
Autorica: Matea Grgurinović
travnja 2023.
DOBRA HRVATSKA
Svibanj, 2023.
Trebate biti prijavljeni kako bi objavili komentar.