spot_img

Jedinstveni „15-minutni grad“: novi koncept održivog i humanog života gradskih četvrti

Koncept se čini idealnim jer nudi mogućnost da stanovnici gradskih četvrti u velikim gradovima ispune osnovne životne potrebe svakodnevnog življenja, rada, trgovine, zdravstva, obrazovanja i zabave – u krugu od 15 minuta hoda ili vožnje biciklom od svojih domova. 

  • Pariz otišao najdalje, izbornim programom gradonačelnice Anne Hidalgo, ali i akcijama koje su uslijedile 
  • ideja je stara pola stoljeća, a oživotvorenje ubrzano covidom
  • U Parizu se već planira ukidanje 70.000 do 140.000 parkirališnih mjesta, a najpoznatiji pariški bulevar Champs-Élysées počinje se preuređivati uz trošak 250 mil. eura
  • Starinski model se napušta – na novi prelaze mnogi gradovi poput Barcelone, Detroita, Londona, Melbournea, Milana i Portlanda, Oregona…

Koliko ste puta morali sjesti u automobil da biste obavili šoping ili otišli do liječnika? A jeste li ikada pomislili kako bi bilo lijepo da sve to obavite u tren oka, i to pješice? Ako jeste, onda će vam se zacijelo svidjeti ideja o 15-minutnom gradu. 

Riječ je konceptu razvoja gradova prema kojemu stanovnici velikih urbanih središta mogu zadovoljiti sve svoje potrebe u kvartu u kojem žive tijekom kratke, 15-minutne šetnje ili vožnje biciklom. Pješke ili na biciklu mogu otpratiti djecu do vrtića ili škole, stići do svog liječnika, obaviti nabavku u trgovini, podići novac na bankomatu, opustiti se u parku, baviti se sportom u dvorani ili na igralištu, a sve im je to dostupno za najviše 15 minuta. I ono najbolje, pri tome ne moraju koristiti automobil ni gradski prijevoz te biti ponosni što ne zagađuju zrak u svom gradu.

„15-minutni grad“ – važan segment u izbornom programu gradonačelnice Pariza 

Iako koncept 15-minutnog grada nije nov, nedavno ga je popularizirala gradonačelnica Pariza Anne Hidalgo inspirirana radom francusko-kolumbijskog znanstvenika Carlosa Morene. Ideja o tome da Pariz postane 15-minutni grad bila je, naime, u fokusu njezine kampanje za reizbor na mjesto gradonačelnice Pariza u siječnju 2020. U intervjuu za list Le Parisien u listopadu 2020., Hidalgo je najavila: „Moramo zaboraviti na krstarenje Parizom od istoka do zapada u automobilu“. Najavila je da će takozvane “korona-staze”, kako Parižani zovu biciklističke staze oivičene rubnicima koje su stvorene tijekom pandemije COVID-19, postati trajne, a njihov broj će se još povećati. Pariška je gradonačelnica najavila i namjeru da do kraja svog četverogodišnjeg mandata ukloni više od polovice parkirališnih mjesta u Parizu, odnosno njih 70.000 od 140.000, kako bi potaknula Parižane na hodanje i bicikliranje. Početkom ove godine odobrila je 250 milijuna eura za zelenu obnovu najpoznatijeg pariškog bulevara Champs-Élysées, tijekom koje će se za polovicu smanjiti broj mjesta za vozila, a istodobno će se povećati prostor za pješake te posaditi mnoštvo drveća kako bi se poboljšala kvaliteta zraka. 

Koncept 15-minutnog grada povratak je lokalnom načinu života i humanosti

Umjesto urbanog središta oko kojega se šire „spavaonice“, odnosno nedostatne četvrti koje svojim stanovnicima ne mogu omogućiti sve što im je potrebno, ovaj koncept predviđa niz cjelovitih gradskih četvrti u kojima stanovnici mogu zadovoljiti sve svoje potrebe. Koncept samodostatnog susjedstva danas ima sve više pristaša diljem svijeta jer ovakav pristup prostornom planiranju u gradovima podiže kvalitetu života, ali potiče i ekonomski razvoj te poboljšava društveni život urbanih zajednica, a povoljno utječe i na klimu. Ukratko, život u velikim gradovima uz ovaj koncept postaje lakši, ekološki prihvatljiviji i humaniji. 

Povijest ideje – knjiga iz 1961

Prvi začeci te ideje mogu se pronaći još u radovima Clarencea Perryja, američkog urbanističkog planera iz prve polovice 20. st., koji je inzistirao na blizini i prohodnosti gradskih četvrti, kao i u knjizi Jane Jacobs „Smrt i život velikih američkih gradova“ iz 1961., koje je Moreno naveo kao ključne za svoju viziju modernih gradova predstavljajući je 2016. godine. Ima, dakako, i drugih sličnih urbanističkih vizija, pa ćete slične koncepte pronaći i pod nazivima „20-minutno susjedstvo“, „prohodan grad“ i sl. 

Koncept 15-minutnog grada došao je u središte pozornosti i zbog sve većih posljedica klimatskih promjena, ali i zbog zdravstvenih rizika tijekom pandemije zbog kojih su se ljudi manje kretali po gradu i više radili od kuće. I iz tih aspekata ovaj koncept se čini idealnim jer nudi mogućnost da stanovnici ispune svih šest osnovnih funkcija – život, rad, trgovina, zdravstvo, obrazovanje i zabava – u krugu od 15 minuta hoda ili vožnje biciklom od svojih domova. 

Pariz 2021. – promjene već u tijeku 

U Parizu su pomaci prema tom policentričnom ili decentraliziranom i ozelenjelom gradu već itekako vidljivi. U sklopu projekta obnove sedam glavnih gradskih trgova, na Place de la Bastille umjesto parkirališta dočekat će vas drukčija slika. To više nije bučni otok prometa, već je postao carstvo pješaka. Drvoredi krase nekadašnja asfaltirana parkirališta, a potok bicikala prolazi trgom po svježe preuređenoj zaštićenoj „korona-stazi“. No, nisu ni svi projekti u sklopu 15-minutnog grada tako grandiozni. Ponekad i mali pomaci čine veliku razliku, pa su tako Parižani u školskim dvorištima posadili stabla i travu. Nakon što djeca otiđu iz škole, školska dvorišta postaju javni vrtovi ili sportski tereni gdje su automobili strogo zabranjeni. 

Dan bez automobila u Parizu 2015. © Getty Images

– 15-minutni grad predstavlja mogućnost decentraliziranog grada. U njegovu je srcu koncept miješanja urbanih društvenih funkcija radi stvaranja živahnog grada blizine- kaže Carlos Moreno.

Moreno inzistira na pojmu „grad blizine“. Kako se radna mjesta, trgovine i domovi približavaju, oslobađa se ulični prostor koji je prethodno bio namijenjen automobilima, uklanjajući onečišćenje i stvarajući mjesto za vrtove, biciklističke staze i sportske i zabavne sadržaje. Sve to stanovnicima omogućuje da svakodnevne aktivnosti iznesu iz svojih skučenih domova na ulice i trgove koji postaju ugodni i sigurni. 

Ubrzano napuštanje starog, prevladavajućeg modela mega-gradova

Tako 15-minutni grad predstavlja veliko odstupanje od donedavno vladajućih vizija gradova, u kojima su industrijski pogoni bili smješteni na periferiji, stambena područja su okruživala grad, trgovine i važne institucije su bile u središtu grada, a sve je premrežavala gusta mreža prometnica kojima su stanovnici bili prisiljeni stalno putovati. U velikim je gradovima stalno ulagano jako puno novca da bi se promet ubrzao i da bi se postigla što bolja mobilnost. Naglasak se, međutim, sada stavlja na prohodnost i dostupnost, a ne na mobilnost. 

Novi urbani koncept 15-minutnog grada postaje moćni brend ne samo za urbaniste nego i za političare, pa sve više gradskih čelnika rade na ostvarenju sličnih vizija, a među njima su i gradonačelnici Barcelone, Detroita, Londona, Melbournea, Milana i Portlanda, Oregona…

DOBRA HRVATSKA/ MDM
Srpanj, 2021. 

VEZANI ČLANCI
- Oglas -spot_img

NAJČITANIJE

- Oglas -spot_img