Početkom 2018. godine dva su globalna brenda najavila ambiciozne akcijske planove kako bi značajno doprinijeli smanjenju otpada i njegovog nastanka, kao i povećali udio recikliranog te prirodnog materijala u pakiranjima. Njihove nove politike pored nesumnjivo pozitivnih budućih učinaka izazvale su tradicionalno podijeljena mišljenja.
Najavljeno je sljedeće:
- Coca-Cola je najavila novu viziju pod nazivom Svijet bez otpada (World Without Waste), globalni cilj kojim se nastoji prikupiti te reciklirati ”ekvivalent” od 100% sve Coca-Coline ambalaže do 2030. godine, kao i izraditi boce od 50% recikliranog materijala.
- McDonald’s je najavio kako će do 2025. godine sva potrošačka ambalaža biti izrađena od obnovljivih, recikliranih i certificiranih materijala. Također, najavljeno je kako će se do iste godine ponuditi izravno recikliranje potrošačkih paketa u restoranima diljem svijeta.
O čemu je, zapravo, riječ?
Zahvaljujući izraženim globalnim promjenama, rastućoj raspravi o Globalnim ciljevima održivog razvoja te povećanoj svijesti potrošača, brandovi poput Coca-Cole i McDonaldsa uvidjeli su kako njihov rast može biti zaustavljen od strane potrošača, aktivista i zakonodavstva koji se, svatko u svojoj domeni, zalažu za recikliranje te bore protiv neželjenog otpada.
Bez obzira na podijeljena mišljenja o spomenutim brendovima, ono što su zapravo učinili jest najava novog razdoblja u poslovanju globalnih kompanija – koje su došle u fazu u kojoj moraju preuzeti odgovornost za pakiranja proizvoda te sastav amabalaže svojih proizvoda. Ove su odluke donijete u dobrom trenutku, danas kada je problem s količinom plastike i otpada u oceanima i okolišu postao gotovo zastrašujući.
Ono što je sigurno jest da će u ostvarivanju ovih ciljeva morati biti pružen izniman napor, osobito u restoranima: prilagođena infrastruktura te edukacija zaposlenika i potrošača bit će tek početak. Trenutno, McDonald’s na globalnoj razini reciklira tek 10%, dok Coca-Cola proizvodi oko 110 milijardi pojedinačnih plastičnih boca godišnje. Zastrašujuće, zar ne? Prema spomenutome planu, Coca-Cocal planira proizoditi ”samo” 500 milijuna boca godišnje do 2021, odnosno 1 milijun boca u minuti.
Globalno = lokalno
Malo je poznato da su još početkom 90-ih godina prošlog stoljeća oba brenda započela suradnju s civilnim društvom kako bi se u pojedinim područjima smanjila količina otpada, potrošači su se poticali na smanjenje korištenja paprinatih vrećica i papira te je proveden niz kampanja o podizanju svijesti potrošača kada je riječ o zdravlju i okolišu. Mnogi tvrde kako su gore navedeni ciljevi nastavak dosadašnjih politika ovih dviju kompanija, prilagođenih trenutku i globalnim kretanjima.
Uspiju li kompanije u navedenim ciljevima, neupitno će morati biti ostvaren balans između lokalnih i globalnih potreba, odnosno potreba svake pojedine zajednice imajući na umu kulturu, potrošačke navike i infrastrukturu s jedne strane, te globalnih potreba koje se prvenstveno odnose na tržište i zahtjevne dobavljačke lance s druge.
Bez obzira na povijest kompanija poput Coca-Cole i McDonald’sa sa sigurnošću možemo ustvrditi kako se globalni trendovi kreću u smjeru društva kojem više niti recikliranje neće biti dovoljno. Što to točno znači? Krećemo se u smjeru promjene paradigme kojoj je glavni cilj društvo bez otpada, zagađenja te štetnih materijala – kako za prirodu, tako i za čovjeka. Put prema zero-waste načinu života te cirkularnoj ekononomiji jasno je, postao je jedinom alternativom, alternativom koja će u konačnici presuditi o uspjehu kompanija i brendova. Upravo su zato smjer i projekti koje su izabrale ove kompanije za podržati. Naravno, pred spomenutim je brendovima i dalje ona najveća zadaća: prilagodbe i promjene na proizvodima kako bi oni bili više ekološki i održivi za potrošače Kako to provesti i kada, vidjet će se.
Dobra Hrvatska
Siječanj 2018.