Oprez, ne hrlite, tu su oko nas!
Uključite dostatnu kontrolu pri e-kupovini. Svaku tzv. povoljnu ponudu, bonus, „navlakušu“, promotrite kritički, jer vrlo vjerojatno složena je da vas privuče (1) pa nagovori (2). Provjerite svoje potrebe pa nuđeni proizvod! Računajte s time da vam e-reklama proizvoda dostavlja manje informacija nego klasična kupovina u trgovini. Činjenica da možete vratiti proizvod, ako vam ne odgovara, olakšava vam kupovinu (kao: nema rizika!), ali oslabljuje vaš kritički razum. I ono najvažnije: racionalizirajte/reducirajte svoje e kupovine na ono što vam doista treba, što nije tek „simpa“ ili „fora“ ili „da se malo ponovim“. Time ćete smanjiti i rizike od podlijeganja e-manipulacijama ili promašenim kupovinama.
Posebna je pozornost posvećena takozvanim „obmanjujućim obrascima”: riječ je o tri vrste manipulativnih tehnika kojima se potrošače navodi na donošenje odluka koje možda nisu u njihovu najboljem interesu. To su:
- lažna odbrojavanja (usmjeravanje na kupovinu jer „Ističe datum…“)
- internetske stranice dizajnirane tako da potrošače navode na kupovinu, pretplatu ili neku drugu odluku u prilog prodavatelju
- skrivanje informacija koje kupcu mogu biti važne.
Rezultat je istraživanja: barem jedan od tih obmanjujućih obrazaca koristi se u 148 promatranih trgovina.
„Naše je istraživanje pokazalo da se gotovo 40 % internetskih trgovina oslanja na razne manipulacije kako bi prevarilo potrošače ili iskoristilo njihove slabe točke. Taj je pristup očito protivan zaštiti potrošača i nekorektan. Imamo pouzdane alate kojima se takvi problemi mogu rješavati. Stoga pozivam nacionalna tijela da iskoriste svoje ovlasti i poduzmu radnje protiv takve prakse. Dok ona budu radila na tome, Komisija će pregledati cijelo zakonodavstvo o zaštiti potrošača kako bi osigurala da je primjereno digitalnom dobu. Posebnu će pozornost obratiti na to jesu li u njemu na primjeren način obuhvaćeni obmanjujući obrasci,” rekao je povjerenik za pravosuđe Didier Reynders.
ČUVAJMO SEBE OD NEPOŠTENE PRAKSE DRUGIH
- 42 internetske trgovine služe se lažnim odbrojavanjem isteka vremena, koje implicira da postoji rok za kupovinu nekih proizvoda.
- 54 internetske trgovine usmjeravaju potrošače prema nekim odlukama – od pretplata do skupljih proizvoda ili skuplje dostave – pri čemu se služe tehnikama kao što su vizualni dizajn i odabir fraza.
- U 23 trgovine skrivene su informacije kako bi se navelo potrošače da pristanu na pretplatu.
- 70 internetskih trgovina potpuno ili djelomično skriva važne informacije od potrošača. Među tim informacijama su troškovi dostave, sastav proizvoda i postojanje jeftinijih odabira.
- Provjera je obuhvatila i 102 aplikacije pregledanih internetskih trgovina. U 27 aplikacija pronađen je barem jedan obmanjujući obrazac.
Daljnji koraci
Nacionalna tijela će kontaktirati trgovce kod kojih su otkrivene manipulativne prakse i zatražiti od njih da uklone probleme na svojim internetskim stranicama. Prema potrebi poduzet će dodatne mjere u skladu s nacionalnim postupcima.
U kontekstu širih nastojanja da se riješe problemi obmanjujućih obrazaca i kao dopuna aktivnostima CPC-a, Komisija će kontaktirati internetske trgovce kod kojih su slični primjeri otkriveni prilikom izrade studije o nepoštenim komercijalnim praksama u digitalnom okruženju iz 2022. i zatražiti da uvedu potrebne promjene.
Komisija će također prikupljati mišljenja o tri direktive koje se odnose na zaštitu potrošača kako bi utvrdila pružaju li visok stupanj zaštite u digitalnom okruženju. Riječ je o:
- Direktivi o nepoštenoj poslovnoj praksi,
- Direktivi o pravima potrošača i
- Direktivi o isticanju cijena.
Kontekst
Provedba zakonodavstva EU-a o zaštiti potrošača u nadležnosti je nacionalnih tijela. Zahvaljujući ažuriranoj Uredbi o suradnji u zaštiti potrošača ta tijela sad imaju veće ovlasti za otkrivanje nepravilnosti i brzo poduzimanje mjera protiv nepoštenih trgovaca.
Obmanjujući obrasci bit će zabranjeni na temelju novog zakonodavstva, Akta o digitalnim uslugama. Taj će akt dopuniti propise iz akata kao što su Direktiva o nepoštenoj poslovnoj praksi i Opća uredba o zaštiti podataka tako da u zakonodavstvu ne bude nepokrivenih područja koja platforme mogu iskoristiti da bi manipulirale korisnicima.
Više informacija:
- Provjere: provjere internetskih stranica
- Propisi o suradnji u zaštiti potrošača: Informativni članak
Andrea ČOVIĆ VIDOVIĆ
Head of Media, European Commission
Representation in Croatia
DOBRA HRVATSKA
Veljača, 2023.