spot_img

Međunarodni dan obrazovanja 2024: Za mir, ljudska prava i održivi razvoj – protiv govora mržnje

Šesti Međunarodni dan obrazovanja obilježava se 24. siječnja 2024. pod temom “Učenje za trajni mir”. U svjetlu eskalacije klimatskih promjena, demokratske erozije, stalnih nejednakosti, rastuće diskriminacije, govora mržnje, nasilja i sukoba na globalnoj razini, obrazovanje se pojavljuje kao moćan alat za rješavanje i sprječavanje ovih izazova u budućnosti. Štoviše, kada se učinkovito oblikuje i provodi, obrazovanje postaje dugoročna investicija sa sve većim povratom. 

Aktivno zalaganje za mir danas je hitnije nego ikad. Obrazovanje je središnje mjesto u ovom nastojanju. Istaknuto je to i u Preporuci UNESCO-a o obrazovanju za mir, ljudska prava i održivi razvoj. Intencija UN-a i UNESCO-a je da učenje za mir bude transformativno. Da pomogne osnaživanju učenika potrebnim znanjem, vrijednostima, stavovima i vještinama te ponašanjima kako bi postali nositelji mira u svojim zajednicama. Temelji mirnijih, pravednijih i održivijih društava postavljeni su kroz obrazovanje. Jer obrazovanje je sila koja prožima svaki aspekt našeg svakodnevnog života i ukupnih izgleda.

Protiv govora mržnje

UN i UNESCO ovogodišnji Međunarodni dan obrazovanja posvećuju ključnoj ulozi koju obrazovanje i učitelji igraju u borbi protiv govora mržnje.

Govor mržnje potiče predrasude i diskriminaciju te može omogućiti i normalizirati nasilje. Njegova nedavna globalna eskalacija, pojačana korištenjem društvenih medija i pogoršana novim i dugotrajnim krizama u različitim regijama, ozbiljno utječe na sigurnost zajednica diljem svijeta.

Nedavna eksplozija govora mržnje

Poruke pune mržnje i teorije zavjere koje ciljaju na određene zajednice i žrtvene jarce sve su prisutnije na društvenim mrežama i drugim internetskim platformama. Nedavno istraživanje UNESCO/IPSOS-a provedeno u 16 zemalja otkrilo je:
  • 67% prijavljenih korisnika interneta susrelo se s govorom mržnje na internetu
  • 85% zabrinuto je zbog utjecaja dezinformacija na svoje sugrađane, smatrajući ih stvarnom prijetnjom koja može destabilizirati društva.
Nakon Hamasovog terorističkog napada protiv izraelskih civila 7. listopada 2023., Liga protiv klevete utvrdila je porast antisemitskih incidenata od:
  • 337% u SAD-u,
  • 320% u Njemačkoj,
  • 961% u Brazilu u usporedbi s prethodnom godinom; i povećanje od
  • 818% u usporedbi s posljednje 3 godine u Nizozemskoj.
Institut za strateški dijalog (ISD) sa sjedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu također je otkrio 43 puta veći volumen antimuslimanskih diskursa na YouTubeu uspoređujući četiri dana prije i poslije napada.

Obrazovanjem za mir i ljudska prava, a protiv govora mržnje

Obrazovanje nudi brojne mogućnosti za rješavanje temeljnih uzroka govora mržnje. Senzibilizira učenike svih uzrasta za oblike i posljedice govora mržnje online i offline. To uključuje:

  • osposobljavanje učenika s vještinama prepoznavanja i reagiranja na mržnju i nepravdu,
  • priprema ih da poštuju vrijednost različitosti i ljudskih prava, te ih
  • podučava da prepoznaju razliku između govora mržnje i slobode izražavanja.

Generalna konferencija UNESCO-a nedavno je revidirala svoju Preporuku o obrazovanju za mir, ljudska prava i održivi razvoj s tim ciljem. To je jedini globalni instrument za postavljanje standarda koji utvrđuje kako obrazovanje može dovesti do trajnog mira i poticati ljudski razvoj. Ovaj instrument će oblikovati obrazovne sustave i politike u sljedećim desetljećima, od zakona i politika do razvoja kurikuluma, nastavne prakse, okruženja za učenje i ocjenjivanja.

Godine 2023. UNESCO je objavio vodič Rješavanje govora mržnje kroz obrazovanje kako bi pomogao donositeljima odluka da ojačaju svoje javne politike u ovom području. Organizacija također pojačava svoje napore u promicanju antirasističkih smjernica i rješavanju problema rasizma u udžbenicima, kao i globalnoj inicijativi za borbu protiv antisemitizma u i kroz obrazovanje.

Obrazovanje je ključ održivog razvoja

Kada je u rujnu 2015. usvojila Agendu održivog razvoja do 2030., međunarodna zajednica prepoznala je da je obrazovanje ključno za uspjeh svih 17 njenih ciljeva. Cilj održivog razvoja 4 posebno ima za cilj “osigurati uključivo i pravedno kvalitetno obrazovanje i promicati mogućnosti cjeloživotnog učenja za sve” do 2030. godine.

Obrazovanje nudi djeci izlaz iz siromaštva i put u obećavajuću budućnost. No brojke zabrinjavaju:

  • oko 244 milijuna djece i adolescenata diljem svijeta ne pohađa školu;
  • 617 milijuna djece i adolescenata ne zna čitati i raditi osnovne matematike;
  • manje od 40% djevojaka u podsaharskoj Africi završi nižu srednju školu;
  • oko četiri milijuna djece i mladih izbjeglica ne pohađa školu. Krši im se pravo na obrazovanje i to je nedopustivo.

Bez uključivog i pravednog te kvalitetnog obrazovanja i cjeloživotnih mogućnosti za sve, zemlje neće uspjeti postići ravnopravnost spolova i prekinuti krug siromaštva koji za sobom ostavlja milijune djece, mladih i odraslih.

DOBRA HRVATSKA

Ako vam se članak svidi, dijelite ga – podržite osvješćivanje društva za sutrašnji održivi svijet.

VEZANI ČLANCI
- Oglas -spot_img

NAJČITANIJE

- Oglas -spot_img
- Oglas -spot_img