Od subote, 16. rujna, paralelno s početkom obilježavanja Europskog tjedna mobilnosti, uspostavljaju se nove pješačke zone u središtu grada. Masarykova od Gundulićeve do Tesline te Preradovićeva od raskrižja sa Masarykovom i Teslinom do Berislavićeve postaju zone bez automobila.
Uvođenjem pješačkih zona želi se poboljšati kvaliteta života građana i gostiju grada. Očekivano smanjenje buke i zagađenosti omogućiti će svima sigurno i nesmetano kretanje po užem centru grada. Otvorenje ove zone prigodno pada s početkom Europskog tjedna mobilnosti. Zagreb tako trajno doprinosi zdravijem i alternativnom načinu kretanja te korištenju javnog gradskog prijevoza.
Zagreb Smart City
Brojni gradovi diljem svijeta danas ulažu u pješačka područja, biciklističke staze i/ili uklanjaju mjesta za parkiranje automobila. Ovo su alternative funkcionalističkom razvoju 20. stoljeća temeljenom na automobilima. Sukladno je to projektima Pametan grad, Spori grad, 15-minutni grad… Do sada su rezultati bili vrlo pozitivni:
manje zagađenja,- veća autonomija za djecu,
- manje buke,
- poboljšano zdravlje i
- povećani lokalni prihod za općine i trgovce.
Iskustva drugih gradova
Često uvođenje potpune ili djelomične pješačke zone, uklanjanje parkirnih mjesta za automobile te uvođenje biciklističkih staza u gradovima, izazivaju proteste lokalnih poslovnih organizacija i stanovništva. No unatoč inicijalnim dilemama iskustva nakon provedbe su uglavnom pozitivna:
- U Grazu (Austrija) ograničenje brzine od 30 km/h usvojeno je u gradu 1990-ih uz snažno protivljenje: manje od polovice stanovnika je podržavalo ovu mjeru. Nakon što su prednosti postale očite, potpora mjeri je porasla na 80%.
- U Ljubljani (Slovenija) je ukupno 12 hektara ulica zatvoreno za promet vozila 2007. godine, s tim da je samo 40% stanovništva bilo za uvođenje pješačkih zona. No, 2015. godine 92% stanovnika bilo je zadovoljno kvalitetom života u gradu. A 2017. godine se čak 97% stanovnika “protivilo ponovnom otvaranju centra za motorna vozila”.
- U Torontu (Kanada) grad je 2016. g. uklonio 136 uličnih parkirnih mjesta kako bi postavio biciklističku stazu na Bloor Street, komercijalnom koridoru. Prema provedenoj studiji mjesečna potrošnja kupaca i broj kupaca u trgovinama na malo su se povećali.
- Još jedna studija koja je analizirala utjecaj na lokalnu trgovinu potpune ili djelomične pješačke zone u 14 španjolskih gradova pokazuje da – trgovine smještene u pješačkim zonama imaju tendenciju bilježiti veće količine prodaje od onih smještenih u nepješačkim zonama.
Stanovnici gradova sve više traže mjesta gdje se mogu naći s prijateljima na šalici kave, obaviti kupovinu ili jednostavno prošetati i uživati u svojim zajednicama. A gradski čelnici odgovaraju razvojem pješačkih zona i prostora koji smanjuju utjecaj automobila.
Zagreb, 05.06.2022 – Otvorenje pješačke zone u Staroj Vlaškoj. Snimio: Damjan Tadić / CROPIX
DOBRA HRVATSKA












Trebate biti prijavljeni kako bi objavili komentar.