Povijesni datumi zalaganja za prava potrošača u EU i Hrvatskoj sežu u godine 1973., 1985. i 1998. Prvo, godine 2023. slavi se na razini Europske unije 50-a godina od donošenja Europske povelje o obavješćivanju i zaštiti potrošača o njihovim pravima (1973.), što se, općenito uzevši, smatra i počecima zaštite potrošača na razini Europske unije. Drugo, naravno za Europu i čitav svijet, veliku vrijednosti ima i obilježavanje Svjetskog dana prava potrošača, prihvaćeno u Ujedinjenim narodima 1985.
I na kraju, nama posebno važna činjenica – Hrvatska udruga za zaštitu potrošača u ožujku 2023 obilježava 25 godišnjicu svog rada (1998.-2023.)
***
Začeci zaštite potrošača u Hrvatskoj sežu u devedesete godine 20. st. Godine 1993. HGK je izradila Uzance u trgovini, koje se mogu smatrati pretečom prvog dobrovoljnog Zakona o zaštiti potrošača. Pravni temelj izgradnje sustava zaštite potrošača u našoj zemlji veže se za jedno desetljeće kasnije, za 2003., kad je donesen prvi Zakon o zaštiti potrošača. U međuvremenu, doživio je brojne izmjene i dopune, prilagođavajući se pravnoj stečevini Europske unije.

***
Hrvatska udruga za zaštitu potrošača, svečano obilježavajući 25-u godina rada u ožujku 2023., organizirala je i okrugli stol na temu “Kako poboljšati prava potrošača u Hrvatskoj”, u partnerstvu s Hrvatskom gospodarskom komorom i Udruženjem trgovine HGK
“Zaštita potrošača provodi se u javnom interesu i od velike je važnosti za potrošače, ali i za gospodarstvenike kojima bi potrošač uvijek trebao biti na prvom mjestu, u kojoj nakani je nužno poduzimati široke kampanje educiranja – s jedne strane proizvođača i trgovaca, a s druge kupaca i krajnjih potrošača”, smatra Josip Zaher, predsjednik HGK Zagreb i savjetnik predsjednika HGK za trgovinu, dodatno još ističući kako se danas svjetski i europski trendovi i razvojni planovi u različitim djelatnostima sve više fokusiraju na potrošače.
Predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača (HUZP), Ana Knežević, predstavila je rezultate Potrošačkog semafora za 2021. godinu.
Istraživanje koje provodi Europska komisija prati nacionalne uvjete za potrošače u trima područjima:
- znanje i povjerenje,
- usklađenost i provedba te
- pritužbe i rješavanje sporova.
Uz navedeno, razmatra se i napredak u integraciji maloprodajnog tržišta EU-a i prihvaćanje e-trgovine.
***
KAKO DALJE?
Kako bi se zaštita potrošača poboljšala i prilagodila novim izazovima, podcrtalo se da bi Svjetski dan prava potrošača, koji se obilježava uvijek na dan 15. ožujka, trebao prerasti u dan mjerenja napretka na području prava potrošača u Hrvatskoj te kako bi Ministarstvo gospodarstva kao organizator toga trebalo svake godine okupiti sve dionike na stručnu raspravu i sačiniti temeljitu analizu godišnjeg napretka. U tom slučaju mogli bismo lako sagledati – napredujemo li ili nazadujemo u svim dimenzijama prava potrošača.
Lokalna samouprava, koja je za sada vrlo slabo uključena, iako ima jasno definiranu obvezu na području prava potrošača, trebala bi se aktivno uključiti u procese oko zaštite potrošača.
Također, zaključeno je i da važna uloga u unapređenju prava potrošača leži i na HRT-u, kao javnom servisu građana, i to na način na način da se HRT u većoj mjeri uključi u informiranje i educiranje potrošača.
Uz već spomenute govornike, svoj doprinos raspravi na okruglom stolu dali su i predstavnici drugih institucija koje sudjeluju u kreiranju politika zaštite potrošača, koje su ujedno i dionici Nacionalnog vijeća za zaštitu potrošača pri Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja.
U iznošenju mišljenja, kao javnog zalaganja za prava potrošača, sudjelovali predstavnici Hrvatske gospodarske komore, Državnog inspektorata, gospodarstva i održivog razvoja, Ministarstva pravosuđa i uprave, Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, HANFA-e, HAKOM-a i Centri za mirenje.
***
Čestitamo Udruzi ZZP, svim pokretačima, upornim promicateljima i realizatorima akcija za afirmaciju i zaštitu prava potrošača, uz naš zajednički dan – Dan zaštite prava potrošača.
Referenca: zastita.info
DOBRA HRVATSKA
Ožujak, 2023.
odgovorno@odgovorno.hr
Trebate biti prijavljeni kako bi objavili komentar.