spot_img

Razgovor – Marin Rogić: „Hrvatski kišobran voli inovativne, smjele i održive projekte. Budućnost je izazovna, ali dokle god uživamo u onome što radimo, nije upitna.“

Inovativna tvrtka Hrvatski kišobran, okrenuta snažnom održivom rastu, klijentima, zaposlenima, prirodi –  ide dalje.

Da li itko voli kišu? Međutim, kiša je unijela sunce u malu obiteljsku tvrtku iz Zaprešića, Hrvatski kišobran, koja se razvila u uglednog internacionalnog proizvođača kišobrana. Njihovi se kišobrani nose u Tokiju, Londonu, Milanu, Parizu i drugim svjetskim metropolama. Uspjeli smo povećati izvoz za 100% u prvoj godini pandemije, a rast izvoza nastavio se sve do danas. 

Danas obiteljsku tvrtku vodi Marin Rogić, koji ju je zajedno sa suprugom Natašom, ali i uz sudjelovanje svih zaposlenih, unaprijedio tvrtku, okrenuo je proizvodnji i izvozu, inovacijama i kreativnom oplemenjivanju proizvoda. U razgovoru s njime pokušavamo otkriti tajnu uspjeha zaprešićke tvrtke.

Tvrtka je osnovana prije više od 30 godina i bavila se prodajom robe široke potrošnje, pa između ostaloga i kišobrana uvezenih iz Kine. Onda, prije više od desetljeća, Hrvatski kišobran je kao određenu antirecesijsku mjeru i mjeru za povećanje broja zaposlenih predstavio brend pod istim nazivom – Hrvatski kišobran. Daleko je iza njih vrijeme kada su se prvi njihovi kišobrani proizvodili u kaznionici u Lipovici. Danas imaju suvremeni pogon u Zaprešiću. 

Dio proizvodnje Hrvatskog kišobrana čine dizajnirani kišobrani, oslikani nizom zanimljivih motiva unutar više tematskih cjelina, poput sporta, slikarstva, fizike, hrvatskih gradova, hrvatske kulturne baštine i drugih. Kupci uz pomoć konfiguratora mogu i sami dizajnirati svoj jedinstveni kišobran ili kupiti neki od kišobrana koji su osmislili poznati hrvatski dizajneri.

NAČELA POSLOVNE EKSPANZIJE

Možete li ukratko predstaviti svoje poduzeće: koliko imate zaposlenih, otkad proizvodite kišobrane, kolika vam je proizvodnja, koliko ulažete u nove tehnologije …?

Hrvatski kišobran broji prosječno 45 zaposlenih, a uz naše stalno zaposlene, imamo ostvarenu suradnju i s kooperantima. Za vrijeme prethodne recesije 2008. rodila se ideja o proizvodnji kišobrana, u inat recesiji. Godine 2010. proizveli smo prve kišobrane i od tada svakodnevno učimo, razvijamo se, usavršavamo tehnologiju i procese. Godišnje proizvedemo preko 200.000 kišobrana, a dnevno možemo proizvesti između 700 i 1000 kišobrana.

Kad je počela pandemija, morali smo dobro promisliti i planirati naše poslovanje jer u neizvjesnom vremenu, potrebno je biti promišljen, ali i hrabar. 

Koje su ključne odrednice vaše poslovne politike koje generiraju takav rast?

Prednost naše proizvodnje je upravo naša fleksibilnost, osluškivanje tržišta i želja kupaca te pozicija proizvodnje koja je u Europi, što je nam je postalo ključno. Više od pola desetljeća aktivno ulažemo u tehnologije, nove strojeve, digitalizaciju i razvoj procesa. Danas se možemo pohvaliti, uz standardna poslovna programska rješenja i potpuno prilagođenim programskim rješenjima koja pokrivaju planiranje i praćenje proizvodnje te programskim rješenjem za on-line dizajniranje kišobrana od strane kupca. To su softveri iza kojih stoji puno sati promišljanja i razvoja. Dobitnici smo niza vrijednih nagrada i priznanja, od kojih ovdje možemo istaknuti „HRIO“ u kategoriji malih poduzeća za 2021., priznanje za društveno odgovorno poslovanje i zalaganje za održivost koje dodjeljuju HRPSOR i HGK.  

Kako osmišljavate nove proizvode? Kolika je pri tome uloga suradnje s dizajnerima?

Šivanje latica na panel dizajnerskog kišobrana Elle Dvornik
Šivanje latica na panel dizajnerskog kišobrana Elle Dvornik / Foto: Hrvatski kišobran

Do sada smo uspješno predviđali trendove i prema tome kreirali kolekcije. Otvoreni smo za različite vrste suradnje pa smo tako uspješno surađivali s našim poznatim dizajnerima i influencerima, a prošle godine smo pokrenuli projekt pod nazivom Moja mala tvornica koja omogućava svakom pojedincu da osmisli svoju liniju, predstavi ju putem naše platforme i na taj način ostvari zaradu od prodaje.

Kako je i kada došlo do ideje da kupci mogu sami osmisliti svoj kišobran?

Mladi su u matrici i njima je danas postalo normalno da mogu utjecati na kreiranje i na odlučivanje i da to sve rade online. S druge strane, digitalizacija nam je nametala potrebu za bržom obradom dizajna i pripremom za daljnji tijek proizvodnje. Tako smo krenuli u razvoj našeg internog 3D softvera koji se pokazao iznimno koristan, ali i dovoljno jednostavan za korištenje. Njegova komercijalizacija je bila logičan slijed. Danas ima puno softvera za personaliziranje proizvoda, ali naš je poseban u nekoliko detalja, a jedan od važnijih je izračun mreže za aplikaciju motiva na kišobran, koji se neće deformirati. Na primjer, kad odaberete portret koji plošno rastegnete preko klobuka, dolazi do deformacije lica i kišobran ne izgleda lijepo. Programeri su detaljnim proračunima i testiranjem uspjeli otkloniti tu deformaciju.

Vjerojatno vam je u širenju tržišta donekle pomogla i oznaka Hrvatska kvaliteta, zar ne?

Hrvatski kišobran je u kratkom roku postao nacionalno prepoznatljiv proizvod i svakako smatramo da je na tržištu Hrvatske ime Hrvatski kišobran pomoglo, kao i znak Hrvatske kvalitete. Na svjetskoj razini, ime ne smatramo iznimno značajnim za širenje tržišta, ali sigurni smo da hrvatska kvaliteta kao potvrda kvalitete i izvornosti, budi u strancu pozitivnu asocijaciju budući se uz našu zemlju vežu uglavnom lijepe i pozitivne stvari (vrhunski sport, obala, gostoljubivost, tradicija i povijest) što u konačnici ipak utječe na odluku o suradnji. Ipak presudnim u širenju tržišta smatramo kvalitetu, mogućnost prilagodbe, dostupnost i fleksibilnost. Naše vrijednosti koje njegujemo su prepoznali naši kupci i zbog toga nam se vraćaju, ali i dolaze novi. Tri glavne vrijednosti koje njegujemo bez obzira na sve su: iskrenost, vrijednost jednakih šansi i vrijednost obostrane koristi.

Kako je došlo do kupnje talijanske tvornice drški za kišobrane?

Marin Rogić prilikom potpisivanja sporazuma s gospodinom Bernasconijem
Marin Rogić prilikom potpisivanja sporazuma s gospodinom Bernasconijem / Foto: Hrvatski kišobran

Talijanska tvornica Ambrogio Bernasconi proizvodila je drške za sve najpoznatije državnike, glumce i ostale svjetski poznate osobe. Nakon preko 150 godina tradicije, više nije bilo nasljednika koji bi mogao nastaviti proizvodnju. Mi smo odlučili dati ponudu za kupnju strojeva, i što je još važnije – know-how-a. Uspješnim zaključenjem ugovora 2018. godine proizvodnju smo preselili u Hrvatsku. Od tada Hrvatski kišobran ima vlastite drške za kišobrane.

NAČELA ZALAGANJA ZA ODRŽIVOST

Gdje nabavljate sirovine za izradu kišobrana, gdje je tu Hrvatska?

Ovisno o razvoju i potrebama proizvoda, repro-materijal nabavljamo po cijelom svijetu – od Japana do Francuske, od Azijskih zemalja do Skandinavije, mada uvijek dajemo prednost hrvatskim dobavljačima za sve što je moguće nabaviti u Hrvatskoj. Vodimo računa o kvaliteti, pouzdanosti dobavljača i o certifikatima kako bismo bili sigurni da našim kupcima uvijek možemo ponuditi vrhunski proizvod.

Recite nam nešto o suradnji na projektu pametnog kišobrana Kisha?

Mi volimo inovativne i smjele projekte. Dečki iz KISHe su došli s idejom, imali su pilot aplikaciju i rekli smo: „Ajmo pokušati“. KISHA je poznata u cijelom svijetu i zaista je dobar i vizionarski projekt.

Kakav je vaš odnos s lokalnom zajednicom?

Puno energije ulažemo u dostupnost lokalnoj zajednici pa tako imamo dosta sati volontiranja, neke vlastite projekte te sudjelovanja u raznim panelima i raspravama koje unapređuju zajednicu.

Hrvatski kišobran dobitnik Povelje Zagrebačke županije 2019. godine
Hrvatski kišobran dobitnik Povelje Zagrebačke županije 2019. godine

Omogućavamo studijske posjete proizvodnom pogonu za vrtićarce, školarce, studente te ostale zainteresirane skupine, pokrenuli smo projekt (po)stani poduzetnik u sklopu kojeg pružamo besplatne savjete o poduzetništvu, često sudjelujemo ili pokrećemo humanitarne događaje, a upravo samo priveli kraju volontersku suradnju na projektu koji organizira Austrijska ambasada – “Nastavnici u poduzeća – praksa za nastavnike”. U listopadu već započinje novi projekt dijeljenja znanja. Smatramo da je pozitivna budućnost u dijeljenju znanja i stalnom usvajanju novih vještina pa bismo naš odnos s lokalnom zajednicom prvenstveno definirali kao aktivnu diseminaciju znanja.

Kako brinete o zaposlenicima, kakva je struktura (po dobi, po spolu) zaposlenih radnika, koje benefite u vašoj tvornici oni ostvaruju?

Kad ovako gledamo, činjenica je da je Hrvatski kišobran pretežno žensko poduzeće. Čak su i na voditeljskim pozicijama pretežno žene – voditeljica računovodstva, voditeljica proizvodnje, voditeljica nabave, voditeljica skladišta… Sve naše zaposlene aktivno potičemo na sudjelovanje u razvoju poduzeća, a također i na edukacije i usavršavanje. Možemo se pohvaliti i s puno beba, ali i odlascima u mirovinu, trenutno imamo tri trudnice i jednu novopečenu mamu.

Kako brinete o okolišu i smatrate li se ekološki osviještenom tvrtkom?

U svakoj etapi proizvodnje razmišljamo o minimizaciji otpada, recikliramo, koristimo štednu (led) rasvjetu. Mala starost strojeva osigurava energetsku učinkovitost, u tisku koristimo reciklirani papir (deklaracije, označavanja, katalozi,…) Godine 2021. smo predstavili reciklirano platno za kišobrane na koje je odgovor tržišta bio odličan. Također, pojedinim iskorištenim proizvodima dajemo dodanu vrijednost na način da smo osmislili njihovu ponovnu upotrebljivost i stavljamo ih u prodaju, a prije smo ih bacali. U planu je izgradnja Fotonaponske elektrane za vlastite potrebe.

Koji su vam planovi za bližu budućnost?

Puno je planova, ali neki za koje su već pokrenute aktivnosti su: ulaganje u povećanje kapaciteta proizvodnje, izgradnju dodatnih kvadrata proizvodnog, ali i uredskog prostora, ulaganje u usavršavanje zaposlenih, razvoj novih proizvoda i usluga. Svaki dan imamo neku novu ideju koju pokušavamo uskladiti s postojećim planovima i mogućnostima.

Budućnost je izazovna, ali dokle god uživamo u onome što radimo, nije upitna.

Razgovarala: Mirela Drkulec Miletić

DOBRA HRVATSKA
Lipanj, 2023.

odgovorno@odgovorno.hr

više objava

Zamjenica urednika – novinarka

Ako vam se članak svidi, dijelite ga – podržite osvješćivanje društva za sutrašnji održivi svijet.

VEZANI ČLANCI
HEP Opskrba

NAJČITANIJE