Svjetski dan prava potrošača obilježava se svake godine 15. ožujka pod koordinacijom Consumers Internationala. Cilj obilježavanja je podizanje svijest o pravima, zaštiti i osnaživanju potrošača diljem svijeta.
Ove godine Svjetski dan prava potrošača zalaže se za pravedan prijelaz na održive stilove života. Ova tema odražava hitnu potrebu da se opcije održivog i zdravog načina života učine dostupnijim, pristupačnijim i cjenovno prihvatljivijim za sve potrošače.
Prošlo desetljeće bilo je najtoplije zabilježeno. Ekstremni vremenski uvjeti postali su rutina u mnogim nacijama, ometajući živote i sredstva za život. Istodobno, gubitak bioraznolikosti i onečišćenje predstavljaju sve veću prijetnju planetarnom i ljudskom zdravlju. Sve je jasnije da utjecaj ovih kriza nije samo okolišni, već i ekonomski i društveni te da potkopava napredak prema ciljevima održivog razvoja (SDG).
Kako bismo ostali unutar planetarnih granica, moramo napraviti temeljne promjene u načinu na koji jedemo, kako putujemo, kako se grijemo, hladimo i napajamo svoje domove, te u proizvodima i uslugama koje kupujemo i koristimo. Pri tome je bitno da održivi i zdravi izbori za potrošače budu dostupniji i pristupačniji.
Pravedna tranzicija osigurava da prijelaz na održive životne stilove podržava osnovna prava i potrebe ljudi. Umjesto da ograničava ona predstavlja priliku za uključiv napredak donoseći rješenja koja će koristiti i ljudima i planetu. Ovogodišnja kampanja naglašava putove potrebne za postizanje održivog načina života. Poziva na jaču zaštitu potrošača i njihovo osnaživanje u cijelom svijetu.
Zajednički izazov
Danas se potrošači suočavaju s rastućim troškovima života, eskalirajućim učincima klimatskih promjena i uvođenjem novih tehnologija koje mijenjaju njihov način života. Potreba za zelenim prijelazom koji potrošačima omogućuje usvajanje održivijih životnih stilova nikada nije bila očitija.
Ključna važnost održive potrošnje široko je prepoznata. Međuvladin panel o klimatskim promjenama procjenjuje da bi djelovanje na potrošnju ili ‘strategije na strani potražnje’ mogle smanjiti emisije stakleničkih plinova za 40-70% u ključnim sektorima do 2050. Slično tome, ‘omogućivanje održive potrošnje’ jedan je od ključnih ciljeva utvrđenih Globalnim okvirom za bioraznolikost 2022.
Također je jasno da će bez hitnih radnji za zaštitu našeg okoliša, mnogi od najozbiljnijih izazova s kojima se suočavaju potrošači znatno eskalirati. Naši loši prehrambeni sustavi i ovisnost o fosilnim gorivima značajno su pridonijeli porastu cijena hrane i energije u cijelom svijetu. A onečišćenje okoliša (uključujući onečišćenje zrakom, kemijsko i plastično zagađenje) već je odgovorno za brojne prerane smrti svake godine.
Javna volja postoji. Čak 62% potrošača kaže da su spremni promijeniti svoje kupovne navike kako bi smanjili utjecaj na okoliš. U umovima sljedeće generacije potrošača, održivi izbori nisu samo prava stvar, već upravo ono što žele. Međutim, ponašanje u stvarnosti zaostaje. Jaz između namjere i djelovanja ostaje velik. Povećanje troškova života u posljednjih 5 godina mnogima je otežalo da si priušte i osnovne potrepštine. To onda ostavlja malo prostora za diskrecijsku potrošnju ili promjene načina života koje zahtijevaju dodatne troškove.
Bitno je stoga hitno djelovati kako bi se osigurali održivi stilovi života te zadovoljila ljudska prava i potrebe bez prekoračenja planetarnih granica.
Ovogodišnja je kampanja usmjerena na održive stilove života u ključnim sektorima, uključujući hranu, vodu, energiju, mobilnost, robe široke potrošnje, stanovanje, financije i slobodno vrijeme.
DOBRA HRVATSKA
Trebate biti prijavljeni kako bi objavili komentar.