spot_img

Elektro-brod „Labud“ U Kopačkom ritu u tišini prevozi turiste

Što manje zvukova, bolje je i za posjetitelje i za prirodu. Kada dođete u Kopački rit bit ćete ugodno iznenađeni jer je s prvim jesenjim danima jedan poseban brod, pod imenom „Labud“, postao punopravnim članom male flote Parka prirode Kopački rit. Brod je na električni pogon s foto-naponskim panelima za dopunjavanje baterija. Testna vožnja tijekom ljeta dokazala je da je „Labud“ bio dobra odluka i za očuvanje prirode i za turiste kojima je omogućio bolji doživljaj prirode ovoga jedinstvenog močvarnog područja u Hrvatskoj i u Europi.

Vrijednost broda Labud je 3,1 milijuna kuna, a financiran je sredstvima darovnice Globalnog fonda za okoliš (GEF) te Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (FZOEU). Investicija je realizirana kroz projekt PARCS, koji provode Ministarstvo zaštite okoliša i energetike te Program Ujedinjenih naroda za razvoj (UNDP). Kroz PARCS je financirana i elektrifikacija pristaništa Veliki Sakadaš čime je osigurano brzo i sigurno dopunjavanje baterije broda u slučajevima kada sunčana energija nije dostatna. Vrijednost te investicije je milijun kuna.

Uz „Labud“, Park ima još dva broda: brod „Liska“ je standardni brod, pa dakle i puno bučniji, dok je brod „Vidra“, koji u parku plovi već pet godina, također na električni pogon. No, „Labud“ je po kriterijima održivosti na višem nivou jer ima solarno napajanje. Sada, kada je „Labud“ uspješno prošao probno razdoblje, planirano je da se upravo njime najvećim dijelom prevoze posjetitelji. Inače, „Labud“ može povesti 60 putnika.

– Izuzetno je važno da se u očuvanom prirodnom okruženju stvara što manje buke, a i doživljaj posjetitelja kada plove tihim plovilom je zaokružen. Jer, močvara nisu samo lijepe vizure, već i zvukovi prirode, koji u području tako bogatom životinjskim svijetom čine važan dio ugođaja – kaže Ružica Marušić, rukovoditeljica Odsjeka za promociju i provedbu projekata u JU PP Kopački rit.

Bogatstvo flore i faune

Posjetitelji se mogu na razgledavanje uputiti i malim čamcima za 4 do 8 osoba, a uprava Parka i njih namjerava preinačiti u čamce na elektro-pogon. Sve se to čini kako bi se još bolje zaštitilo prirodu Parka, a osobito područje posebnog zoološkog rezervata koje obuhvaća oko 7000 hektara. U tom, najvrijednijem dijelu Parka zabranjena je svaka gospodarska aktivnost upravo zbog očuvanja flore i faune poplavnog područja na kojem obitava više od 2300 vrsta, među kojima je i oko 140 vrsta ptica koje se tu gnijezde. Brodovi javne ustanove imaju dozvolu za plovidbu kroz dva kanala na tom području. Za elektrifikaciju čamaca iskoristit će se novac koji je već osiguran za projekt uređenja pristaništa na jezeru Veliki Sakadaš.

– Uspjeli smo povući novac za dva vrlo važna projekta iz strukturnih EU fondova „Kohezija i koherentnost“, ukupne vrijednosti više od 70 milijuna kuna. Prvi je projekt namijenjen izgradnji novog pristaništa na jezeru Veliki Sakadaš što će osigurati bolje čuvanje brodova, lakši pristup posjetitelja i dostupnost invalidima. Jer, naše je sadašnje pristanište na prirodnoj, pješčanoj obali, a razina vode u parku jako oscilira ovisno o vremenskim uvjetima, pa nam je teško uvijek održati dostupnost i sigurnost pristaništa. Glavni je projekt, međutim, namijenjen obnovi kompleksa dvorca Tikveš, koji se nalazi 15 kilometara sjevernije od ulaza u Park. Dvorac Tikveš u prekrasnom su šumskom predjelu podigli Habsburgovci kao lovački dvorac, a za lov je služio i u Titovo vrijeme. Nažalost, u ratu je teško stradao, a dosad su obnovljeni samo krovište i prozori. Novcem iz EU fondova obnovit će se cijeli kompleks pri čemu će dvorac i ladanjska vila postati reprezentativni i moderni izložbeni prostori u kojima će se posjetitelji moći pobliže upoznati sa svim prirodnim fenomenima Kopačkog rita te s kulturno-povijesnom baštinom ovog kraja, i to na vizualno atraktivan i moderan način – otkriva Ružica Marušić, dodajući da je početak radova predviđen 2018. godine, a trajat će četiri godine.

Priroda Kopačkog rita, ovisno o poplavnim i vodama nadošlim iz Dunava, stalno mijenja izgled Parka pa je on posjetiteljima zanimljiv cijele godine. U nekoliko posljednjih godina puno je uloženo u poboljšanje posjetiteljske infrastrukture – dograđen je prijemni centar Mali Sakadaš, izgrađena je drvena šetnica do pristaništa, Park je opremljen hibridnim i električnim vozilima te turističkim vlakom… Uz jedinstvenu prirodu i to je uvelike pridonijelo velikom porastu broja posjetitelja u čijim je ljepotama prošle godine uživalo gotovo 40.000 posjetitelja, odnosno 30 posto više nego godinu ranije. I ove je godine taj trend nastavljen. Razdoblje visoke sezone u Parku je iza nas (svibanj i lipanj), ali upravo počinje drugi dio sezone – rujan i listopad, pa će i prošlogodišnji rekord u posjećenosti vjerojatno biti premašen.

Ako vam se članak svidi, dijelite ga – podržite osvješćivanje društva za sutrašnji održivi svijet.

VEZANI ČLANCI
- Oglas -spot_img

NAJČITANIJE

UM 2024

- Oglas -spot_img
- Oglas -spot_img