Održiva, dobra, lijepa i bogata zemlja Hrvatska. Je li to samo san ili logična mogućnost? Pred trideset godina kao „mladi ministar“ u Vladi, zalagao sam se za „Bioinformatički turizam“. Pojam je spajao tada aktualne teme „biotehnologije“ i „informatike“. Danas je takav koncept globalno avangardan i zove se „Digital-Natural Lifestyle“, ili održivi život (pa i turizam) zasnovan na povratku prirodnim vrijednostima i snažnoj, ali razumnoj digitalizaciji. O čemu se zapravo radi? Kako udahnuti život toj staroj ideji na putu prema Boljoj Hrvatskoj?
Većina malih nacija ima problem kolektivnog osjećaja inferiornosti. Zato se i nakon tri desetljeća samostalnosti vidimo kao zemlju bez reformi, žrtvu loše politike i tajkunizacije, balkansku krčmu, korupcijsko blato i besperspektivni prostor iz kojeg se bježi u Irsku i Njemačku. Ili se smatramo žrtvom svjetskih i europskih zavjera, masonskih i židovskih spletki i kombinatorike velesila koje su se urotile da nas podjarme i unište. Takve negativne misli ogroman su uteg oko vrata i pojedinaca i poduzeća.
Zamjena destruktivnih i negativnih misli pozitivnima
Svaki je narod ono što o sebi misli, ali može postati ono što poželi biti! Zato je prvi korak prema „boljoj Hrvatskoj“ zamjena destruktivnih i negativnih misli pozitivnima. Bezbroj je primjera da se “sve može kad se hoće”. Iskustvo mnogih zemalja govori da ništa nije nemoguće ako vjerujemo i u viziju uložimo vrijeme, znanje, energiju i spremnost na žrtvu. A naši ljudi mogu, od informatičara do znanstvenika, od liječnika do sportaša…
Velimir Srića*
autorski članak
Sjetimo se hrvatske košarkaške reprezentacije koja je 1992. godine u finalu Olimpijskih igara za igrala zlatnu protiv „Dream Teama“ SAD-a. Bilo je to prvi put da su američki košarkaši nastupili na Olimpijadi. (Postali smo „srebrni“, Amerikanci „zlatni“). Sjetimo se naših rukometaša i vaterpolista koji su bili svjetski prvaci i zlatni olimpijci, svjetske bronce i srebra naših nogometaša, dvostrukog Davis Cupa, a o Kostelićima da se i ne govori. Ako smo u stanju u gotovo svakom sportu biti na vrhu svijeta, isto s dosta šansi vjerojatno možemo postići u ekonomiji, obrazovanju, zdravstvu, znanosti ili turizmu.
Najvažniji resursi Hrvatske njeni su ljudi, prirodne ljepote i geopolitički položaj. Naša osnovna razvojna snaga treba biti znanje, a naš cilj demokratska, bogata, međunarodno afirmirana Hrvatska, regionalni lider, zemlja koju slikovito opisuje slogan „Hrvatska kao Kalifornija Europe“. I više od toga jer Hrvatska je sigurna i ugodna zemlja bogatog povijesnog i kulturnog nasljeđa. Hrvatska je zelena i ekološka zemlja, poželjna za život i stanovanje. Ona brzo može postati zemlja prosperiteta i inovacija, s odgovornom i razumnom upravom, zdrava i aktivna domovina bioinformatičkog turizma.
Hrvatska treba stvoriti pravu sliku o sebi
Već sam spomenuo da je ta ideja stara preko tri desetljeća. Kad smo se za nju zalagali, pod bioinformatičkim turizmom podrazumijevao sam koncept „prodaje hrvatskog stila života“ koji u perspektivi vidi potencijalne turiste kao kupce našeg vina, kulena, pršuta, maslinovog ulja, turističkih aranžmana, ali i kao korisnike naših informatičkih usluga, pacijente naših klinika, obožavatelje naše kulture, navijače naših sportskih klubova ili studente naših sveučilišta. Hrvatska treba stvoriti takvu sliku o sebi da ljudi širom Europe i Svijeta požele posjetiti nas, doživjeti naš životni stil, kupovati i trošiti naše proizvode i usluge, kontinuirano povećavajući obujam suradnje. Radi se o tome da postanemo mjesto društvene odgovornosti, zdravog života, intenzivnog korištenja informatičke tehnologije i konzumiranja organske hrane. Naši hoteli i apartmani postaju kombinacija informatiziranog sanatorija, welnessa, fitnessa i restorana zdrave prehrane. Naša medicina tome daje potporu kroz razvijanje znanosti i prakse nutricionizma, vrhunske dijagnostike i terapije aktivnog života. Glavni element ponude postaje zdrava mediteranska prehrana s organski uzgojenom hranom, maslinovim uljem, ribom i integralnim žitaricama. U školama i medijima podržava se i objašnjava takva filozofija prehrane i života, gradeći image Hrvatske kao zemlje zdravlja. Gostima nudimo autentične zdrave specijalitete od ribe na gradelama i mediteranskog povrća ispod peke do škampa s organskom rižom i zagorskih štrukla od integralnih žitarica.
Naša poljoprivredna proizvodnja i prerađivačka industrija razvijaju namirnice bez pesticida i herbicida, uzgajane na prirodan način. Informatička industrija stvara tehnološku infrastrukturu modernih dijagnostičkih uređaja, telemedicinskih sustava i zdravstvenih Internet usluga.
Farmaceutska industrija razvija lijekove, preparate i drugu infrastrukturu zdravog života.
Sportske priredbe, kulturni događaji, stanogradnja, cestogradnja, hortikultura, građevinarstvo i druge djelatnosti služe bioinformatičkom turizmu.
Brodogradilišta proizvode brodove–parkirališta koji uklanjaju problem gužve vozila u turističkim središtima u punoj sezoni. Uklapajući se i stvarajući svjetske ekološke trendove…
Hrvatska nudi zdravlje i održivost podržane suvremenom tehnologijom
Naši prirodni resursi omogućavaju da u skladnu cjelinu vežemo pojmove kao što su ekološka država, ekološka poljoprivreda, eko-turizam, eko-hoteli, eko proizvodi, eko-suveniri, eko stil života. Pritom posebno mjesto treba naći strategija društvene odgovornosti koja govori o zajedništvu, skladu, kooperaciji, pomaganju i suradnji.
Moramo znati da se uspjeh događa onome tko se bori, tko ga izaziva, tko preuzima rizik i poduzima akcije. Želimo li uspjeti, valja pokrenuti kampanju u kojoj ćemo prvo sebe uvjeriti da smo jedinstveni, a nakon toga valja krenuti u uvjeravanje ostalih.
A novac? Tu su europski fondovi i svjetski kapital koji samo čekaju pametne projekte. Prve korake već imamo. Dubrovnik se proslavio snimanjem Igre prijestolja, Ratova zvijezda i Robina Hooda. Zagreb je tri godine za redom bio najbolja božićna destinacija Europe. Hrvat je došao na čelo jedne od najboljih svjetskih zdravstvenih institucija, Klinike u Clevelandu. Infobip je jedna od najboljih svjetskih informatičkih tvrtki u svojoj djelatnosti, procijenjena na preko milijardu dolara. Nanobit je upravo prodan za milijardu kuna.
Bolja „bioinformatička“ Hrvatska, održiva, dobra i lijepa, digitalizirana zemlja iz utopije može prerasti u stvarnost. Koroni i globalnoj krizi usprkos!
Velimir Srića
*Sveučilišni je profesor na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu i konzultant iz menedžmenta i informatike u nizu tvrtki. Objavio sedamdesetak knjiga i preko petsto članaka, a koautor je i Međunarodne enciklopedije menadžmenta. Gostujući profesor na sveučilištima UCLA i Renmin te predavač na nizu sveučilišta . Ekspert je Svjetske banke za Change Management…
DOBRA HRVATSKA
Rujan, 2020.
Sveučilišni je profesor na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu i konzultant iz menedžmenta i informatike u nizu tvrtki. Objavio sedamdesetak knjiga i preko petsto članaka, a koautor je i Međunarodne enciklopedije menadžmenta. Gostujući profesor na sveučilištima UCLA i Renmin te predavač na nizu sveučilišta . Ekspert je Svjetske banke za Change Management…
Trebate biti prijavljeni kako bi objavili komentar.