spot_img

Međunarodni dan obrazovanja 2025. UNESCO posvećuje umjetnoj inteligenciji

Sedmi Međunarodni dan obrazovanja obilježava se 24. siječnja 2025. pod temom “AI i obrazovanje: Očuvanje ljudskog djelovanja u svijetu automatizacije“. Ovom se temom želi potaknuti globalnu raspravu o mjestu AI tehnologije u obrazovanju. UNESCO poziva države članice da ulažu u osposobljavanje nastavnika i učenika za odgovorno korištenje ove tehnologije u području obrazovanja.

AI nudi velike mogućnosti za obrazovanje, pod uvjetom da je njegova implementacija u školama vođena jasnim etičkim načelima. Kako bi dosegla svoj puni potencijal, ova tehnologija mora nadopuniti ljudsku i društvenu dimenziju učenja, a ne zamijeniti ih. Mora postati alat u službi učitelja i učenika, s glavnim ciljem njihove autonomije i dobrobiti.
glavni direktor UNESCO-a

Audrey Azoulay, glavna direktorica UNESCO-a

Umjetna inteligencija sve je prisutnija u obrazovanju. U zemljama s visokim dohotkom više od 2/3 učenika srednjih škola već koristi generativne alate umjetne inteligencije za izradu školskih zadataka.

I učitelji sve više koriste umjetnu inteligenciju za pripremu lekcija i ocjenjivanje rada učenika. Čak i na školsko usmjeravanje i upis, koje tradicionalno vode učitelji i stručnjaci, sve više utječe umjetna inteligencija.

AI u obrazovanju – između dopuštenja i ograničenja

Međutim, obrazovnim stručnjacima još uvijek nedostaju jasne smjernice o praksama primjene umjetne inteligencije u obrazovnom procesu. Samo 10% škola i sveučilišta trenutačno ima službeni okvir za korištenje umjetne inteligencije. Podatak je to iz istraživanja koje je UNESCO proveo u svibnju 2023. u 450 ustanova.

Do 2022. samo je 7 zemalja razvilo okvire ili programe umjetne inteligencije za svoje nastavnike. Samo 15 zemalja je uključilo ciljeve o obuci umjetne inteligencije u svoje nacionalne kurikulume. U isto vrijeme, sve više zemalja postavlja ograničenja na korištenje novih tehnologija u učionici. Prema novim podacima UNESCO-a, gotovo 40% zemalja sada ima zakon ili politiku zabrane upotrebe mobilnih telefona u školama – što je značajan porast u odnosu na 24% koliko je bilo u srpnju 2023.

AI mora biti na usluzi učenicima i učiteljima

Sa svojim međusektorskim mandatom za obrazovanje, znanost, kulturu i informiranje, UNESCO se gotovo deset godina bavi izazovima koje postavlja umjetna inteligencija. U studenom 2021. njegove države članice usvojile su prvi globalni okvir za postavljanje standarda o etici umjetne inteligencije.

U području obrazovanja, UNESCO je u rujnu 2023. objavio prve Smjernice za generativnu umjetnu inteligenciju u obrazovanju i istraživanju, kao i dva okvira kompetencija za učenike i nastavnike 2024., koji se bave i potencijalom i rizicima umjetne inteligencije, kao korak prema njegovoj sigurnoj, etičkoj, uključivoj i odgovornoj upotrebi. Ove publikacije uključuju prijedlog da se postavi dobna granica od 13 godina za korištenje umjetne inteligencije u učionici.

UNESCO također ističe da sredstva koja vlade izdvajaju za umjetnu inteligenciju moraju biti dodatak, a ne preusmjeravanje od financijskih sredstava koja su već namijenjena obrazovanju. Ovo je važno u vrijeme kada 1 od 4 osnovne škole još uvijek nema pristup električnoj energiji, a 60% ih nije spojeno na internet. Osnovne potrebe moraju ostati prioritet: dobro upravljane i dobro opremljene škole, s dobro obučenim i dobro plaćenim učiteljima koji su motivirani svojom misijom.

Hrvatska iskustva s AI

Pogledajte Indexov podcast u kojem su gostovali redatelj i umjetnik Filip Filković Filatz i predsjednica udruge CroAI Martina Silov. Provjerite kako se AI implementira u škole, kako transformira industrije, može li zamijeniti kreativce te kako će izgledati sljedeća generacija AI tehnologija.

Izvor:
UNESCO Priopćenje za javnost
Index.hr

DOBRA HRVATSKA

Ako vam se članak svidi, dijelite ga – podržite osvješćivanje društva za sutrašnji održivi svijet.

VEZANI ČLANCI
- Oglas -spot_img

NAJČITANIJE

- Oglas -spot_img
- Oglas -spot_img