spot_img

Socijalna zadruga Humana Nova, poslovno uspješna kao najbolje tvrtke (I. dio)

Recikliraju, kreiraju nove proizvode, investiraju, izvoze… i uključuju u rad isključene osobe.

Iako socijalna zadruga Humana Nova ima manje od 50 zaposlenika, pravo je malo čudo. Toliko dobroga čine sebi, društvu i Zemlji! To malo poduzeće sa sjedištem na sjeveru Hrvatske, u Čakovcu višestruko je zanimljivo – društveno, okolišno i ekonomski.

Humana Nova, naime, prikuplja, prodaje dalje upotrebljivu odjeću te reciklira otpadni tekstil. Stvara nove kvalitetne proizvode, produljuje vijek korištenja stvari i otpada, zapošljava ljude koji teško pronalaze posao i pri svemu posluje vrlo uspješno i izvozi velik dio svoje proizvodnje.  

S radom su počeli prije 11 godina, kada im ni najoptimističniji ekonomski analitičari nisu davali više od šest mjeseci. No, oni ne samo da su preživjeli nego su se i razvijali te se danas mogu pohvaliti poslovnom suradnjom s poznatim svjetskim i domaćim brendovima kao što su IKEA, Carlsberg, Erste Bank, Zagrebačka banka, Infobip, Dechatlon i drugi. 

Upravitelj Humane Nove, Ivan Božić

A kako im je to uspjelo?

Upravitelj Humane Nove, Ivan Božić, ne krije da je bilo poteškoća, nesnalaženja i pogrešnih koraka u njihovu rastu. „Bilo je mukotrpno doći do današnjeg stanja, ali utoliko je sada slađe“, kazao nam je Božić. No, tajna se vjerojatno krije u organizaciji i atmosferi Humane Nove. Nazivom „zadruga“ podsjeća na neka prošla vremena, no zapravo je riječ o suvremeno koncipiranom, tržišno orijentiranom, a mimo toga, i prije svega, humanom poslovnom subjektu. 

Godišnje prerade od 350 do 400 t tekstilnog otpada

Humana Nova – sortirnica

U zadnjih pet godina u Humani Novoj u prosjeku godišnje prerade između 350 i 400 tona tekstilnog otpada. Vjerni su konceptu održive proizvodnje i pri proizvodnji proizvoda od novih tkanina u šivaoni. Nema kod njih tekstila iz Kine, već koriste pamučni materijal lokalnih i ekoloških proizvođača. Tako platnene torbe izrađuju od pamuka tvrtke Čateks Čakovec, zastave od materijala iz tvrtke Vis Promotex Varaždin, a za ostale proizvode koriste materijale turskih proizvođača te manjim dijelom grčkih, ali isključivo od organskog, certificiranog pamuka. Od toga novog tekstila prošle su godine izradili 40.000 proizvoda. Proces je potpuno zaokružen, pa i otpad iz šivaone ponovno koriste u proizvodnji filca. 

Njihova se uspješnost može mjeriti i izvozom. Sav filc koji proizvedu izvoze u zemlje EU, ali izvoze i nove proizvode koje sašiju, oko 10%. Najznačajniji im je poslovni partner tvrtka Regeneracija Zabok. Surađuju i s drugim tvrtkama, kao što su lokalne tvrtke Sobočan, Tehnix, Centrometal, zatim Erste banka, Zagrebačka banka, A1, PWC i PWC savjetovanje, IKEA, Decathlon, Carlsberg, Belupo, Elfs… Od suradnje sa stotinjak privatnih poduzeća, dobar dio otpada na kvotno zapošljavanje i oslobađanje penala za nezapošljavanje osoba sa invaliditetom. 

Možda niste znali da čak 1500 „teta“ u vrtićima nose pregače sašivene u Humani Novoj, a majice i drugi suveniri benda iz BiH Dubioza kolektiv sašivene su također u njihovim pogonima. 

Imaju second hand trgovinu, šivaonicu odjeće, proizvodnju krpa, pripremu za daljnju reciklažu onog neupotrebljivog…

U Humani Novoj ističu da su društveni, ekološki i ekonomski ciljevi podjednako zastupljeni u njihovu poslovanju. 

– Ekološki imamo zaokružen model gospodarenja tekstilnim otpadom u partnerstvu s Regeneracijom Zabok kroz proizvodnju filca. Od prikupljenog tekstila, nakon sortiranja, dio ponovno upotrijebimo kroz donacije ili prodaju u našem second hand dućanu. Dio koristimo kao osnovu u našoj šivaonici u proizvodnji novih predmeta kao što su papuče Bibike, pregače, kute za odgojiteljice, razne platnene torbe, ruksaci… Sortirani pamuk režemo u industrijske krpe koje plasiramo natrag na tržište, prvenstveno u metaloprerađivačku industriju, dok preostali tekstil ide u proizvodnju filca. Takav je model jedinstven i jedan od najboljih u EU (analiza RREUSE mreže). U tim procesima imamo uveden certifikat upravljanja okolišem ISO 14001, a imamo uveden i ISO 26000, certifikat društvene odgovornosti – objašnjava upravitelj Božić složeni proces proizvodnje. 

Ni pandemija nije usporila rast izvoza, zaposlenih, investicija…

Čak ni pandemija Covid-19 nije usporila njihov rast. Nakon početnog kaosa, Humana Nova brzo je ponovno stala na noge te nastavila uzlaznim trendovima. U zadnje dvije godine izvoz se povećao za više od 150%, a stalan rast od lipnja 2020. bilježe i na domaćem tržištu. K tome, od početka pandemije broj zaposlenih narastao je sa 28 na 44 zaposlenika. U jeku pandemije uložili su i više od 1.000.000 kuna u adaptaciju prostorija u koje su se preselili početkom lipnja 2020. i u kojima imaju bolje uvjete rada i optimiziran proces proizvodnje. 

Ambiciozni poslovni planovi, proširiti se po cijeloj Hrvatskoj

Poslovnih ideja u zadruzi nikada ne manjka, pa o poslovnim planovima upravitelj Božić kaže: 

Humana Nova – jedan od proizvoda

– Danas je model sakupljanja i sortiranja tekstila te radne integracije spreman za preslikavanje u druge krajeve Hrvatske. Ali, za to očekujemo podršku lokalnih zajednica (osiguranje prostora za rad) te uspostavu nacionalnog sustava podrške u društvenom poduzetništvu. Jer, svaku takvu pomoć mi ćemo vratiti kroz zapošljavanja marginaliziranih skupina. Ukoliko se proširimo po cijeloj Hrvatskoj, tada bi moglo biti zaposleno čak deset puta više takvih ljudi nego danas. Lani smo otvorili podružnicu u Dugoj Resi s ciljem da u budućnosti spaja Dalmaciju, Slavoniju i Istru te na taj način optimizira skupe transportne troškove. U planu nam je i uspostava centra za radnu integraciju te centra za ponovnu uporabu, a oba projekta ušla su u novu strategiju Međimurske županije – na kraju će Ivan Božić.

I regionalna medijska kuća “Al Jazeera Balkans”, zapazila je uspjehe i posebnosti Humane Nove pa je u emisiji iz siječnju 2022. “Šira slika”, prikazan presjek dosadašnjih postignuća Humane Nove. Autorica je Azra Hadžić, snimatelj Mirsad Bukvić, a montažer Sanin Džafo.

***

Nazovite ih, odnesite u njihove prostore ili im pošaljite stari neupotrebljivi tekstilni otpad ili dobro uščuvanu i novu odjeću na punktove -trgovine: 

  • Humana Nova, 40 000 Čakovec, Ulica Žrtava Fašizma 3, tel: 040 500 765
  • ili u odgovarajuća raciklažna dvorišta koja prikupljaju tekstil, posebno ona uz IKEU, Zagreb

DOBRA HRVATSKA
Mirela Drkulec Miletić
Ožujak, 2022.

odgovorno@odgovorno.hr

PS: Ako vam se članak dopada, proslijedite ga prijateljima – da se slika o uspjesima i općem dobru širi Hrvatskom.

Ako vam se članak svidi, dijelite ga – podržite osvješćivanje društva za sutrašnji održivi svijet.

VEZANI ČLANCI
- Oglas -spot_img

NAJČITANIJE

- Oglas -spot_img
- Oglas -spot_img

UKLJUČITE SE, ISKAŽITE SVOJE STAVOVE O ODRŽIVOSTI AMBALAŽE!

Sve više postajemo svjesni traga kojeg ambalaža ostavlja prirodi i ljudima. Dugo je vremena cjelovitost utjecaja ambalaže bila zanemarivana pa su zato i mogućnosti za njezino usavršavanje u smjeru održivosti višestruke, u svim fazama: proizvodnji, transportu, uskladištenju, trgovini, finalnoj potrošnji. 

Po vama, koji je najčešći uzrok neekološke ambalaže na koji nailazite? (Moguće je više odgovora)

Kad ste uočili/osvijestili negativan eko-trag ambalaže?

Da li biste pri kupnji dali prednost proizvodu koji se ističe održivom ambalažom?

Što mislite o „luksuznoj opremi“ ambalaže za parfeme, žestice, mobitele, nakit…, koja redovito ostavlja velik eko-trag?

Koristite li u kupnji vlastite vrećice, odbijete li ponuđenu vrećicu u trgovini:

Da li koristite staru ambalažu za novu namjenu (eng. renew, npr.: kutije od cipela – kao kutiju za razne sitnice ili čarape u komodi i ormaru; plastične posude od sira i jogurta - za odlaganje čavlića ili baterija… I druge ideje koje odgađaju novu kupnju i doprinose smanjenju proizvodnje.

Zahvaljujemo na vremenu koje ste odvojili za ovaj upitnik. Rezultate upitnika uskoro ćemo objaviti i komentirati na našoj stranici u okviru serijala o ambalaži.