Međunarodni drogerijski lanac dm-drogerie markt d.o.o. tvrtka je koja već 22 godine vrlo uspješno izgrađuje svoj ugled na hrvatskom tržištu. U vrijeme kada je osnovana hrvatska podružnica, bila je to samo još jedna strana kompanija koja je stigla s otvaranjem domaćeg tržišta. Mudrom poslovnom politikom uz osluškivanje tržišta dm je svoje poslovne rezultate stalno vodio uzlaznom putanjom. Osvojio je povjerenje kupaca, poznat je po brizi za zaposlenike, a uživa i reputaciju u prestižnoj zajednici društveno odgovornih tvrtki. Godinu 2017. dm je završio s dosad najvećim prometom – više od dvije milijarde kuna, ostvarenim na 157 prodajnih mjesta u Hrvatskoj.
O tome kako im je sve to pošlo za rukom te kako dm skrbi o održivosti i pridonosi dobrobiti zajednice razgovaramo s Anom Fostač-Krilčić, prokuristicom, voditeljicom Resora ljudskih resursa i Prodajne regije dm-drogerie markta. Podsjetimo, u sklopu 9. HR Summita 2016. primila je nagradu Prometej za najboljeg HR Managera godine.
Gospođa Fostač-Krilčić primila nas je u uredu u Upravno-distributivnom centru dm-a, koji već svojim uređenjem jasno podržava zelenu poslovnu filozofiju ove kompanije.
Pojasnite nam poslovni uspjeh tvrtke dm-drogerie markt. Koji su upečatljivi pokazatelji toga uspjeha i koje su politike tome najviše pridonijele?
Uspjeh dm-a temelji se na ljudima, na doprinosu kolegica i kolega koji već više od dvadeset godina svoju svakodnevicu dijele s nama kako bismo ostvarili viziju dm-a kao tvrtke koja odgovara na potrebe ljudi i lokalne zajednice u kojoj poslujemo. Vodeća pozicija dm-a na drogerijskom tržištu u Hrvatskoj, koju držimo više od 20 godina, dokaz je kako fokus na zadovoljstvo djelatnika, potrebe kupaca te izgradnja partnerskih odnosa s dobavljačima osigurava dugoročni uspjeh na tržištu.
Protekla poslovna godina u kojoj smo ostvarili promet veći od dvije milijarde kuna i u kojoj je svaki dan naše prodavaonice posjetilo više od 86.400 kupaca jasno pokazuju da se taj fokus pozitivno odražava na naše poslovne rezultate.
Utemeljitelj dm-a, dr. Götz Werner, stvorio je osobitu poslovnu filozofiju koja je ugrađena u temelje dm-a. Koliko je ta karizmatična i humana ličnost utjecala na to da dm postane ono što je danas?
Ravnopravnost i poštivanje različitosti ugrađeni su u temelje dm-a davne 1973. godine kada je Götz Werner osnovao tvrtku koja na prvo mjesto stavlja zadovoljstvo djelatnika i kupaca. Ugrađivanjem tih načela u temelje poslovanja, gospodin Werner snažno je utjecao na nastavak razvoja dm-a, na kontinuirano usavršavanje tih načela kako na području upravljanja ljudskim kapitalom, tako i u odnosu prema kupcima i zajednici.
Činjenica da su gospodinu Werneru potrebe ljudi bile nit vodilja prilikom osnivanja dm-a omogućila nam je da nas ljudi u Hrvatskoj danas vide kao trgovački lanac koji najviše brine o svojim djelatnicima i potrebama svojih kupaca te najviše ulaže u lokalnu zajednicu.
Koliko se društvena odgovornost propliće kroz poslovanje dm-a i koliko je ona važna u strategiji tvrtke?
Naš poslovni uspjeh omogućuju ljudi i zajednica s kojom smo zajedno rasli i razvijali se. Želimo biti odgovoran član zajednice u svih 60 gradova u kojima poslujemo i zato je društvena odgovornost temelj naše prisutnosti na tržištu.
Kako se gradi i održava dm-ova politika „odgovornog poslodavca“?
Svi djelatnici koji dijele vrijednosti dm-a, koji su svjesni važnosti društvene odgovornosti i pozitivnog utjecaja na zajednicu održavaju i grade ugled dm-a kao odgovornog poslodavca. Društvena odgovornost, koja uključuje i odgovoran odnos prema djelatnicima, ne može se svesti na nekoliko projekata godišnje. Nužno je kontinuirano razvijati i usavršavati prakse i mehanizme koji osiguravaju motiviranost i zadovoljstvo djelatnika i uz koje jednostavnije možemo prepoznati potrebe zajednice kako bismo na njih odgovorili. dm već petnaest godina surađuje s Centrom za inkluzivne radne aktivnosti i s brojnim udrugama koje promiču inkluziju te trenutno 70 korisnika centara i udruga iz cijele Hrvatske te pet osoba s invaliditetom obavljaju radne zadatke u prodavaonicama dm-a diljem Hrvatske te u Upravno-distributivnom centru u Zagrebu.
U godišnjem izboru za najposlodavca, dm je dosad osvojio tu vrijednu titulu osam puta, a nekoliko je puta bio u najužem izboru te je dobitnik i drugih nagrada. Koja je vrijednost tih laskavih priznanja?
Internim istraživanjima redovito ispitujemo razinu zadovoljstva naših djelatnika kako bismo utvrdili u kojim područjima imamo prostora za napredak i kako ga najbolje možemo ostvariti. Nezavisna istraživanja na kojima se temelji nagrada za najposlodavca nude nam dodatni uvid u zadovoljstvo naših djelatnika. Jako smo ponosni što nas naši djelatnici od samih početaka ovog istraživanja svrstavaju u vrh među top tri poslodavca u Hrvatskoj. Istraživanje temeljem kojeg se dodjeljuje nagrada za poslodavca prvog izbora pokazuje da i naši sugrađani prepoznaju koliko je nama u dm-u stalo da svojim djelatnicima osiguramo što bolje radne uvjete i atmosferu.
Naši djelatnici već godinama najbolje ocjenjuju posvećenost poslu, lojalnost i korporativnu komunikaciju, što nam je ujedno i najveće priznanje.
Kakav je odnos dm-a prema okolišu, primjerice prema štednji energije, smanjenju emisije štetnih plinova, reciklaži otpada i sl.?
Uz kampanje kojima potičemo građane na zaštitu okoliša, nastojimo i sami biti pozitivan primjer. U skladu s našim načelima društveno i ekološki odgovornog poslovanja, putem naplate plastičnih vrećica nastojali smo motivirati kupce na racionalno korištenje plastičnih vrećica i davanje aktivnog doprinosa smanjenju zagađenja okoliša. U tom cilju kupcima nudimo platnene vrećice za višekratnu uporabu koje se u svakoj našoj prodavaonici mogu besplatno zamijeniti za nove kada se oštete ili uprljaju, a u slučaju da kupac zatraži plastičnu vrećicu, naši će ga djelatnici obavijestiti da se ona naplaćuje. Time se prodaja plastičnih vrećica smanjila od 4 do 5 puta, a prodaja platnenih i trajnih vrećica raste iz godine u godinu.
dm njeguje i princip održivog gospodarenja energijom. Na krovu Upravno-distributivnog centra u Zagrebu 2014. godine instalirali smo solarnu elektranu kojom smo osigurali proizvodnju energije iz obnovljivih izvora za narednih nekoliko desetljeća, čime značajno smanjujemo ispuštanje ugljičnog dioksida. Na površini krova od oko 7.000 m2 montirano je 1.360 panela. Primjerice, od 1. siječnja do 30. rujna 2016. godine proizvedeno je 319.867 kwh električne energije, a CO2 je smanjen za više od 100.000 kilograma. Ugradili smo i „krijesnicu“ odnosno elektroničku prigušnicu koja je u potpunosti hrvatski proizvod koji štedi električnu energiju i daje svjetlost punog sunčevog spektra.
Kako bismo osigurali da poslovanje dm-a bude u skladu sa smjernicama održivog razvoja, po pojedinim resorima imenovali smo i educirali menadžere za brigu o okolišu, a djelatnike potičemo na razdvajanje otpada te smo postavili kante za sortiranje otpada kako bismo im to omogućili i na radnom mjestu.
Na kojoj su poslovnoj poziciji u dm-u ljudski resursi? Možete li nam približiti neke pokazatelje, poput plaće, statusa radnika, edukacije, napredovanja i sl.
Kako sam već spomenula, iza uspjeha dm-a stoje naši predani djelatnici i godine marljivog rada. Upravo zato svake godine nastojimo razvijati nove alate kako bismo djelatnicima osigurali još bolje uvjete u kojima je ključan upravo kvalitetan odnos među kolegama.
Redovitim primanjima i dobrom plaćom poslodavci mogu zadržati djelatnike, međutim ulaganje u djelatnike i u međuljudske odnose temelj su kvalitetnog odnosa poslodavca s djelatnicima, ali i preduvjet za dugoročno uspješno poslovanje.
Tako je dm u Hrvatskoj nakon pilot-projekta prvi u koncernu započeo sa školovanjem djelatnika osnivanjem dm akademije za drogeriste. Odabrali smo motivirane i kvalificirane djelatnike koji aktivno pridonose projektu prijenosom vlastitih znanja i iskustava polaznicima dm akademije. Uz njih, predmete kao što su Botanika, Kemija i Zdravlje predaju vanjski stručnjaci iz navedenih područja.
Jednako važnim smatramo i neformalna druženja djelatnika dm-a. Kako bi se djelatnici što bolje upoznali, svake godine organiziramo „Obiteljski dan“ kao cjelodnevno događanje ispunjeno brojnim aktivnostima, a djelatnici zajedno organiziraju predbožićne večere i sudjeluju u fašničkom veselju.
U 2017. godini više od 770 kolegica i kolega volontiralo je u više od 225 ustanova u više od 60 gradova i tako podržalo inicijativu „Više od mene“.
Mnogobrojnim aktivnostima želimo uljepšati život našim djelatnicima i njihovim najbližima. Pridajemo veliku pažnju svima, a posebno trudnicama: u vrijeme rodiljnog dopusta informiramo ih o svim važnim događajima unutar tvrtke, pozivamo na sva važna događanja te im pri povratku nastojimo olakšati uključivanje u posao, a svakom novorođenčetu dajemo i poklon-bon. Djecu djelatnika pratimo tijekom njihova odrastanja te im povodom blagdana Svetog Nikole darujemo primjerene i zanimljive poklone.
Uz brojne edukacije i mogućnosti profesionalnog usavršavanja, djelatnici dm-a u internom časopisu dobivaju i kupone za dm-proizvode.
Značajno je i djelovanje dm-a u zajednici. Kakva je dm-ova politika donacija?
U protekloj poslovnoj godini dm je donacijama i sponzorstvima u vrijednosti većoj od 2,1 milijuna kuna podržao razvoj lokalnih zajednica u kojima poslujemo. Posebnu pozornost pridajemo pomaganju i podršci kolegicama i kolegama koji su suočeni s teškim životnim okolnostima.
Naš je cilj odgovoriti na izravne potrebe zajednice kako bismo dali stvaran doprinos njezinom razvoju. dm-ovo dugogodišnje iskustvo društveno odgovornog poslovanja i suradnja s brojnim organizacijama i ustanovama omogućuju nam da prepoznamo te potrebe i tako sudjelujemo u poboljšanju kvalitete zdravstvenih usluga, osiguranju izvannastavnih aktivnosti u školama, zaštiti okoliša te u brizi o napuštenim životinjama.
Poznat je vaš projekt „Ambasadori zdravlja“, tradicionalne su akcije s osnovnim školama i vrtićima, njegovanje pozitivnog radnog okruženja… Koje biste dm-ove projekte izdvojili kao naj-projekte DOP-a?
Teško je izdvojiti najdraži projekt jer nastojimo obuhvatiti što veći broj ranjivih skupina i podržati rješavanje problema u našem društvu. Svakako bih istaknula dm-ov angažman u kreiranju novog zanimanja drogerista u sklopu programa „Osnaživanje kompetencija za zapošljavanje u drogerijama“. S partnerima smo za zanimanje drogerista educirali pedeset nezaposlenih osoba, od kojih osam osoba s invaliditetom i tako smo stvorili temelje novog standarda drogerijskog zanimanja prema Hrvatskom kvalifikacijskom okviru.
„Zeleni korak“ aktivnost je koju dm provodi u suradnji s osnovnim školama iz cijele Hrvatske. Tisuće i tisuće malih ekologa od 2012. s učiteljicama i učiteljima, roditeljima i susjedima u svojoj zajednici prikupljaju i recikliraju stari papir. Početkom veljače pozvali smo ih da se i ove godine prijave u tu aktivnost, kojom je do sada spašeno 31.500 stabala, na što zaista možemo biti ponosni. K tome, sudjelovalo je 106.702 učenika, a ako tome pribrojimo i ostale članove zajednice koji su im pomagali, dolazimo i do mnogo većeg broja.
U sklopu akcije „Tu i zima toplo srce ima“ 2018. želimo podići svijest o prevenciji i ranom otkrivanju raka dojke te smo svakom zamjenom bodova donirali 3 kn udruzi Europa Donna Hrvatska za nabavku aparata za intraoperativno zračenje.
Na ekološki osviješteno djelovanje zajednicu nastojimo potaknuti i projektom „dm green city project“, a u sklopu akcije „Sunce sja tamo gdje smo mi“ donirali smo sredstva za zaštitu od sunca i edukativne materijale djeci bez odgovarajuće roditeljske skrbi koja se nalaze u ustanovama kako bi i ti mališani usvojili zdrave navike i brigu o zaštiti od sunca. Osim toga, organiziramo dm žensku i babybonus utrku te dm millennium jump kako bismo potaknuli naše sugrađane na zdrav život i kretanje, a iznos kotizacije doniramo u humanitarne svrhe.
Uzevši u obzir statistike u svijetu koje pokazuju da čak trećina povreda na radu potječe od povreda nastalih nepravilnim rukovanjem teretom, 2015. pokrenuli smo inicijativu „dm… jer tu živim zdravo“. Cilj nam je bio potaknuti i osvijestiti djelatnike o važnosti brige o vlastitu tijelu i zdravlju kroz redovito vježbanje, masaže, fizioterapije i zdravu prehranu.
Jedna od aktivnosti u sklopu ove inicijative je i projekt „Ambasadori zdravlja“. Edukacijom u trajanju od četiri dana 43 ambasadora usvojila su osnovna znanja o zdravlju kralježnice, anatomiji, pravilnom držanju, pravilnom dizanju tereta i drugim područjima.
Prije početka edukacije stručnjaci centra Motus Melior napravili su analizu rada djelatnika u prodavaonicama i distributivnom centru te su identificirali situacije s kojima se djelatnici susreću pri obavljanju radnih zadataka i u radnoj okolini, a koje izravno utječu na zdravlje kralježnice.
Nakon edukacije naši su ambasadori dobili izuzetno važan zadatak promovirati ovu inicijativu u cijeloj tvrtki te objasniti kolegicama i kolegama kako pravilno izvoditi temeljne obrasce pokreta na radu, ali i u svakodnevnom životu. Nakon toga ambasadori su temeljem ciljanih testova napravili dijagnozu zdravlja kralježnice kolega te im davali savjete o izvođenju vježbi za zdravlje kralježnice i jačanje mišića.
Polaznici edukacije također su naučili i kratke vježbe koje se mogu izvoditi u uredu i pod stankom, te savjetuju naše djelatnike kako pravilno sjediti i olakšati si posljedice sjedenja. Zadatak je naših ambasadora poticati svoje kolege na vježbanje i kretanje, zdravu prehranu, pravilno držanje i optimalan način sjedenja.
Posebno smo ponosni i na našu božićnu kampanju u sklopu koje su se djelatnici dm-a udružili s ciljem da socijalno ugroženim i siromašnim građanima, našim susjedima, pomognemo da uživaju u blagdanima. U suradnji s društvima Crvenog križa diljem Hrvatske 5.000 poklona dm-a tijekom blagdana stiglo je na adrese socijalno ugroženih i siromašnih građana u svim županijama i u čak 99 gradova i naselja diljem Hrvatske o kojima skrbi Crveni križ.
Koliko su kupci, dobavljači, partneri svjesni društvene odgovornosti dm-a? Koje su inovacije u programu robe i kvaliteti usluga?
Kupci dm-a prepoznaju našu društvenu odgovornost, što nam potvrđuju nezavisna istraživanja, ali i činjenica da broj naših kupaca kontinuirano raste već dugi niz godina. Također, prepoznaju naš fokus na njihove potrebe kada je u pitanju razvoj asortimana, posebno kada je u pitanju vlastita robna marka i proizvodi malih hrvatskih dobavljača. Naša robna marka dmBio danas nudi gotovo 500 organskih prehrambenih proizvoda, a odnedavno smo ostvarili suradnju i s hrvatskim proizvođačem koji proizvodi organske sirove slastice pod brandom Raw Sweets by Mihaele. Surađujemo s brojnim hrvatskim dobavljačima, pa gotovo petinu dobavljača dm-a čine hrvatski proizvođači s isključivo hrvatskim proizvodima s udjelom većim od 20%. Ekološka proizvodnja i organski proizvodi postaju sve važniji našim kupcima, a širenjem ponude robne marke koja nudi izvrstan omjer cijene i kvalitete te uvrštavanje originalnih i inovativnih proizvoda, poput ovih Mihaele Devescovi, nastojimo odgovoriti na taj trend.
Kako vidite budućnost dm-a u 2018., poslovno i kao tvrtka koja se zalaže za održivost?
Uz fokus na društveno odgovorno poslovanje koje je neodvojiv dio dm-ove prisutnosti na hrvatskom tržištu, u centru našeg poslovanja i dalje će biti ljudi i njihove potrebe. Na tome želimo nastaviti graditi dm u suradnji s našim djelatnicima, kupcima i partnerima, uvijek prateći trendove u razvoju usluga i proizvoda. Nastojat ćemo i nadalje razvijati još osobniji pristup kupcima kako bismo im kupovinu učinili još ugodnijom.
Kako uspijevate pomiriti odgovornu i zahtjevnu profesionalnu ulogu s obiteljskim životom te koliko vam u tome pomaže poslodavac?
Podrška poslodavca od neizmjerne je važnosti za balans privatnog i poslovnog života. Dobra radna atmosfera, harmonični odnosi na radnom mjestu i razumijevanje poslodavca djelatnicima osiguravaju neopterećeni odlazak s posla. Tako se lakše možemo posvetiti obitelji, prijateljima i svojim hobijima. Moje je iskustvo nakon 19 godina rada u dm-u da se profesionalni i osobni interesi mogu uskladiti ako postoji podrška, kako poslovno tako i privatno.
Mirela Drkulec Miletić
Dobra Hrvatska
Ožujak, 2018.
Zamjenica urednika – novinarka
Trebate biti prijavljeni kako bi objavili komentar.